Steve Dewanckele http://studwww.ugent.be/~sdwancke/ailo/ Recursie Steve Dewanckele http://studwww.ugent.be/~sdwancke/ailo/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Volledige terugkaatsing
Advertisements

Klik op de oefening die je wil maken:
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Recursie: De torens van Hanoi
Hoofdstuk 8: Recursie.
Licht.
Omtrek is er omheen. lengte breedte breedte lengte
Schaduwvorming Hans Bekaert. Stralen in alle richtingen Druk PageDown om verder te gaan.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Recursie: De Torens van Hanoi
Tekenen van een draaiende molen in LOGO
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
De springende kikker Origami uit Japan.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004.
Pen- & kleuropdrachten
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
LES 2 Lesgever: Henk Norman. De molen B) Laat de wieken draaien A) Teken een molen.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
Liesbeth Van Raemdonck
24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.
Oppervlaktes K v Dorssen.
Wiskunde kan helpen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Een verrassende ontmoeting met constanten
B-CAD Technisch tekenen les 2
LOGO Vincent Naessens
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Oppervlakte en inhoud.
Inhoud van een balk en cilinder
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
Vierhoeken (eigenschappen van zijden en hoeken) Omstructureren
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: herhaling vlakke figuren
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Meetkunde 5de leerjaar.
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
TEKENEN RASTER voor opdracht PORTRET
Tekening 1 - Spelopbouw met 2 man (L-formatie)
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Huisvesting en klimaat V41
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
Theorie B Kansbomen gebruiken
Huiswerkopdracht Politiek
KLIK VOOR ELK VOLGEND SCHERM !!!!!!!!!
Small Basic Console deel 2
Hoofdstuk 13 figuren. Hoofdstuk 13 figuren Paragraaf 17.1 Vlakke figuren.
Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
Vormen digibordpeuters
Leren programmeren met Scratch
Hoofdstuk 13 Omtrek en oppervlakte. Hoofdstuk 13 Omtrek en oppervlakte.
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Steve Dewanckele http://studwww.ugent.be/~sdwancke/ailo/ Recursie Steve Dewanckele http://studwww.ugent.be/~sdwancke/ailo/

Recursie (1) Wat doet de volgende procedure? to vierkant repeat 4 [fd 100 rt 90] vierkant end Opl.: Tekent oneindig aantal keer dezelfde vierkant doordat de procedure vierkant telkens naar zichzelf verwijst.

Recursie (2) Recursie is een proces dat verwijst naar zichzelf. Logo heeft procedures die zichzelf aanroepen terwijl ze zichzelf aanroepen Vgl: procedure vierkant roept zichzelf aan terwijl procedure vierkant zichzelf (als procedure vierkant) aanroept

Recursie (3) Procedure vierkant wordt oneindig aantal keer aangeroepen. Hoe kan dit proces dan gestopt worden? De HALT-toets drukken De computer te resetten De computer afzetten Stoppen met conditie

Recursie (4) Stoppen met conditie to vierkant :STAP if :STAP > 150 [stop] repeat 4 [fd :STAP rt 90] vierkant :STAP + 5 end Stoppen met een toetsdruk (KEYP) if keyp [stop]

Recursie (5) Komt de procedureoproep telkens op het einde van de procedure? Neen. Kan zowel: Begin Midden Einde

Recursie (6) Verschil tussen: to cirkel :STRAAL if :STRAAL = 0 [stop] circle :STRAAL cirkel :STRAAL - 1 end

Oefening op recursie Vlieger

Opgave

Opgave (2)

Opgave (3) KORTEZIJDE: sqrt(2) * :X LANGEZIJDE: sqrt((:X * :X) * (STAART * STAART)) HOEK: ARCTAN (:X / :STAART) ARCCOS (:STAART / :LANGEZIJDE) ARCSIN (:X / :LANGEZIJDE) http://studwww.ugent.be/~sdwancke/ailo/

Opgave (4) Oplossing to boven :X local "KORTEZIJDE make "KORTEZIJDE (sqrt 2) * :X fd :KORTEZIJDE rt 90 end

Opgave (5) Oplossing to onder :X :STAART local "LANGEZIJDE local "HOEK make "LANGEZIJDE sqrt ((:X * :X) + (:STAART * :STAART)) make "HOEK ARCTAN (:X / :STAART) rt (45 + :HOEK) fd :LANGEZIJDE rt (180 - 2 * :HOEK) rt :HOEK end

Opgave (6) Oplossing to vlieger :X :STAART :AANTAL local "STAP make " STAP :X / :AANTAL cs rt 45 omtrek :X :STAART lt 45 kader :X :STAART end if (modulo :X :AANTAL) > 0 [pr [Aantal moet een deler zijn van de vliegerbreedte] stop]

Opgave (7) Oplossing to omtrek :X :STAART boven :X onder :X :STAART pu setpc random 500 fd :STAP lt 45 pd if :X = :STAP [stop] omtrek :X - :STAP :STAART end

Oefening Maansverduistering

Maansverduistering (1) Wat is dat? De aarde komt voor de zon te staan waarbij de maan geen (of nauwelijks) zonlicht krijgt

Maansverduistering (2)

Opgave (1) Tekenen van de maansverduistering waarbij de straal van de maan wordt opgegeven Extra: tekenen van omgeving met sterren

Opgave (2) Hoe te werk gaan: Procedures Teken de maan in wit ([255 255 255]) Teken de aarde (of schaduw) waarbij kleur hetzelfde is als de achtergrondkleur ([0 0 0]) Startpunt (xcor) zon is 2*STRAAL naar links Zon komt over aarde totdat xcor zon = 0 Procedures to maan :STRAAL to schaduw :STRAAL to maansverduistering :STRAAL

Opgave (3) Oplossing: to maan :STRAAL pd circle :STRAAL if :STRAAL > 0 [maan :STRAAL - 1] end to schaduw :STRAAL circle :STRAAL setx xcor + 1 if xcor = 0 [stop] schaduw :STRAAL

Opgave (4) to maansverduistering :STRAAL if :STRAAL < 6 [pr [Straal is te klein] stop] if :STRAAL > 100 [pr [Straal is te groot] stop] cs cleartext ht zetomgeving :STRAAL pr [Bezig met maan aan het tekenen...] maan :STRAAL pu setpc [0 0 0] setx -(2 * :STRAAL) pd cleartext pr [Hier komt de aarde...] schaduw :STRAAL home setpc [255 127 127] pr [Het is een maansverduistering !!] end

Lijst van nieuwe commando’s Random getal Genereren van een willekeurg getal tussen 0 en getal-1 Cleartext Schoonmaken van het tekstveld (onderaan bij de commandolijn) Wiskundige berekeningen ARCCOS hoek ARCSIN hoek ARCTAN hoek

Extra oef (1) Gebruik recursie voor het maken van:

Extra oef (2) Oplossing to blokken :HOOGTE :BREEDTE rechthoek :HOOGTE :BREEDTE if (:HOOGTE > 10) [blokken :HOOGTE - 10 :BREEDTE + 10] end to rechthoek :HOOGTE :BREEDTE repeat 2 [fd :HOOGTE rt 90 fd :BREEDTE rt 90]

Recursie + oefeningen Nog vragen?