Dutch Road administrator (Rijkswaterstaat) National highways:2400 km National main roads: 800 km ITS: mainly Traffic Management –Traffic Control –Traffic Information
Some points of view Traffic Management PPS –Traffic management is (small) part of integral projects ITS developments
Traffic Management 1 National Traffic Control Centre 1 National Traffic Information Centre 5 Regional Traffic Control Centres 5000 Roadside Configurations –1 Roadside System –Some sensors –Some actuators
Roadside System Number: 5000 Average price: Euro Total: 250 M Euro Major costdriver for Traffic Control
Procurement strategy for Roadside Systems 5 approaches –Pro’s and con’s
Figuur 1 Integrale benadering wegkantconfiguratie (MB1)
Figuur 2 Voorbeeld van onderverdeling in beheergebieden/trajecten (MB1)
Figuur 3 Onderscheid ‘wegkantconfiguratie’ naar functionele delen ’inwinnen’, ‘verwerken’ en ‘presenteren’ (MB2)
Figuur 4 Onderscheid functioneel deel ‘verwerken’ naar een generiek en een business-specifiek deel (MB3)
Figuur 5 Onderscheid specificeren van generiek deel ‘verwerken’: functioneel of standaard componenten (MB4)
Efficiënte inzet van publieke middelenRisicobeheersing Algemeen RWSInfraproviderVerkeersmanager MarktwerkingRWS-PHerbruikbaarh eid Onder houds kosten Raakvlak -risico’s Afbreuk- risico Onderhoud baarheid MB MB MB MB
PPS Integral projects –Pavement –Bridges, tunnels –Traffic Management (10 % of total cost) Sometimes area or corridor development –Roads, other modes, real estate, environment Multi million projects –1 to 2 Billion Euro
ITS developments Short term –More intelligence in sensors, actuators –Less intelligence in road side systems Medium/long term –Vehicle to Roadside –Vehicle to Vehicle –Will lead to hybrid systems for 20/30 years Roadside and in-vehicle