Comparing Risk Attitudes under Euros and under Francs August 27, 2003, SPUDM 19; Peter P. Wakker (& Veronika Köbberling, Christiane Schwieren) This file.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Advertisements

User Centred Development
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
IR pictures Hoe goed is jouw woning?. How to assess the energetic quality of a dwelling? To know = to measure But: “De spreiding in het gasverbruik van.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
MAKING A BAND.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Introduction of second Rijkswaterstaat Pilot Asses further improvements of the HIJ barrier in relation to system of HIJ Welcome, my name is Pim Neefjes.
Who knows something about scenarioplanning?
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Comparing Risk Attitudes under Euros and under Francs August 27, 2003, SPUDM 19; Peter P. Wakker (& Veronika Köbberling, Christiane Schwieren) This file will be on my homepage on coming Monday. Make yellow comments invisible. ALT-View-O Make yellow comments invisible. ALT-View-O with five lines of instructions in powerpoint.

2 $ Utility of $ Topic: More precisely: Empirically disentangling in utility of $ (a) intrinsic value; (b) numerical sensitivity. Through the introduction of the Euro in After num. sensitivity talk some about 80 cents or 80 euros being perceived the same, and maybe about convexity of utility for losses being that. About separation: Important for prescriptive applications. After num. sensitivity talk some about 80 cents or 80 euros being perceived the same, and maybe about convexity of utility for losses being that. About separation: Important for prescriptive applications.

3 How separate them? Unfortunately: They covary! Maybe, compare CHF 100 to € 65, and CHF 100 to € 100? Cultural/economic differences euro-conversion gave a unique opportunity! We considered Belgium francs in Dec versus Euro's in May 2002 in Belgium. Same values, different nrs. Same nrs, different values. Half a year went by, they got older, winter versus spring; we were hoping for no world-shocking, or at least Belgium- shocking, events.

600 BF 0 Proba- bility Gain Lottery: Sure Amount : 400 BF 4 Example of choice for BF, small stakes: Explaining our main research idea goes best by already telling some about the stimuli. I will tell details about the organization of the experiment later.

600 BF 0 Proba- bility Gain Lottery: Sure Amount : 400 BF 5 Example of choice for BF, small stakes: € matching numerically € €

600 BF 0 Proba- bility Gain Lottery: Sure Amount : 400 BF 6 Example of choice for BF, small stakes: € matching in value € € 15 10

7 BF x € x€ x value effect under constant numerical effect € x 40 numerical effect under constant value effect BF 40 x numerical effect under constant value effect Economists: it is ; is no effect. We can distinguish! Our hypothesis: and increase risk aversion. BothPsychologists: it is also. Common finding: Risk aversion increases with. Directions of arrows I will explain later It is relative, proportional, risk aversion.

2400 BF 0 Proba- bility Gain Lottery: Sure Amount : BF 8 BF, large stakes:

9 Experimental Procedures Inter-individual design; n =  45 for each condition. Subjects recruited during breaks in meeting area of University of Diepenbeek. Interview took about 10 minutes pp. About 50% male; age 18-24; except 3, all Flamish. In total we payed about € 900. Average pp. for low-payment: € 2. Average pp. for high-payment: € 8. Max € Much for 10 minutes!

Onderzoek naar Meningen over Onzekere Betalingen In dit onderzoek zijn we geïnteresseerd in de meningen van mensen over onzekere betalingen. Daarom stellen we je zeven keuzesituaties voor waarbij je telkens kunt kiezen tussen het met zekerheid krijgen van een bepaalde som geld of het spelen van een loterij. Bij zo een loterij win je misschien, met een bepaalde kans, een geldbedrag, anders win je niets. Je kunt alleen maar geld winnen, je verliest nooit geld. Er zijn geen goede of foute antwoorden bij deze vragen, het gaat uitsluitend om je eigen voorkeuren. Dat is ook waar we bij dit onderzoek in geïnteresseerd zijn! ·  Op ieder van de volgende zeven pagina's staan een geldbedrag dat je met zekerheid zou kunnen ontvangen en een loterij om geld. Telkens wordt je gevraagd wat je het liefst zou hebben: dat je het zekere bedrag krijgt of dat de loterij gespeeld wordt. Kruis steeds je voorkeur aan.  Vervolgens wordt bepaald of een van je aangekruiste keuzen werkelijk uitgevoerd zal worden. Daartoe wordt je gevraagd te raden of er bij een door jou uitgevoerde worp met een 20-zijdige dobbelsteen een even of een oneven nummer boven zal komen. Raad je fout, dan is het experiment beëindigd en heb je helaas niets gewonnen. Raad je goed, dan wordt een van je aangekruiste keuzen werkelijk uitgevoerd. ·  Je trekt dan een van zeven genummerde kaarten om te bepalen van welke pagina de door jou gemaakte keuze werkelijk uitgevoerd wordt. ·  Van de geselecteerde pagina krijg je het zekere bedrag als je dat aangekruist hebt, en we spelen de loterij als je die aangekruist hebt. Zoals reeds gezegd, zijn er geen goede of foute antwoorden, en zijn we geïnteresseerd in je eigen voorkeuren. Het is ook het gunstigste voor je zelf om op elke pagina die optie aan te kruisen waar je zelf de voorkeur aan geeft. Immers, als de pagina wordt geselecteerd, dan wordt werkelijk uitgevoerd wat je daar aangekruist hebt. Instructions to Students (Flamish language corrected by Myriam Welkenhuysen) 10

Guess odd/ even, (or nr.  20) choose numbers  We use a 20-sided die. gues- sed wrong Cross out a choice on 7 pages gues- sed right receive nothing pagenr. chosen through drawing of card chose sure amount Receive sure amount guessed wrong chose pros- pect gues- sed right receive nothing receive big prize throw die implementation of real incentives Implementation of real incentives

12 BF x € x€ x value effect € x 40 numerical effect BF 40 x numerical effect t 88 = 0.79 p = 0.44 t 91 = 1.74 p = 0.09 t 86 = 3.67 p = t 89 = –1.32 p = 0.19 S = 2.12 S = 3.04 S = 2.46 S = 2.87 S: average # of safe choices *** * t 86 = 2.95 p = ** ns Results The only one where effect in wrong direction, but not significant.

13 Discussion: Value effect affected risk aversion, numerical effect maybe didn't. (We may have lacked power because people were not yet used to Euro.) Conclusion: Good, at least not bad, news for decision theory!