Informatie voor ouders van de van Randwijkschool
1. Informatie over Opbrengstgericht Werken 2. Informatie over de Plusklas 3. Communicatie 4. Vragen
Op scholen wordt gericht gewerkt aan het vergroten van de opbrengsten op het gebied van instrumentele vaardigheden als Rekenen en wiskunde Spelling Technisch lezen Begrijpend lezen – woordenschat Het vergroten van de effectieve leertijd en de taakgerichtheid van de leerlingen. Meer aandacht voor de excellente leerling Passend onderwijs
Op onze school wordt systematisch gewerkt aan het verbeteren van de opbrengsten Onze school communiceert over hoge verwachtingen bij alle leerlingen; Onze school gebruikt toetsgegevens om het onderwijs te verbeteren; De school is op de hoogte van actuele ondergrenzen van de onderwijsinspectie; De onderwijstijd voor de opbrengstgerichte vakken wordt (met het oog op de schaarse tijd) door de leraren efficiënt gebruikt; In het toetsprotocol zijn afspraken vastgelegd
1. De opbrengsten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. 2. De aangeboden leerstofinhouden bereiden de leerlingen voor op vervolgonderwijs en samenleving. 3. De leraren geven de leerlingen voldoende tijd om zich het leerstofaanbod eigen te maken. 4. Het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en respectvolle omgangsvormen. 5. De leraren leggen duidelijk uit, organiseren de onderwijsactiviteit efficiënt en houden de leerlingen taakbetrokken. 6. De leraren stemmen aanbod, instructie, verwerking en onderwijstijd af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen. 7. De leraren volgen systematisch de vorderingen van de leerlingen. 8. De school begeleidt de leerlingen zodat zij zich naar hun mogelijkheden ontwikkelen. 9. De leerlingen die dat nodig blijken te hebben, krijgen extra zorg. 10. De school heeft een systeem voor kwaliteitszorg.
De aanpak van “ Early warning”
De leerkrachten formuleren vanuit de opbrengstanalyse van het volgsysteem verbeterpunten op groepsniveau en dit leidt tot een Groepsplan? Er is een integrale aanpak die gericht is op de volgende onderwerpen? Klassenmanagement Omgaan met verschillen:effectief differentiëren Effectieve instructie. Didactiek (effectief omgaan met methoden; planning)
GP = zoveel mogelijk doelen dekkend OPP = leerlingen met speciale leerbehoeften
Wat is een groepsplan? Een middel om planmatig tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen in een heterogene groep Wat is het voordeel van een groepsplan? Alle kinderen in beeld Doelgericht werken Effectief omgaan met verschillen Gerichte acties op groepen kinderen Bevorderen van overdracht
Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren 2 maal per jaar
Resultaten op CITO-toetsen Resultaten op methodegebonden toetsen Observaties Gesprekken met kinderen (ouders) Evaluatie van vorig groepsplan Doelen gerealiseerd? Plan uitgevoerd? Beslissing over voortgang Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren
Basisgroep Doelen methode Groepsinstructie Zelfst. verwerking Zwakkere lln Doelen methode + aanvullende doelen/hiaten Groepsinstructie en verlengde instructie Begeleid inoefenen Sterkere lln Compacten methode + verrijkende doelen (groeps)instructie Zelfst. verwerking Ontwikkelings perspectief Eigen doelen Eigen aanbod
Wat ga ik doen ? Hoe ga ik het doen? Hoe vaak en wanneer? Evaluatie? Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren
Leerkrachten spreken groepsplannen door. Leerkachten houden het groepsplan als uitgangspunt Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren
Begonnen met rekenen en spelling. Volgend schooljaar begeleiding bij Begrijpend lezen en lezen. Aandacht voor leerlingen die meer nodig hebben. Communicatie Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren
Tegemoet komen aan onderwijsbehoeften van meerbegaafde leerlingen Oriëntatie (scholenbezoeken)
Wat zijn onze mogelijkheden? Voor 2 uur een extra leerkracht (SPOOR) Pluslokaal Scholing plusleerkracht Evt. begeleiding SBZW
Welke leerlingen komen in aanmerking? Leerlingen uit groep 5 t/m 8 n.a.v.: Diagnose (in overeenstemming met ouders/kind en ouders) Protocol (in overeenstemming met ouders/kind)
Hoe maken we de tijd vrij voor de plusklas? In eigen klas in routeboekjes werken Op de weektaak 2 dagen vooruit kunnen werken aan het minimumprogramma Wat doen we niet in een plusklas? Werk uit de eigen klas maken Wat doen we wel in een plusklas? Laten ons uitdagen door te werken rond zelfgekozen thema’s/onderwerpen Werken met uitdagend materiaal Laten ons door elkaar uitdagen Maken zelf afspraken en leren ons hieraan te houden Leren filosoferen, debatteren Samenwerken, (samen) presenteren, samen leren enz. Terugkoppeling van de opbrengst van de leerling naar de eigen groep (leerkracht/kinderen)
September 2011 Gesprekken met ouders: Van reeds gediagnosticeerde leerlingen Van leerlingen die een groep versneld hebben doorlopen Algemeen op aanvraag Oktober/november 2011 Protocol treedt in werking + gesprekken met leerkrachten Van leerlingen die n.a.v. dit protocol in aanmerking komen November 2011 Gesprekken met ouders: Van leerlingen die n.a.v. dit protocol in aanmerking komen Algemeen op aanvraag December 2011 Informatieavond plusklas Januari 2011 Starten met de plusklas (donderdagochtend of middag)
2 x Rapport 2 x Oudergesprekken Gegevens leerlingvolgsysteem in rapport Toelichting indien nodig na middentoets Toelichting alle ouders na eindtoets Vragen van ouders z.s.m. beantwoorden, binnen 10 Dagen. Geen discussies in de gang, afspraken maken m.b.v. BSN Leerkrachten berichten ouders z.s.m. Andersom verwachten wij dat ook.