Theorie: beweging zwaartepunt (y,z) van gelaagde vloeistof als gevolg van convectie (x: impulsmoment) a sterke drijving (R=10): periodieke respons b zwakkere drijving (R=1): chaotische respons b y R=1 z y x g R= aandrijving/demping a
Zwaartepunt Y(cm) Z tijd (1/25 s) Y Video-metingen van rood en blauw label op uiteinden slinger voor twee opdrijfsnelheden W Zie werkgroep 21: Oceaancirculatie & golven in een notendop W=groot W=klein Y
Oceaan paradox: Waarom zijn er űberhaupt diepe stromingen in de oceaan? Clarke et al. Observaties Newfoundland stroom Waarom wordt de oceaan als gevolg van diepe convectie niet gewoon opgevuld met koud ‘zwaar’ water (om vervolgens tot rust te komen)?
Omzetting van warmte (T) in beweging: Stoommachine : opwarming onder hoge druk (P), afkoeling bij lage druk Atmosfeer Oceaan P,T hoog P,T laag Evenaar: P laag,T hoogPool: P laag,T laag Hoe krijgen we warmte snel de diepzee in?
Intermezzo 2: Golven!? Golven in de diepzee? Hoezo golven? Temperatuur- en zoutgehalteverschillen leiden tot gelaagdheid. Stel twee lagen; beschouw grensvlak ρ1ρ1 ρ2ρ2 Zie werkgroep 21: Oceaancirculatie & golven in een notendop
19:30: zaal C17
Dank aan Frans Eijgenraam # sec 40 sec 32 sec 21 sec 32 sec 42 sec U t Waargenomen snelheid U tegen tijd t voor 6 exp.
Interne golven in zee
Maar, gelaagdheid ρ(z) is continue in oceaan ρ z T(y,z) Zuidpool Noordpool y
Mowbray en Rarity 1967 /N= cos θ g z θ cgcg c Dank aan: Frans-Peter Lam In uniform-gelaagde vloeistof planten interne golven zich scheef voort ( hoek θ met verticaal) N : stabiliteitsfrequentie ~ -dρ/dz