BIJSCHOLING HOOFDJURYLEDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
Advertisements

Zaalhockey
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Informatie over World Tour
Informatie bijeenkomst pupillenwedstrijden 6 maart
Koningsspelen groep 5-8.
uitleg (nieuwe) regels 2 december 2010
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Het organiseren van een Fundag
Wedstrijd 2/4 Competitie Athletics Champs
Tafelcursus U-14 en hoger
Coach cursus Jongste Jeugd
Coach cursus Jongste Jeugd
Update Fluiten in de zaal
Zaalhockey
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Zaalbriefing Waar gaan we het over hebben? Self-pass, Blok & Hoge balSelf-pass, Blok & Hoge bal StrafcornerStrafcorner KeeperKeeper Liggend spelenLiggend.
Wedstrijdsecretariaat ZFC Zuidlaren Seizoen 2015/2016.
Handbal voor F & E-jeugd
Briefing
Wedstrijd 1/3 Competitie Athletics Champs
ARBITRAGE U14-U16-U19.
Indoor <plaats> Athletics Champs <locatie> <datum>
Teambegeleidersvergadering Kennismakingswedstrijd Athletics Champs
Jongste jeugd Spelregels
Zaalhockeyregels 2015/2016 Speelveld / duur van de wedstrijd
4 november 2007Informatiebijeenkomst HCD Zaalhockey arbitrage & regels Nov 2014.
Presentatie Zaalhockey
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Athletics Champs kennismakingswedstrijd. Atletiekunie Inhoud Jeugdvisie Uitgangspunten pupillenwedstrijden Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Hand-out.
Athletics Champs kennismakingswedstrijd. Atletiekunie Inhoud Jeugdvisie Uitgangspunten pupillenwedstrijden Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Hand-out.
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Teambegeleidersvergadering Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Plaats, datum.
Pupillen en junioren Ouderavond Pupillen en junioren
Cursus vrijwilligers werven
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wedstrijd 1/3 Competitie Athletics Champs 2017
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Wedstrijd 2/4 Competitie Athletics Champs 2017
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Wedstrijd 2/4 Competitie Athletics Champs 2017
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Quiz Zaalhockey VHC.
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Briefing shoot-outs zaalhockey
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
BIJSCHOLING HOOFDJURYLEDEN 2017
Regelement Atletiekunie
Kempenregio Athletics champs
Uitleg pupillenouders AVO’83 21 maart
Briefing shoot-outs zaalhockey
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Transcript van de presentatie:

BIJSCHOLING HOOFDJURYLEDEN 6-3-2014 Maak voorafgaande aan de presentatie bekend welk hoofdjurylid verantwoordelijk is voor welk onderdeel. Of dat er wordt gekozen voor een organisatievorm waarbij de hoofdjuryleden mee rouleren met de teams (en dus alle onderdelen moeten kennen). Ondersteunend materiaal: instructievideo’s van de onderdelen en instructiekaarten.

INHOUD Uitgangspunten Athletics Champs Wedstrijd Athletics Champs Veranderende rollen Starter Wedstrijdleider Hoofdjuryleden Vooraf:

VOORAF Van hoofdjuryleden wordt een jury 60 cursus verwacht Instructiekaarten en video’s van onderdelen op: www.athleticschamps.nl

UITGANGSPUNTEN

HET KIND CENTRAAL Iedereen is een winnaar! Speels-prestatief (succes) beleving Teams (verbondenheid) Veelzijdig Intensief Veel bewegen, weinig wachten! Het lukt! Dit is leuk! Champs! Betrokken ouders Iedereen blijft meedoen: niemand gaat af Intensief: belangrijk tegemoet te komen aan de enorme bewegingsdrang van kinderen. (Succes)beleving: plezier geldt als belangrijke voorspeller voor toekomstige sportdeelname Teams: kan de verbondenheid vergroten en kinderen zo beter “binden” aan de atletiekvereniging Iedereen een winnaar: te veel druk op winnen leidt tot hoge verwachtingen van omgeving en vergroot de kans op een drop-out (verlaten atletieksport) Veelzijdig: pupillen zijn erg gevoelig voor het aanleren van (essenties van) technieken Betrokken ouders: creëren veilige omgeving voor kinderen en zijn vaak noodzakelijk voor deelname kind Veel atletiekechte onderdelen! Samen meer plezier!

AANPASSINGEN Organisatie en materiaal Regelgeving (zo min mogelijk) Rollen Wel atletiek(echt): Zo hoog, snel en ver mogelijk Individuele prestaties in (centi)meters en (tienden van) seconden

EEN WEDSTRIJD

OPZET Teams: van 6-11 pupillen van A of B/C/mini pupillen van eigen vereniging of combinatieteam Elk team neemt mee: 1 teambegeleider/notulist: roept pupillen op en noteert prestaties 1 assistent jurylid: meet, klokt en leest af en geeft scores door aan teambegeleider Teamuitslagen Diploma’s met prestaties Individueel medailleklassement + ver. Klassement (bij competitie) Teambegeleider + assistent jurylid blijven hele wedstrijd bij het team!

CHRONOLOOG 09.30 Teambegeleiders vergadering (ontvangen team map en scoreformulieren) 09.45 Warming-up 10.00 Aanvang wedstrijd (estafette) 10.15 Start roulatieschema (6 rondes) 12.45 Meters maken 13.10 Afsluiting en prijsuitreiking

Voorbeeldwedstrijd W.u. 1 Estafette 1 Onderdeel 1 Onderdeel 2 Onderdeel 3 Pauze 1 Onderdeel 4 Onderdeel 5 Meters maken

ROL HOOFDJURYLID

ROL HOOFDJURYLID Instructie geven aan teambegeleiders/pupillen bij aanvang onderdeel Aansturen assistent juryleden Bewaken veiligheid, juistheid van meten Uitzondering: starters (sprint en horden) en latversteller (hoogspringen) Algemeen: zo min mogelijk afkeuren, wel positief inzetten op verbetering.

Teamestafette (alle pupillen) 2 series 12x lopen gelopen? doorlopen! assistent jurylid klokt start/finish hoofdjurylid (=starter) start en verzameld tijden

ROULATIESCHEMA Meerdere teams verdelen zich op kleur bij een onderdeel 20 min. de tijd een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten Kwantiteit versus kwaliteit Hoofdjurylid (hesje) stuurt aan, houdt toezicht op veiligheid, juist meten en geeft indien nodig aanvullende instructie Teambegeleider/notulist roept pupillen op en noteert prestaties Assistent-jurylid meet, klokt en leest af en geeft score Einde ronde met dubbel toetersignaal aangegeven Beurt afmaken bij (hurk)hoogspringen en indien <2x gelopen bij sprint/horde Scoreformulier inleveren in inleverbus (op bak polsstokhoogspringen) Volgend onderdeel start op enkel toetersignaal

Scoreformulier (teambegeleider) Scoreformulier Mark hoogspringen Scoreformulier (teambegeleider)

Looponderdelen: - sprint (40 of 60 m) - hordelopen (40 of 60 m) - hinderispendelestafette

INDIVIDUELE LOOPONDERDELEN Elk team 1 baan: kinderen achter juiste kleur markering Assistent jurylid klokt, teambegeleider noteert A pupillen uit blok, BCmini vanuit staande start Starter Met startklapper Valse start? Nogmaals klappen en opnieuw (evt. fluitje) Hoofdjurylid: Communiceer met behulp van vlaggen met de starter Zorg ervoor dat de ass. juryleden een stopwatch hebben en dat zij actief klaarstaan in het verlengde van de finishlijn controleer dat er zorgvuldig wordt geklokt

Teamestafette (alle pupillen) Hindernispendelestafette Teamestafette (alle pupillen) Loop in estafettevorm 12 keer (6x heen en weer) over de hindernissen Wisselen door aantikken achter paaltje geweest? Achter aansluiten 2 of 3 teams tegelijk ass. jury klokt tijd In overleg 2x lopen (beste tijd telt)

Werponderdelen: - stoten (kogel/medicienbal) - vortexwerpen - slingeren (band of oefendiscus) Naam Dorien toevoegen indien aanwezig. Sander exuseert zich!

VORTEX EN SLINGEREN Afwerpen voor schuimblok Assistent jurylid meet haaks middels meetmat op 50 cm (nauwkeurig), tip: extra ouders vragen om te helpen meten Werpmateriaal op? Pupillen die als volgende aan de beurt zijn deze op en leggen deze in krat/emmer Slingeren Vortexwerpen 2 teams per mat Materiaal in bak voor Dikke deel vasthouden

STOTEN Assistent jurylid meet haaks middels meetmat op 10 cm (stoten) nauwkeurig Werpmateriaal wordt teruggerold Kogelstoten (A pupillen) Medicienbalstoten (BCmini pupillen) 2 handig starten (frontaal vanaf borst of zijwaarts boven schouder) Hoofdjurylid: Bewaak veiligheid Bewaak nauwkeurigheid meten Bewaak uitvoering

Springonderdelen: - verspringen - (hurk) hoogspringen - polsstokverspringen Naam Dorien toevoegen indien aanwezig. Sander exuseert zich!

VERSPRINGEN Assistent jurylid meet haaks middels meetlat op 5 cm m.b.v. hark Verspringen (A pupillen) Afzetten voor blok (indien volledig op blok ongeldig) Verspringen (BC pupillen) Afzetmat bepaalt “bonus” (teambegeleider bepaalt deze) Polsstokverspringen Aanlopen en stok in band plaatsen

HOOGSPRINGEN 1 bed per team 3 aanloop afstanden Teambegeleider geeft per pupil aan op welke hoogte wordt gesprongen Tip: start ± 10 cm onder PR van pupil Ass. Jurylid en hoofdjurylid verhogen/verlagen steeds de lat Flop toegestaan, 1 been afzetten Bij BC pupillen: schotse sprong verplicht als bed <50 cm (voet als eerst mat raken), anders Fosbury flop gedogen Teambegeleider noteert prestaties Pupil kan niet afgaan, maar tijd is beperkend!

HURKHOOG (BC pupillen) Enkele malen springen in stroomvorm Aansluitend individuele hoogtes (zoals bij hoog A-pupillen)

Meters maken Spikes verboden 2 series (BC: 4, A: 6 min) 2 startgroepen op kleur teambegeleider turft rondes Toeter? doorlopen tot volgende pylon Afstand op start nr. 400 x aantal rondes + waarde startnr.

HOOFDJURYLEDEN METERS MAKEN Laatste 10 seconden hardop aftellen Controleer of de pupillen na het toetersignaal doorwandelen tot de eerstvolgende pylon en noteer de afstand op het startnummer van de pupil Als een pupil een groene sticker op het startnummer heeft, lees dan de groene waarde van de pylon af en noteer deze op het startnummer van de pupil Verwijs de pupil door naar zijn teambegeleider

DE WEDSTRIJDDAG Voor aanvang van de wedstrijd, (klein)materiaal eigen onderdeel (m.n. werpmateriaal, pylonen, dopjes, etc.) klaarzetten aan de hand van instructiebrief. (materiaal staat per onderdeel klaar in materiaalhok). Controle eigen oefensituaties.(zijn er duidelijke kleuren gebruikt voor de verschillende oefensituaties). Herkenbaarheid (hesjes)

WEDSTRIJDLEIDER Estafette aansturen Tijdsbewaking (wisselsignalen) Aansturen verplaatsen van de horden Meters maken aansturen Prijsuitreiking aansturen Veiligheid/calamiteiten

SPEAKER Welkom heten Aangeven waar teambegeleiders vergadering wordt gehouden Aangeven start warming up (liefst muziek draaien) Aangeven verzamelen estafette, voorbeeld estafette begeleiden!, en verbaal ondersteunen keerpunt estafette. Wisselsignalen geven (zie chronoloog) 2x toeteren = einde ronde, 1x toeteren = begin ronde Meters maken begeleiden Prijsuitreiking begeleiden

WEDSTRIJDSECRETARIAAT Uitdelen teammappen startnummers met kleurtjes, chronoloog, scoreformulieren Ontmoetingspunt voor combinatieteams aangeven bij ophalen mappen Legen van inleverbus en invoeren scores Na laatste onderdeel Z.s.m. resterende scores invullen, dagklassement uitprinten en aan wedstrijdleider geven Printen van uitslagen (1A4 per team) en deze bij de diploma’s in enveloppe voegen Bij combinatieteams 2x het blad met uitslagen afdrukken

MEET EERLIJK… Wie help je hiermee??

EEN MEER AANSTURENDE ROL Wat vraagt dit?

AANTAL HOOFDJURYLEDEN Elk onderdeel eigen hoofdjury Stoten – medicienbal of kogel (1 of 2x*) Hoogspringen op mat (2x) Zandbak (ver/pols/hurkhoog) (1of 2x*) Starter sprint en horde (2x) Jury aankomst sprint en kogel (2x) Vortexwerpen / slingeren (2x) Speaker Regisseur *als situaties ver uit elkaar liggen

1ste ALTERNATIEF INZET HOOFDJURY Enkel voor competitiewedstrijden. Aan elke poule (6 in totaal, bestaande uit max 4 teams: geel, groen, blauw, rood) worden 2 hoofdjuryleden gekoppeld: zij doorlopen het chronoloog met de (max.) 4 teams Naast deze 12 juryleden zijn 2 starters nodig (sprint en horde) Daarnaast blijven de 2 personen wedstrijdsecretariaat en wedstrijdleider/microfonist In totaal dus 17 personen nodig om de wedstrijd (met 24 teams) te kunnen draaien – dit betekent 5 mensen meer! De hoofdjuryleden moeten alle onderdelen kennen

VOORDELEN ALTERNATIEF Hoofdjuryleden hebben nu pauze Doordat juryleden met z’n tweeën zijn en mee rouleren met dezelfde teams wordt het (hopelijk) gemakkelijker contact te maken en mensen aan te spreken Hoofdjuryleden hebben een meer afwisselende/dynamische rol Hoofdjuryleden beginnende teambegeleiders beter aansturen: naar welk onderdeel moeten ze? Inleveren scoreformulieren e.d. De hoofdjuryleden zullen aan het einde van de wedstrijddag de diploma’s aan de pupillen uitdelen (zij hebben immers in “hun” poule gestreden): diploma’s ruilen voor teammap Doordat er 2 juryleden zijn kunnen zij zich verdelen over de locaties waar het onderdeel zich afspeelt: Zandbakken vaak aan weerszijden van de baan Werponderdelen aan weerszijden van het grasveld

2de ALTERNATIEF INZET HOOFDJURY De rol van assistent jurylid wordt overgenomen door een hoofdjurylid. Bij deelname van 24 teams dan 26 hoofdjuryleden nodig. Voordeel: eerlijkheid waarborgen Nadeel: veel juryleden nodig