V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Advertisements

Beter afspelen.
Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
Het speelplan In Sans Atout: In Troef: Tel je vaste slagen
DEEL 2 LES 6 De verdieping Les 6 Speelfiguren versie
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Les 6 Het informatiedoublet
DEEL 2 LES 5 De verdieping Les 5 Communicatie versie
Les 3 De gevaarlijke tegenspeler
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Flits 2 Spel 2. Bridge in een flits.
Les 2 Spelen zonder troef
Les 4 Het spelen van troefcontracten
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie
Hoofdstuk 7 de Multi (sterke variant, verdediging ertegen)
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Etappe 11 Enkele regels voor leider en tegenspeler.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
Hoofdstuk 23 Eliminatie en ingooi
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
De basis Les 15 Jacoby transfers versie DEEL 1 LES 15.
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Hoofdstuk 4 Vierde kleur
Etappe 3 Het tegenspelen nader bekeken.
Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken Etappe 4 Het uitspelen nader bekeken.
Etappe 18 De Staymanconventie Etappe 18 De Staymanconventie.
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1 1 Hoofdstuk 6 Signaleren anders.
V2.5 NF1H1 v2.7f 1 1e9 1 Hoofdstuk 1 Jacoby transfers voor de hoge kleuren Hoofdstuk 1 Jacoby transfers voor de hoge kleuren.
V2.5 NdF-h3 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 3 Jacoby transfers met precies vijfkaart in een hoge kleur Hoofdstuk 3 Jacoby transfers met precies vijfkaart in.
Etappe 8 Meer slagen voor de leider Etappe 8 Meer slagen voor de leider.
De verdieping Les 2 Het spelen van SA -contracten DEEL 2 LES 2 versie
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.11 Hoofdstuk 2 Uitkomen.
Etappe 19 Het informatiedoublet Etappe 19 Het informatiedoublet.
V2.5 NdF-h6 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract Hoofdstuk 6 Verliezers tellen bij troefcontract.
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
AFSPELTECHNIEK 1.1 ontbrekende kaarten 3-2 verdeeld en
Meer slagen voor de tegenspelers.
Verliezers tellen bij troefcontract NdF-h1 1e9 1 1.
PREËMPTIEF BIEDEN DE PREËMPTIEVE OPENING goede 7 kaart of langer
leider en tegenspelers
COMMUNICATIE A H V 8 4 H B V 4 U bent West.
UITKOMEN SERIE HONNEURS DE HOOGSTE KLEINTJE BELOOFT PLAATJE
DOELSTELLING VOLGBOD I ZELF CONTRACT SPELEN
Verliezers weg werken en speel volgorde bij een troefcontract
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Risico’s bij het afspel
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
DIE LASTIGE TEGENPARTIJ
UITKOMEN EN SIGNALEREN
Hoofdstuk 25 De beste kans
Les 2 Het spelen van SA-contracten
Les 4 De kunst van het troeftrekken N W O Z leider 4
Les 5 Communicatie N W O Z leider.
Etappe 19 Speelfiguren 2e19.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DIE LASTIGE TEGENPARTIJ
Onderwerp: Het Speelplan
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Meer slagen voor de leider
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Staymanconventie Hoofdstuk 14 Oefenspellen 11401D-11408D
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Transcript van de presentatie:

v2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract

v2.5 NdF-h4 2 Twee of meer werkkleuren Honneurs korte kant eerst Uitduiken De uitkomst Tegenpartij opent de bieding Tegenpartij doet volgbod Hoofdstuk 4: Speelvolgorde in een SA-contract

v2.5 NdF-h4 3 Twee of meer werkkleuren In SA-contract vaak sprake van één duidelijke werkkleur. Dat is dan de kleur waar de extra slagen uit moeten komen. Maar wat te doen indien er twee of meer werkkleuren zijn?

v2.5 NdF-h4 4 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Twee of meer werkkleuren ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 6 4 V 3 H A 9 7 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H A 5 H A Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 1 1/2 Honneurslag (♥A verjagen) Lengteslagen Volg- orde Contract: 2SA Wanneer kan leider 3 slagen ontwikkelen? Indien de ♦ bij OW 3-2 zitten (68% kans). 1. Leider neemt uitkomst met ♣A 2. ♦-slag weggeven. OW maken daarop 3 ♣-slagen. 2. Weer aan slag incasseert leider 4 ♦-slagen 3. en geeft alleen nog ♥A af. Leider maakt 8 slagen voor 2SA contract ♦-slag weggeven Uitkomst nemen met ♣A

v2.5 NdF-h4 5 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Twee of meer werkkleuren ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 6 4 H 3 H A 9 7 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H A 5 V A Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 1 1/2 Honneurslag (♥A verjagen) Lengteslagen Neem uitkomst met ♣ A Volg- orde Contract: 2SA Wat gebeurt er als leider eerst de ♥ gaat onwikkelen (♥A eruit jagen) en daarna pas de ♦? Is dat erg? 2? 3? 1 Daarom: Ontwikkel eerst werkkleur die meeste slagen oplevert! Ja! Als OW na ♥A weer ♥ spelen liggen ♥ ook open! Leider moet nu nog van slag om ♦ te ontwikkelen. OW pakken dan 2x ♥, 3x ♣ en een ♦-slag. => Down!

v2.5 NdF-h4 6 Twee of meer werkkleuren Daarom: Ontwikkel eerst werkkleur die meeste slagen oplevert! Maar soms heb je meerdere werkkleuren die elk evenveel slagen opleveren? Welke volgorde van aanpak is dan het beste?

v2.5 NdF-h4 7 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Twee of meer werkkleuren ♠♥♦♣♠♥♦♣ A 7 3 H H A 4 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ V H 9 2 A 8 2 A V 6 3 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 0/1 Uitkomst nemen met ♠H Lengteslag Snijden op ♣H Volg- orde Contract: 3SA Leider kan niet alle drie de werkkleuren ontwikkelen want dan moet hij te vaak van slag. Wat te doen? Laten we eens naar de kansen kijken. Kans op lengteslag in ♥ ? Kans op lengteslag in ♦ ? Kans dat snijden op ♣H extra slag oplevert? % 50% 36% 50% Werkkleuren met evenveel slagen: eerst kleur met beste kansen 68%

v2.5 NdF-h4 8 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Twee of meer werkkleuren ♠♥♦♣♠♥♦♣ A 7 3 H H A 4 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ V H 9 2 A 8 2 A V 6 3 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 0/1 Uitkomst nemen met ♠H Lengteslag Snijden op ♣H Volg- orde Contract: 3SA Leider neemt uitkomst met ♠H. Daarna ♦-slag weggeven. Nu drie ♦-slagen (als ♦ 3-2 zitten: 68% kans) Tegenpartij zal weer ♠ spelen. Voor 9 e slag kleine ♣ náár ♣V spelen. ♣V wordt slag met ♣H bij west. 9 slagen met ♣H bij west (en ♠ 4-3) % 50% Werkkleuren met evenveel slagen: eerst kleur met beste kansen 68%

v2.5 NdF-h4 9 Twee of meer werkkleuren Als leider ben je natuurlijk ook in overslagen geïnteresseerd. Maar het najagen van overslagen moet natuurlijk niet je contract in gevaar brengen!

v2.5 NdF-h4 10 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Twee of meer werkkleuren ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H 2 H B H 8 7 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ V V H 5 2 A 9 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 3 0/1 Honneurslagen Snijden op ♦A Uitkomst nemen met ♣A Volg- orde Contract: 1SA Hoe staat het met de kansen? Kans op 3 honneurslagen? Kans dat ♦-snit extra slag oplevert? Leider gaat dus eerst de ♥A verjagen. Raapt daarna zijn vaste slagen op. Contract is binnen. Nu neemt leider pas de snit op ♦A voor evt. extra slag % 50% 100% 50% Ontwikkel alleen overslagen als contract niet (meer) in gevaar is.

v2.5 NdF-h4 11 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Tafelopdracht 1 ♠♥♦♣♠♥♦♣ V H B 9 A 4 2 A H 10 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ 2 B 10 5 A 8 4 H B 9 6 B 9 4 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen 0 3 ! Te ontwikkelen in werkkleur 2 0/1 Honneurslagen Snijden op ♦V Snijden op ♣V Volg- orde Contract: 3SA Vul bovenstaand speelplanschema volledig in. 2.Motiveer hieronder de gekozen volgorde: Werkkleur: ♠. 2 zekere extra slagen Genoeg opvang in zijkleuren. Bij snijden alleen kans op extra slag. Gaat snijden op ♦V/♣V mis en je speelt dan pas ♠, dan kans op down! OW maken 2x♠ + snit die mis zit en mogelijk 2x♥

v2.5 NdF-h4 12 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Tafelopdracht 1 ♠♥♦♣♠♥♦♣ V H B 9 A 4 2 A H 10 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H V V B 10 5 A 8 4 H B 9 6 B 9 4 Contract: 3SA ♠♥♦♣♠♥♦♣ V Als je begint met een van de snits, dan gaat je contract down…! Ontwikkel eerst werkkleur die meeste slagen oplevert!

v2.5 NdF-h4 13 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Tafelopdracht 2 ♠♥♦♣♠♥♦♣ V 5 4 A H 2 A DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ B A V A H B Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 0/1 0/2 0/1 Snijden op ♠H Lengteslagen Snijden op ♣V Volg- orde Contract: 3SA Vul bovenstaand speelplanschema volledig in. 2.Motiveer hieronder de gekozen volgorde: 50% 68% Werkkleur: ♦. 68% kans op 2 extra slagen Voldoende opvang in zijkleuren. Met snijden maar 50% kans. Gaat snijden op ♠H/♣V mis en je moet alsnog de ♦ ontwikkelen, dan down. Kies de werkkleur met de beste kansen

v2.5 NdF-h4 14 Kansen en risico’s… Behalve kansen zijn er bij afspelen ook risico’s die het benutten van kansen bedreigen. Gelukkig kun je je vaak wapenen tegen zulke risico’s: eigen communicatie in stand houden verbreken communicatie bij tegenpartij gebruik informatie uit bieden en spelen tegenpartij (bijv. de uitkomst)

v2.5 NdF-h4 15 Eigen communicatie in stand houden

v2.5 NdF-h4 16 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Eigen communicatie in stand houden ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H 4 A A 4 2 A 4 3 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H V B Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Contract: 1SA Appeltje, eitje voor de leider, toch? Of kan het contract down? Ja, dat kan! Als de leider de uitkomst neemt met ♥A. en daarna ♠4 speelt, en met ♠ doorgaat, dan wordt de communicatie met dummy verbroken!

v2.5 NdF-h4 17 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Eigen communicatie in stand houden ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H 4 A A 4 2 A 4 3 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H V B Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Contract: 1SA Kan de leider voorkomen dat hij down gaat? Ja, dat kan. EERST de honneurs van de korte kant (♠AH) spelen! Speel honneurs korte kant eerst.

v2.5 NdF-h4 18 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Eigen communicatie in stand houden ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H 5 4 H V 7 3 A H V 4 3 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Contract: 3SA Leider gaat eerst op de ♣ af. Levert meeste slagen op. Als ♣ 3-2 zitten bij OW, maakt leider 3 lengteslagen. Maar als leider ♣A, ♣H speelt en kleine ♣ na, dan komt leider later in de hand aan slag en zijn vrije ♣-slagen in dummy onbereikbaar. Hoe kan leider deze situatie voorkomen? Te ontwikkelen in werkkleur 1 2/3 Honneurslag Lengteslagen

v2.5 NdF-h4 19 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Eigen communicatie in stand houden ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H 5 4 H V 7 3 A H V 4 3 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ A H Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Contract: 3SA Eerst ♣ weggeven (uitduiken). Daarna komt leider in de hand weer aan slag. Daarná pas ♣A, ♣H spelen. Zitten de ♣ 3-2 bij OW (68%), dan 3 slagen met vrije ♣. Te ontwikkelen in werkkleur 1 2/3 Honneurslag Lengteslagen Bij ontwikkelen lengteslagen eerst slag uitduiken. Zo houd je controle en spaar je een entree.

v2.5 NdF-h4 20 Verbreken communicatie tegenpartij

v2.5 NdF-h4 21 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Verbreken communicatie tegenpartij ♠♥♦♣♠♥♦♣ A 6 4 H V 7 A V 10 2 B 10 5 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 3 2 A A V Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen Te ontwikkelen in werkkleur 0/1 0/2 3/4 Lengteslag 2x snijden op ♦HB Snit op ♣H, honn./lengteslagen Contract: 3SA Meest aantrekkelijke werkkleur? West zal met zijn langste kleur gestart zijn. Stel 5k♠ bij west. Hoeveel ♠-slagen kan west maken? Dus als ♣-snit mis zit en oost speelt ♠ na: dan down….. Hoe voorkomt leider down gaan, als ♣-snit mis zit? ♣ 4

v2.5 NdF-h4 22 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Verbreken communicatie tegenpartij ♠♥♦♣♠♥♦♣ A 6 4 H V 7 A V 10 2 B 10 5 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H V B A A V Als west 5k♠ heeft, hoeveel ♠ heeft oost dan? Hoe kan leider voorkomen dat oost ♠ naspeelt als de ♣-snit mis zit? Eerst ♠A 2x duiken, daarná pas ♣-snit. Mocht snit mislukken, dan kan oost geen ♠ meer spelen en zijn de vrije ♠ van west onbereikbaar ! Ongeacht naspel oost, leider maakt contract. Houd een enkele dekking in kleur tegenpartij zo lang mogelijk vast en probeer zo communicatie bij tegenpartij te verbreken. 3 ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 4

v2.5 NdF-h4 23 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Verbreken communicatie tegenpartij ♠♥♦♣♠♥♦♣ A 6 4 H V 7 A V 10 2 B 10 5 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ H V B A A V Probeert leider overslag te maken? Zo ja, in welke kleur? In ♥. Geen enkel risico. Na spelen ♥AHV blijkt of er een lengteslag is zonder van slag te gaan. ♦-snit levensgevaarlijk. Als die mislukt maakt west zijn vrije ♠! ♠♥♦♣♠♥♦♣ H 4 Er zijn nu in elk geval 9 slagen voor de leider: 1x♠, 3x♥, 1x♦ en 4x♣. ♦-snit biedt 50% kans op een overslag, in ♥ is 36% kans op een lengteslag.

v2.5 NdF-h4 24 Tegenpartij opent de bieding

v2.5 NdF-h4 25 ♠♥♦♣♠♥♦♣ Tegenpartij opent de bieding ♠♥♦♣♠♥♦♣ B 10 3 A B 8 H 7 5 V B 8 2 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ 9 A V 7 V A H 9 3 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen ! Te ontwikkelen in werkkleur 1/2 2x snijden op ♠H 2x snijden op ♥H Neem uitkomst of ♦-nakomst Volg- orde Contract: 3SA Gebruik de informatie dat oost geopend heeft… Hoeveel punten hebben leider en dummy samen? Hoeveel punten heeft oost ongeveer? Hoeveel punten blijven over voor west? Hoe groot is de kans dat ♥-snit lukt? Hoe groot is de kans dat de ♠-snit lukt? % kans bij ‘zekere’ snit! 27 Ongeveer 0 100% 0% 100% 0% Oost opent de bieding met 1♦

v2.5 NdF-h4 26 Tegenpartij doet volgbod

v2.5 NdF-h4 27 ♠♥♦♣♠♥♦♣ ♠♥♦♣♠♥♦♣ 5 4 H 6 2 A V H V 2 DUMMY LEIDER ♠♥♦♣♠♥♦♣ 3 A V B A B 7 Vast ♠ ♥ ♦ ♣ Vaste slagen Slagen volgens contract Te ontwikkelen slagen 1 1 ! Te ontwikkelen in werkkleur 2/4 2x snit dubbele vork, 2 lengtesl. ♥B houdt 2x snit dubbele vork, 2 lengtesl. Volg- orde Contract: 3SA Gebruik de informatie dat west volgbod van 1♥ gaf. Wie heeft ♥AV? Welke tegenstander mag niet aan slag komen? Waarom niet? Voor welke werkkleur kiest de leider? Leider snijdt 2x zo laag mogelijk. Enige kans 9 slagen Dan speelt oost ♥ en gaat leider down...! Voorkom dat oost ♥ kan spelen, gezien ♥-volgbod van west. West (die gaf volgbod en ♥B hield) Oost ♦ Tegenpartij doet volgbod West deed volgbod van 1♥

v2.5 NdF-h4 28 Ontwikkel eerst werkkleur die meeste slagen oplevert. Als werkkleuren evenveel slagen opleveren, begin dan met werkkleur met grootste kans op extra slag(en). Ontwikkel alleen overslagen die het maken van het contract niet (meer) in gevaar brengen Voorkom blokkade door eerst honneurs korte kant te spelen Interpreteer uitkomst en bieding tegenpartij zorgvuldig. Houd dekking in kleur tegenpartij zo lang mogelijk vast. Als bij snijden de ontbrekende honneur gemarkeerd kan worden dan is kans op succes geen 50% maar 100% of 0%. Om laatste dekking in kleur tegenpartij te beschermen kan het essentieel zijn te voorkomen dat een bepaalde tegenspeler aan slag komt. Samenvatting

v2.5 NdF-h4 29 1e18 29 Tafelpuzzel hoofdstuk 4 OPDRACHT: Zoek de juiste antwoordkaartjes bij elk vraagkaartje 5 vraagkaartjes Bijvoorbeeld: 16 antwoordkaartjes Bijvoorbeeld: West speelt 3SA en noord start ♣3. Met welke handen kan hij 1 honneurslag + 1 lengteslag ontwikkelen? oosthand ♠V 8 7 ♥V 7 5 ♦A ♣A 8 7 westhand ♠A H 3 ♥H 3 2 ♦H ♣H 6 5

v2.5 NdF-h4 30 1e18 30 Oplossing tafelpuzzel hoofdstuk 4 B 8 C D E 15 A

v2.5 NdF-h4 31 NdF-h1 31 1e9 31 EINDE Hoofdstuk 4 EINDE Hoofdstuk 4