1LZ Claude BULTOT, Ing. 29 / 08 / 12 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 12ZP001 Acquisition de 24 bateaux,… Verwerving van 24 boten,…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hervorming van de pensioenbonus Alexander De Croo Vice-premier en minister van Pensioenen 1.
Advertisements

Procedure: hoe een offerte indienen?
IAB Stage - Stage IEC Scriptie - Mémoire L. Kerfs - C. Cloquet Stagecommissie - Commission de stage Juni Juin 2009.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Woordenschat+ grammatica TB76
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
Het Facilitair Bedrijf (HFB) partner in overheidsopdrachten.
Bestek Aluminium - CSCh Aluminium 12SM525 MRMP-S/AM Kapt Kris Vanhees,Lic. 08/11/2011.
Bestek Transportverpakkingen - CSCh Emballages de transport 12SM350
CAHIER SPÉCIAL DES CHARGES FC/CM/14/001 BESTEK Session d’information Infosessie
Ticketing- en toegangscontrolesysteem en/of Kassasysteem Openbare toelichting 16/05/2012.
4RP502 Recce & Obn – Briefing MP MRMP-L/P/QAR Cdt IMM C.Königs 25 Mai Crashtenders REUNION INFO SOUMISSIONNAIRES INFOVERGADERING INSCHRIJVERS 30.
4RP502 Recce & Obn – Briefing MP MRMP-L/P/QAR Cdt IMM C.Königs 25 Mai 2007 Contract de pneus avec un réseau des centrales de pneus Bandencontract met bandencentrales.
VTZ Laurence LEBON 28 / 08 / 13 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 13ZP001 Modification de l’installation de climatisation a/b GODETIA.
Evere 24/10/11 Informatievergadering Réunion d’information Meerjarige overeenkomst ( ) van diensten en tegen prijslijst betreffende het onderhoud.
2015/HFB/OO/32408 Levering van wijnen en mousserende wijnen Opening 10/07/2015 – 9u45.
Bestek MRMP-I/S Nr. 14IS0XX
KWARTIER KONINGIN ELISABETH QUARTIER REINE ELISABETH
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
1SC457 Achat d’un CT (Computed Tomography) Scanner Aankoop van een CT (Computed Tomography) Scanner MRMP-S/AC Lieutenant-colonel P. JACQUET Commandant.
1LZ Claude BULTOT, Ing. 20 / 09 / 12 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 12ZP003 Adaptation des usines frigorifiques… Aanpassing.
Bestek MRMP-I/S/EM Nr. 13IS815 Kapt DETHIER Laurent (Aankoopofficier) Lt JANSSENS Katrien (Materiaalbeheerder) 05 Jul 2013.
Informatievergadering Réunion d’information 18/12/12 Overheidsopdracht MRMP-N 13ZS705 betreffende een meerjarige overeenkomst van diensten ( )
Informatie –vergadering 15/01/2015
Extraordinary General Assembly Meeting 12 mei 2011 Telenet Mechelen 1.
Suspension volontaire de prestations Vrijwillige opschorting van prestaties.
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
VTZ Laurence Lebon 14 / 06 / 13 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 12ZP004 Acquisition de modules flottants Verwerving van drijvende.
VTZ Laurence Lebon 20 / 08 / 13 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 13ZP003 Acquisition de TBI’s Verwerving van TBI’s.
Informatievergadering MRMP-N Nr 15ZS706 Ledigen en reinigen van lensvlakken en tanks LTZ Laurence LEBON.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Breazy Een semi-disposable doek met een gepatenteerde golfstructuur. Een doek die naast een microvezel schoonmaakprestatie ook novolon® pick-up pockets.
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
4RP502 Recce & Obn – Briefing MP MRMP-L/P/QAR Cdt IMM C.Königs 25 Mai 2007 Services de taxis civils au sein des plateaux de PEUTIE et EVERE Taxidiensten.
2015/HFB/OO/32524 Raamovereenkomst voor relighting opdrachten en lichtadvies Opening offertes d.d. 16/10/2015 om 9h45 Informatievergadering.
Informatievergadering BESTEK 16SM140 Réunion d’information CSCh 16SM140 Divisie Overheidsopdrachten Support Systems 16/09/2015.
Informatievergadering MRMP-N Nr. 15NP001 Vervanging van bestaande pontons LTZ Morgan SAMPERMANS.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Openbare aanbesteding voor de oprichting van een Denktank radicalisme, gewelddadig extremisme en terrorisme - informatiesessie van 18 augustus 2015 Marché.
Informatievergadering BESTEK 16SM100 Réunion d’information CSCh 16SM100 Divisie Overheidsopdrachten Support Systems 09/03/2016.
Informatievergadering MRMP-N Nr. 16NP001 RHIB VSW 1LZ Morgan SAMPERMANS.
Informatievergadering BESTEK 17SM200 Réunion d’information CSCh 17SM200 Divisie Overheidsopdrachten Support Systems 13/09/2016.
Informatievergadering MRMP-N Nr. 16NP003 Sound Velocity Probe 1LZ Morgan SAMPERMANS.
MRMP-S/AT Nr 17ST259 Informatievergadering Réunion d’Information 29/08/
Informatievergadering MRMP-N/P Nr. 16NP004 Generatoren 1LZ Morgan SAMPERMANS.
Informatievergadering MRMP-N/A Nr. 17NS705 Het onderhoud van het brandbestrijdingmaterieel aan boord van varende eenheden 1LV Morgan SAMPERMANS 08 september.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Réunion d’information contrat n° 17IS403
Overheidsopdracht / marché public 17IA411
Réunion d’information contrat n° 18IS201 à 18IS210 (hors 18IS202)
Lumen 2016 Candidatures Marieke Carijn, Marie-Sophie Noël,
17IP003 : Kleine Brogel - Realisatie nieuwe luchtverkeerstoren
17IA250 – Logementsmeubilair/ Mobilier de Logement
« OVERHEIDSOPDRACHTEN & Sociale Economie » « Je t’aime moi non plus »
ORALAIR 100 IR & 300 IR comprimés
Instruments pour les communes Instrumenten voor de gemeenten
Informatievergadering MRMP-N Nr. 17NP001
Informatievergadering MRMP-N/P Nr. 17NP003
Informatievergadering tvv selectieprocedure
Op elke dienst is er ... Pom potom….
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
Résultats de l’enquête sur les normes de qualité de la préparation des médicaments au sein des officines hospitalières 24 avril 2018.
INFORMATION SUR LES MATIERES RID LORS D’UNE INTERVENTION
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

1LZ Claude BULTOT, Ing. 29 / 08 / 12 Informatiezitting – Séance d’information Dossier MRMP-N/P 12ZP001 Acquisition de 24 bateaux,… Verwerving van 24 boten,…

Programma - Programme 29/08/12: 09u50 – 10h00 : Onthaal deelnemers / Accueil des participants Voorstelling deelnemers Présentation des participants Administratieve aandachtspunten Points d’attention administratifs Voorstelling van de vragen en antwoorden Présentation des questions et des réponses

Programma - Programme 29/08/12: 09u50 – 10h00 : Onthaal deelnemers / Accueil des participants Voorstelling deelnemers Présentation des participants Administratieve aandachtspunten Points d’attention administratifs Voorstelling van de vragen en antwoorden Présentation des questions et des réponses

Landsverdediging – Défense –Leidende Dienst: 1LZ Claude BULTOT, Ing. bevoegde autoriteit voor het wijzigen van de opdracht en beslissen over problemen bij de uitvoering van het contract. Service Dirigeant: autorité compétente pour la modification du marché et qui décide sur les problèmes à l’exécution. –Leidend Ambtenaar: 1LZ Claude BULTOT, Ing. MRMP-N/P-QAR: gemachtigd alle schikkingen binnen de door dit Bestek vastgestelde limieten te treffen. Fonctionnaire Dirigeant: MRMP-N/P-QAR: mandaté pour prendre toutes les dispositions nécessaires dans les limites imposées par le présent CSCh. –Dienst belast met de oplevering en het kwaliteitstoezicht: MRMP-N/P-QAR Service chargé de la réception et du contrôle de la qualité. –Materieelbeheerder: verantwoordelijk voor de behoeftestelling en de technische specificaties. Gestionnaire de matériel: responsable de la définition du besoin et des spécifications techniques. OMC Rudy CORNELIS Partners - Partenaires

SKB Life Saving Equipment N.V. Mono Marine B.V. MARINE TECHNICS N.V. Clemaco Trading N.V. Firma’s - Firmes

Doel van deze vergadering – But de cette réunion Vermijden van alle dubbelzinnigheden van het bestek Eviter toute ambiguïté relative au CSCh Mondeling antwoord op de schriftelijk verstuurde vragen Réponse orale aux questions envoyées par écrit Geen enkele wijziging aan bestek met zich mee, enkel verduidelijkingen Aucun changement au CSCh, uniquement des éclaircissements

Programma - Programme 29/08/12: 09u50 – 10h00 : Onthaal deelnemers / Accueil des participants Voorstelling deelnemers Présentation des participants Administratieve aandachtspunten Points d’attention administratifs Voorstelling van de vragen en antwoorden Présentation des questions et des réponses

Voorwerp van de opdracht (Par 2.a.) Objet du marché (Par 2.a.) BESTEK Nr. MRMP-N/P 12ZP001 Overheidsopdracht van leveringen betreffende de verwerving van 24 boten, 48 buitenboordmotoren en 24 aanhangwagens en een optionele schijf voor de levering van wisselstukken en verbruiksmaterieel voor een periode van 4 jaren. CSCh N° MRMP-N/P 12ZP001 Marché public de fournitures relatif à l’acquisition de 24 bateaux, 48 moteurs hors-bord et 24 remorques et une tranche optionnelle pour la fourniture de pièces de rechange et consommables pour une durée de 4 ans.

Wijze van gunning Mode de passation du marché Algemene Offerte Aanvraag (AOA)(Par 4.) Appel d’Offre Général (AOG)(Par 4.) Gunning van regelmatige offerte die voordeligst geacht wordt, rekening houdende met bepaalde criteria en ponderatie (Par 8.) Attribution à l’offre régulière qui est jugée la plus intéressante en tenant compte de certains critères et pondérations (Par 8.) Geen ruimte voor onderhandelingen ! Eventueel mogelijkheid voor het verduidelijken van de inhoud van de offerte (Par 4.) Aucune latitude pour des négociations ! Eventuellement la possibilité de faire préciser le contenu de l’offre (Par 4.)

Selectiecriteria (Par 6.) Critères de sélection (Par 6.) Impliciete verklaring op erewoord zich niet te bevinden in één van de uitsluitingsgevallen (Art 43 van KB1) Déclaration sur l'honneur implicite de ne pas se trouver dans un des cas d'exclusion (Art 43 de l’AR1) Aantonen van de technische bekwaamheid (Art 45, 1° van KB1): levering de laatste drie jaar (2009, 2010, 2011) minstens van 15 pneumatische boten (incl. RIB, 5m) en 10 buitenboordmotoren van minstens 15kW. Démontrer la capacité technique (Art 45, 1° de l’AR1): livraison les trois dernières années (2009, 2010, 2011) de 15 bateaux pneumatiques (incl. RIB, 5m) et 10 moteurs hors-bord d’au moins 15kW. Kwaliteitsmanagementsysteem in plaats stellen en in stand houden conform met of equivalent aan de ISO 9001:2008 -norm (Art 45, 2° van KB1) Mettre en place et maintenir un système de gestion de la qualité conforme ou équivalent à la norme ISO 9001:2008 (Art 45, 2° de l’AR1)

Gunningscriteria (Par 8.) Critères d’attribution (Par 8.) –Rang 1: De prijs voor 60%: 35% Aankoopprijs (Rang 2) 25% Life Cycle Cost (LCC) (Rang 2) –Rang 1: De operationele, technische en logistieke criteria voor 40%: 15% Operationele eisen (Rang 2) 5% Logistieke eisen (Rang 2) 20% Technische eisen (Rang 2)

Gunningscriteria (Par 8.) Critères d’attribution (Par 8.) –Rang 1: Le prix pour 60%: 35% Prix d’achat (Rang 2) 25% Life Cycle Cost (LCC) (Rang 2) –Rang 1: Les critères opérationnels, techniques et logistiques pour 40%: 15% Critères opérationnels (Rang 2) 5% Critères logistiques (Rang 2) 20% Critères techniques (Rang 2)

Offerte (Par 7.b.) Offre (Par 7.b.) Iedere inschrijver mag slechts EEN offerte indienen Chaque soumissionnaire ne peut remettre qu'UNE offre De offerte zal verplicht bestaan uit twee fysisch gescheiden luiken en waarvan één exemplaar van elk de vermelding "ORIGINEEL" dient te dragen: L'offre sera obligatoirement constituée des deux volets physiquement distincts et dont un exemplaire de chaque portera la mention "ORIGINAL": –Het administratief en financieel luik opgesteld in 4 exemplaren (1 exemplaar zonder prijzen) en opgesteld conform met Bijl A Le volet administratif et financier établi en 4 exemplaires (1 exemplaire sans prix) et rédigé conformément à l'Ann A –Het technisch en logistiek luik opgesteld in 5 exemplaren en opgesteld conform met Bijl F Le volet technique et logistique établi en 5 exemplaires et rédigé conformément à l’Ann F

Offerte Administratief en Financieel Luik Opgesteld conform met Bijl A => Bijl A + inventaris volledig en correct ingevuld Aandachtspunten: –Vak 2 – Identificatie van de inschrijver –Vak 3 – Aangeboden prijzen (inventaris bijvoegen !) –Vak 4 – Gestanddoeningstermijn De inschrijver blijft door zijn OFFERTE gebonden tot de laatste kalenderdag van de 5 e maand volgend op de dag van de opening van de offertes (Par 7.j.) –Vak 10 – Machtiging –Vak 11 – Ondertekend door bevoegd persoon !

Offerte Administratief en Financieel Luik Aandachtspunten (vervolg): –Vak 9 – Bijlagen Als inschrijver GEEN BELG is: document dat bevestigt dat de inschrijver in orde is met zijn sociale verplichtingen Uittreksel van het Belgisch Staatsblad of gelijkaardig met machtiging van de ondertekenaar van de offerte De in Par 7.i. gevraagde geordende lijst (Zie Bijl F) Het akkoord over het prijsonderzoek Verklaring IAO Andere documenten gevraagd in: –Bijl C ( 9, 11, 14, 19, 24, 26, 48, 56, 60, 64, 74, 92, 107, 119, 129 ) –Bijl D ( 140, 142, 150, 151, 155, 158, 161 )

Offre Volet Administratif et Financier Rédigé conformément à l'Ann A => Ann A + inventaire remplis complètement et correctement Points d’attention: –Rubrique 2 – Identification du soumissionnaire –Rubrique 3 – Prix offerts (joindre inventaire !) –Rubrique 4 – Délai d'engagement Le soumissionnaire reste engagé par son OFFRE jusqu’au dernier jour calendrier du 5 ième mois suivant le jour de l’ouverture des offres (Par 7.j.) –Rubrique 10 – Mandat –Rubrique 11 – Signée par une personne autorisée !

Offre Volet Administratif et Financier Points d’attention (suite): –Rubrique 9 – Annexes Si le soumissionnaire n’est PAS BELGE: document attestant que le soumissionnaire est en ordre avec ses obligations sociales L’extrait du Moniteur Belge ou équivalent mandatant le signataire de l’offre La liste ordonnée comme demandée au Par 7.i. (Voir Ann F) L’accord sur le contrôle des prix Déclaration OIT Autres documents demandés en: –Ann C (9, 11, 14, 19, 24, 26, 48, 56, 60, 64, 74, 92, 107, 119, 129 ) –Ann D (140, 142, 150, 151, 155, 158, 161 )

Offerte – technisch en logistiek luik (Par 7.i.) De Aanbestedende Overheid behoudt zich het recht voor om de offerte onregelmatig te verklaren bij gebrek aan het bijvoegen aan het technisch en logistiek luik van de offerte van een geordende lijst, duidelijk beantwoordend en dit zonder enige dubbelzinnigheid aan elke operationeel & technische of logistieke specificatie opgenomen in Bijl C, Bijl D en Bijl I. Een dusdanige geordende lijst met de eisen [I1], [I2] en [S] vindt u in Bijl F. Slechts één kruis aan te brengen per specificatie ! De inschrijver zal een volledige tabel presenteren. Deze lijst zal ondertekend worden door de ondertekenaar van de offerte.

Offerte – technisch en logistiek luik (Par 7.i.) Types specificaties (Par 2.c.): –  I1  : Onontbeerlijke eis waaraan de leveringen en/of diensten moeten voldoen vanaf het indienen van de offerte op straffe van niet conform te worden verklaard en uitgesloten te worden van de overeenkomst. –  I2  : Onontbeerlijke eis waaraan de leveringen en/of diensten zullen moeten voldoen vanaf de keuringen en de voorlopige opleveringen. De inschrijver moet verklaren dat hij aan de gestelde eisen zal voldoen bij de keuring en de voorlopige oplevering en hij dient ook uit te leggen op welke manier. –  S  : Wenselijke eis die leidt tot een meerwaarde bij de evaluatie van de offertes. –  D  : De gepaste bewijsstukken in de vorm van documenten en/of gegevens dienen verplicht aangeleverd bij het indienen van de offerte, teneinde een correcte evaluatie te kunnen uitvoeren van de [I] en/of [S] vereisten. Het leveren van onvolledige documenten en/of gegevens heeft tot gevolg dat: Voor een [I] vereiste, de offerte absoluut onregelmatig verklaard wordt. Voor een [S] vereiste, de meerwaarde verbonden aan deze vereiste niet toegekend wordt. –  -  : Specificatie vermeld ter informatie.

Offre - Volet technique et logistique (Par 7.i.) Le Pouvoir Adjudicateur se réserve le droit de déclarer l'offre irrégulière si une liste ordonnée, répondant clairement et sans ambiguïté à chaque spécification technique et logistique reprise en Ann C, Ann D et Ann I, n'est pas jointe au volet opérationnel & technique et logistique de l’offre. Une telle liste ordonnée avec les exigences [I1], [I2] et [S] se trouve en Ann F. On ne peut apposer qu’une croix par spécification ! Le soumissionnaire présentera un tableau complet. Cette liste sera signée par le signataire de l’offre

Offre - Volet technique et logistique (Par 7.i.) Types de spécifications (Par 2.c.): –  I1  : Exigence indispensable à laquelle les fournitures et/ou services doivent satisfaire dès l'introduction de l'offre sous peine d'être déclarée non conforme et d'être exclue du marché. –  I2  : Exigence indispensable à laquelle les fournitures et/ou services devront satisfaire dès les réceptions techniques et réceptions provisoires. Le soumissionnaire doit déclarer qu’il satisfera à ces exigences dès la réception technique et réception provisoire et il doit également expliquer comment il y satisfera. –  S  : Exigence souhaitable apportant une plus-value lors de l'évaluation des offres. –  D  : Les pièces probantes exigées sous forme de documents et/ou de données doivent obligatoirement être fournies dès l'introduction de l'offre afin de pouvoir effectuer une évaluation correcte des exigences [I] et/ou [S]. Fournir des documents et/ou des données incomplètes a pour conséquence que : Pour une l’exigence [I], l’offre sera entachée d’une irrégularité absolue. Pour une l’exigence [S], il n’y aura pas de plus-value attribuée à l’offre. –  -  : Spécification fournie à titre d'information.

Offerte (Par 7.e.) Offre (Par 7.e.) Datum en uur van de opening der offertes: Maandag 08 oktober 2012 om 10u00. Date et heure d'ouverture des offres: Lundi 08 octobre 2012 à 10h00. Plaats van opening der offertes: Aanbestedingslokaal, Kwartier Koningin ELISABETH, Blok 27 - Toegang C, Everestraat 1 te B-1140 BRUSSEL Lieu d'ouverture des offres: Local des adjudications, Quartier Reine ELISABETH, Bloc 27 - Entrée C, Rue d'Evere 1 à B-1140 BRUXELLES

Prijzen (Par 10.) Prix (Par 10.) Prijsbepaling: De eenheidsprijzen en totale prijzen (excl BTW) dienen te worden opgegeven per post en (desgevallend) per item volgens de inventaris in Bijl A. Détermination des prix: Les prix unitaires et les prix totaux (hors TVA) doivent être donnés par poste et (le cas échéant) par item suivant l'inventaire en Ann A. Munt: EUR Monnaie: EUR Wisselkoersclausule en prijsherziening: Geen enkele formule van binding aan een wisselkoers zal aanvaard worden. De prijzen zijn vast en kunnen niet herzien worden gedurende de ganse duur van de overeenkomst. (=> zie inventaris van Bijl A) Taux de change et révision des prix: Aucune formule d'adaptation au taux de change ne sera acceptée. Les prix sont fermes et non révisables pour toute la durée du marché (=> voir inventaire de l’Ann A)

–Prijs / Prix : Zonder BTW, sans TVA, Delivered duty Paid, EURO Prijzen (Par 10.) Prix (Par 10.) –Borgtocht, Cautionnement Het bedrag is bepaald op 5% van het bedrag van de opdracht (excl. B.T.W.) Le montant est de 5% du montant du marché (hors T.V.A.) Borgtocht (Par 11.) Cautionnement (Par 11.)

Programma - Programme 29/08/12: 09u50 – 10h00 : Onthaal deelnemers / Accueil des participants. Voorstelling deelnemers Présentation des participants Administratieve aandachtspunten Points d’attention administratifs Voorstelling van de vragen en antwoorden. Présentation des questions et des réponses.

Ingediende vragen - Questions introduites 1.Bijlage C, technische specificatie 032: “Iedere luchtkamer zal voorzien zijn van een gemakkelijk bereikbare vuldop en een overdrukventiel dat weerstand biedt aan een overdruk van 300 mbar.” Annexe C, spécification technique 032: “Chaque chambre à air sera équipée d’un bouchon de remplissage facile d’accès et d’une soupape de surpression, tarée à une surpression de 300mbar.” Kan men genoegen nemen met 280 mbar? Peut-on accepter 280mbar? Antwoord – Réponse: Neen, Non.

2.Bijlage D, logistieke specificatie 138: “De vormingen dienen plaats te vinden voor de 1ste voorlopige oplevering van het materieel.” Annexe D, spécification logistique 138: “Les formations doivent avoir lieu avant la 1ère réception provisoire du matériel.” Mogen wij de opleiding geven bij de levering van de eerste boot? Dit geeft een meerwaarde aan de opleiding dat er les kan gegeven worden met het materiaal on site. Peut-on donner la formation à la livraison du premier bateau? Cela donne une plus-value à la formation puisque le cours peut être donné sur le matériel sur site. Antwoord – réponse: Ja, op voorwaarde dat de opleiding gegeven wordt vòòr ondertekening van de PV van oplevering. Oui, à condition que la formation soit donnée avant la signature du PV de réception. Ingediende vragen - Questions introduites

Vragen? – Questions?