Olle ten Cate Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht Invitational Conference Opleidingsplannen – Federatie Medische Specialismen, Bunnik, 23 juni 2015 Entrustable Professional Activities als bruikbare bouwstenen voor bekwaamverklaringen Olle ten Cate Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht
Disclosure belangen spreker Potentiële belangenverstrengeling Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven N.v.t. Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … n.v.t.
Hoofdkenmerken Competency-Based Medical Education Betere definitie van bekwaamheid Betere controle van bekwaamheid
Basiskenmerken van Competency-Based Medical Education Bredere definitie: communicatie, samenwerking, professioneel gedrag etc Focus op aangetoonde bekwaamheid, niet aangenomen bekwaamheid Verschuiving van vaste duur en inhoud, naar flexibiliteit, afgestemd op de persoon Frank et al, 2010
Waardering, maar ook kritiek 5
CanMEDS 2015 competentie raamwerk 746 onderdelen Role 161 key concepts 28 key competencies 116 enabling competencies 434 milestones (excl CPD) Medical expert 16 5 21 77 Communicator 27 18 66 Collaborator 3 8 47 Leader 19 4 13 68 Health Advocate 14 2 24 Scholar 39 85 Professional 25 67 6 6
Terug naar de basale vragen Welk werk moeten professionals doen? Wanneer vertrouwen we professionals in opleiding dit werk toe? Hoe bereiden we ze hierop voor? Hoe bepalen we of ze vertrouwd kunnen worden met zelfstandigheid?
EPA’s Taken/verantwoordelijkheden (units of professional practice) die alleen toevertrouwd worden aan voldoende competente professionals (in opleiding) Afgebakend in tijd Observeerbaar en beoordeelbaar Geschikt voor bekwaamverklaring Ten Cate 2005, 2013
EPA’s Entrustable: toe te vertrouwen – door collega’s, patiënten, maatschappij Professional: beroepen met buitengewone bevoegdheid Activities: taken die uitgevoerd moeten worden Ten Cate 2005, 2013
Competenties versus EPA’s persoonskenmerken Kennis, vaardigheid, attitude Vakkennis Begrip van gezondheids- zorgssysteem Communicatievaardigheid Organisatievaardigheid Professionele houding Wetenschappelijke houding Competenties werk-kenmerken Uit te voeren taken Patientontslag voor- bereiden Patienten adviseren Familiebijeenkomst leiden Behandelplan opstellen Centrale lijn invoeren Rescuscitatie toepassen EPA’s Ten Cate et al, 2010 10
EPA’s – competenties matrix Medical expert Communicator Collaborator Manager Health advocate Scholar Professional ++ + EPA1 EPA2 EPA3 EPA4 EPA5 competeties indirect aan te nemen Beoordeling gestoeld op EPAs Ten Cate & Scheele 2007
Past dit? Persoon met competenties Werk (EPA) dat gedaan moet worden
Vanaf wanneer is iemand ‘competent’? Drempelwaarde in groei naar zelfstandigheid Moment van initiële bekwaamverklaring Competentie groeit daarna verder 13
deliberate professional practice Groei van competentie expert proficient drempel van bekwaamheid competent advanced novice training deliberate professional practice Dreyfus & Dreyfus 1986; ten Cate et al, 2010 14 14 14
Competentie curves van trainee X EPA2 EPA4 EPA3 opleiding blijvende uitoefening EPA1 compe- tentie drem- pel Verantwoorde bekwaamverklaring EPA5 Ten Cate et al 2010
blijvende uitoefening Trainee Y EPA2 EPA4 EPA5 opleiding blijvende uitoefening EPA1 compe- tentie drem- pel Verantwoorde bekwaamverklaring EPA3 Verlies van bekwaamheid Ten Cate et al 2010
Competentiegericht opleiden vergt flexibiliteit – EPA’s kunnen dit bieden Intra-trainee variatie: bekwaamheid voor EPA’s op verschillende momenten Inter-trainee variatie: Aios verschillen van elkaar (in voorkennis, houding en leertempo) Context variatie (aard praktijk, werkplek, patiënten, omstandigheid, faciliteiten, personeel, leeromgeving) Individualisering werkplekcurriculum, voortgangs- gesprekken en monitoring bekwaamheden Ten Cate et al 2010
Vijf supervisieniveaus 5. supervisie aan anderen geven 4. uitvoeren zonder supervisie 3. uitvoeren onder indirecte supervisie 2. uitvoeren onder directe supervisie 1. niet uitvoeren ten Cate & Scheele, 2007 18
Individueel werkplekcurriculum ten Cate, 2014
7-item EPA beschrijving 1 Titel van de EPA 2 Specificatie en beperkingen 3 Belangrijkste competentiegebieden 4 Vereiste ervaring, kennis, vaardigheid, attitude voordat de activiteit zonder toezicht kan worden toevertrouwd 5 Bronnen van informatie om voortgang te monitoren en tot een bekwaamverklaring te komen 6 Niveau van toezicht waarop de bekwaamverklaring is gericht 7 Verloopdatum van de bekwaamverklaring ten Cate et al 2015, in press
Voorbeeld EPA 1 2 3 4 5 6 7 Includes: no more and no less than Routine check-up of the stable adult patient [early EPA for medical students] 2 Includes: no more and no less than Measuring vital parameters: heart rate, respiratory rate, temperature, blood pressure, O2 saturation Explaining all actions to the patient Reporting results to the health care team including interpretation, orally and/or written Context: ambulatory and inpatient setting Targeted transition point: first fulltime clinical clerkship to next clerkship Limitations: only with hemodynamically stable patients 18 years and older 3 X Medical Expert X Communicator X Collaborator 4 Knowledge: basic knowledge of anatomy including relevant arteries; normal values of vital parameters Skill: skill in using necessary devices to measure vital parameters; recognition of stable and unstable patients Attitude and behavior: professional communication with the patient; proactive alertness in case of adverse events; willingness to ask for help if needed Experience : all measurements done at least 5 times 5 Short practice observations: satisfactory observation of all measurements at least twice by experienced health care professionals (nurse, physician or other) Case-based discussions: one CBD with a qualified health care professional 6 Supervision Level: Indirect supervision (level 3) ultimately before the transition to the second fulltime clinical clerkship 7 Expiration: after one year without practice following summative entrustment decision
Functie van EPA’s Focus voor opleiden en beoordelen Grond voor bekwaamverklaringen Transparantie over actuele competentie Geleidelijke groei naar zelfstandigheid Flexibiliteit van opleiden
Ontwikkelingen EPAs worden nu zeer breed ingevoerd (VS en Canada) EPA’s mogelijk over opleidingsstadia heen: basis-opleiding – schakeljaar – vervolgopleiding – fellowship – CME/CPD Bekwaamverklaring voor EPA’s met houdbaarheidsdatum EPA’s mogelijk ook focus voor herregistratie
Operationalisatie van competentie Dynamisch Portfolio van actueel geldende EPA’s Competency-based medical education Competency-based medical practice
Literatuur Albanese, M., 2000. Challenges in using rater judgements in medical education. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 6(3), pp.305–19. Brightwell, A. & Grant, J., 2013. Competency-based training: who benefits? Postgraduate medical journal, 89, pp.107–110. Brooks, M.A., 2009. Medical education and the tyranny of competency. Perspectives in biology and medicine, 52(1), pp.90–102. Dreyfus, H.L. & Dreyfus, S.E., 1986. Mind over Machine, New York: Free Press. Frank, J.R., 2005. The CanMEDS 2005 physician competency framework: Better standards, better physicians, better care, Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. George BC, Teitelbaum EN, Meyerson SL, Schuller MC, DaRosa DA, Petrusa ER, et al. Reliability, Validity, and Feasibility of the Zwisch Scale for the Assessment of Intraoperative Performance. J Surg Educ. Elsevier; 2014;71(6):e90–6. Gingerich, A. et al., 2014. Seeing the “black box” differently: assessor cognition from three research perspectives. Medical education, 48(11), pp.1055–68. Glass, J.M., 2014. Competency based training is a framework for incompetence. British Medical Journal, 348, p.g2909. Govaerts, M.J.B. et al., 2007. Broadening perspectives on clinical performance assessment: rethinking the nature of in-training assessment. Advances in health sciences education : 12(2):239–60. Grant, J., 1999. The Incapacitating Effects of Competence: A Critique. Advances in health sciences education 4(3), pp.271–277. Holmboe, E. & Hawkins, R., 2008. Practical guide to the evaluation of clinical competence 1st ed., Philadelphia, PA: Mosby Elsevier. Jonker, G., Hoff, R.G. & Ten Cate, O.T.J., 2014. A case for competency-based anaesthesiology training with entrustable professional activities: An agenda for development and research. European journal of anaesthesiology, pp.1–6. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24945750 [Accessed July 10, 2014]. Kennedy, T.J.T. et al., 2008. Point-of-care assessment of medical trainee competence for independent clinical work. Academic Medicine, 83(10 Suppl), pp.S89–92. Lurie, S.J., Mooney, C.J. & Lyness, J.M., 2011. Commentary: pitfalls in assessment of competency-based educational objectives. Academic Medicine, 86(4), pp.412–4. Malone, K. & Supri, S., 2010. A critical time for medical education: the perils of competence-based reform of the curriculum. Advances in health sciences education 17(2):242-246 Mehta, N.B. et al., 2013. Just imagine: new paradigms for medical education. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, 88(10), pp.1418–23. O’Neill, O., 2013. What we don’t understand about trust, UK: TED Conferences, LLC. New York. Available at: http://www.ted.com/talks/onora_o_neill_what_we_don_t_understand_about_trust. Pangaro, L. & ten Cate, O., 2013. Frameworks for learner assessment in medicine: AMEE Guide No. 78. Medical teacher, 35(6), pp.e1197–210. Pusic, M. V. et al., 2015. Learning Curves in Health Professions Education. Academic Medicine, 2015 Early Online Talbot, M., 2004. Monkey see, monkey do: a critique of the competency model in graduate medical education. Medical education, 38(6), pp.587–92. Ten Cate, O., 2005. Entrustability of professional activities and competency-based training. Medical education, 39(12), pp.1176–7. Ten Cate, O. & Scheele, F., 2007. Competency-Based Postgraduate Training: Can We Bridge the Gap between Theory and Clinical Practice ? Academic Medicine, 82(6), pp.542–547. Ten Cate, O., Snell, L. & Carraccio, C., 2010. Medical competence: the interplay between individual ability and the health care environment. Medical Teacher, 32(8), pp.669–75. Ten Cate, O., 2013. Nuts and Bolts of Entrustable professional activities. Journal of graduate medical education, 5(1), pp.157–158. Ten Cate, O., 2014. AM Last Page : What Entrustable Professional Activities Add to a Competency-Based Curriculum. Academic Medicine, 89(4), p.691. ten Cate O, Chen HC, Hoff RG, Peters H, Bok H, van der Schaaf MF, 2015. Curriculum development for the workplace using Entrustable Professional Activities (EPAs): AMEE Guide No. 99 . Medical Teacher (in press) Warm EJ, Mathis BR, Held JD, Pai S, Tolentino J, Ashbrook L, et al. Entrustment and mapping of observable practice activities for resident assessment. J Gen Intern Med. 2014 Aug;29(8):1177–82. and Warm EJ, Schauer D, Mathis BR, Tolentino J, Held J, Dell KD, Kinnear B, O’Toole J, Carlson S, Gay S, Hellmann M, Kelleher M, Lee C, Sall D. Entrustment of Milestones Mapped to Observable Practice Activities. poster. 2014 Weller, J.M. et al., 2014. Can I leave the theatre? A key to more reliable workplace-based assessment. British Journal of Anaesthesia, 112(March), pp.1083–1091.