Retourartikelen met kwaliteitsbeheer (QM) (237) SAP Best Practices.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inkoop en verbruik van consignatievoorraad
Advertisements

Verwerving zonder kwaliteitsbeheer
Verkoop met leverings- plannen (231)
Segmentrapportage SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het doel van segmentrapportage.
Geavanceerd klantretouren-beheer (250)
Inkoopcontract SAP Best Practices.
Verzending en ontvangst met magazijnbeheer (239)
Spotconsulting met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices.
Kwaliteitsbeheer voor verwerving met leveranciersbeoordeling
Retouren en klachten SAP Best Practices.
Retouren verwerken SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Standaardpallets zijn eigendom.
Creditnotaverwerking SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het creditnotaproces.
Inventarisatie/ voorraad tellen en aanpassen
Crediteuren SAP Best Practices.
Rechtstreekse leveringen met loonbewerking (252)
Gecombineerde levering voor klantorder vanuit verschillende locaties SAP Best Practices.
Yard Management voor aanleveringen
Uitgebreide retouren van winkel naar magazijn (tussen bedrijven)
Klantorderafhandeling met ontvangen vooruitbetaling
Kwaliteitsbeheer: goederenontvangstcontrole voor containerzendingen
Chargebeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Klantorderafhandeling voor prospect SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Interne projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In een professioneel dienstverlenend.
Verkoopafhandeling door derde (zonder verzendbericht)
Klantorder met facturatie op basis van vaste prijs en T&M
Interne order voor marketing en andere overheadplanning SAP Best Practices.
Uitgebreide verwerking van klantorders met verkoopondersteuning en dynamisch productvoorstel SAP Best Practices.
Nabewerkingsverwerking (uit voorraad geproduceerd artikel)
Inkomende klantorders via EDI
Tijdregistratie SAP Best Practices.
Voorraadverwerking: uitval en geblokkeerde voorraad
Klantorder verwerken met levering vanuit andere vestiging
Gemakkelijke klantenzoekfunctie en vereenvoudigd prijsbeheer in klantorderinvoer SAP Best Practices.
Vereenvoudigd magazijnbeheer
Interne R&D-order - werkelijk SAP Best Practices.
Kwaliteitsbeheer in discrete productie (227)
Periodeafsluiting projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Dit scenario behandelt.
Inkoopbonus SAP Best Practices.
Afrekening van uitgebreide bonussen met klant
Productie van coproducten (235) SAP Best Practices.
Inkoop met JIT-leverings-plannen (230)
Retourartikelen met kwaliteitsbeheer (QM) (237) SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA
Kwaliteitsbeheer in productie (voor procesmatig vervaardigde goederen)
Contante klantorder (238) SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario.
Handling Unit Management voor voedselveiligheid
Verkoop van geplande services SAP Best Practices.
Geavanceerd chargebeheer (229) SAP Best Practices.
Interne order voor marketingonkosten en andere overheadkosten - werkelijk SAP Best Practices.
Verkoop van niet-voorradig artikel met orderspecifieke verwerving
Uitgaande facturatiedocumenten via EDI SAP Best Practices.
Activaverwerving door directe activering SAP Best Practices.
Documentsplitsing activeren voor discrete productie SAP Best Practices.
Voorbereidende processtappen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Deze business.
Administratie overheadkosten – Werkelijk SAP Best Practices.
Planning inkoopprijzen artikelen SAP Best Practices.
Magazijntransport zonder levering SAP Best Practices.
Ondernemingsstructuur Overzicht SAP Best Practices.
Externe verwerving van services SAP Best Practices.
Activaverwerving voor geproduceerde activa SAP Best Practices.
Documentsplitsing activeren voor SAP Best Practices for Consumer Products and Wholesale Industries SAP Best Practices.
Offerte voor verwerving
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Geoptimaliseerde combinatiebestelling SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Productie van tools (236) SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Dit scenario biedt.
Geavanceerde kennisgeving van levering via EDI - uitgaand SAP Best Practices.
Klantofferte SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het proces beschrijven voor een.
Transcript van de presentatie:

Retourartikelen met kwaliteitsbeheer (QM) (237) SAP Best Practices

©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt de afhandeling van retourartikelen met kwaliteitsbeheer via controlepartijen beschreven. Er wordt een retourorder gecreëerd, die naar het originele facturatiedocument voor de goederen verwijst. De goederen worden teruggezonden en er wordt een retourlevering gecreëerd met een verwijzing naar de klantorder. Na controle worden de goederen geretourneerd naar de voorraad, afgevoerd of geretourneerd naar de leverancier. Er wordt een creditnota gecreëerd vanuit de facturatierun en deze wordt geboekt op de debiteurrekening. Voordelen  Volledige integratie van klantorderretouren en kwaliteitsbeheer.  Klantorderretouren worden verwerkt in overeenstemming met de klantorderverwijzing naar het originele facturatiedocument.  De creditnota wordt gecreëerd en naar de rekening van de klant geboekt. Belangrijkste Processtappen  Retourorder creëren  Retourlevering creëren  Kwaliteitscontrole  Retouren vrijgeven voor facturatie

©2012 SAP AG. All rights reserved.3 Vereiste SAP Toepassingen en Gebruikersrollen Vereiste SAP Toepassingen  Enhancement package 6 voor SAP ERP 6.0 Gebruikersrollen  Verkoopbeheerder  Verkoopfacturatie  Magazijnmedewerker  Kwaliteitsspecialist  Manager debiteuren

©2012 SAP AG. All rights reserved.4 Gedetailleerde Procesbeschrijving Retourartikelen met kwaliteitsbeheer (QM) In dit scenario wordt een bedrijfsproces beschreven waarin retourartikelen worden verwerkt met kwaliteitsbeheer via controlepartijen.  Het scenario start met het creëren van een retourklantorder, die naar het originele facturatiedocument voor de goederen verwijst.  Bij aankomst van de goederen van de klant wordt de retourlevering gecreëerd en wordt een goederenontvangst geboekt naar de retourvoorraad. Met de boeking van de goederenontvangst wordt automatisch een controlepartij gecreëerd.  De geretourneerde artikelen worden gecontroleerd. Defecten worden vastgelegd en geclassificeerd. Er wordt een gebruiksbeslissing gemaakt en de goederen worden vervolgens geretourneerd naar voorraad, afgevoerd of geretourneerd naar de leverancier.  Als de reden voor de klantretour wordt geaccepteerd, wordt de creditnota-aanvraag vrijgegeven voor facturatie.  Het krediet wordt naar de rekening van de klant geboekt.

©2012 SAP AG. All rights reserved.5 Procesflowdiagram Retourartikelen met kwaliteitsbeheer (QM) Ge-beur- tenis Magazijnmedewerker Verkoop- beheer- der Ver- koop Kwali- teits- specialist Verkoop- facturatie Retourlevering creëren Retourneren aan leverancier (136) Serienummers weergeven voor retouren (optioneel) Serienummers toekennen (optioneel) Goederen- ontvangst boeken Kwaliteits- controle Retourorder creëren Klant retourneert goederen Uitgaande leverings- plannen (231) Gebruiks- beslissingen vastleggen Retouren vrijgeven voor facturatie Facturatie Magazijntrans- portretouren naar vrij bruik- bare voorraad Magazijntrans- portretouren naar geblokkeerde voorraad Geblokkeerde voorraad afvoeren

©2012 SAP AG. All rights reserved.6 Legenda SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Bereik: Identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: bevat events die het scenario starten of beëindigen, of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): lijn geeft de normale volgorde weer van de stappen en de richting van de flow in het scenario. Flowlijn (onderbroken): lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen. Bedrijfsactiviteit/event: identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt. Komt niet overeen met een taakstap in het document. Eenheidsproces: identificeert een taak die stap voor stap wordt beschreven in het scenario. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesreferentie: als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier het scenarionummer en de scenarionaam in. Komt overeen met een taakstap in het document. Subprocesreferentie: als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesbeslissing: identificeert een beslissing/vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die afkomstig zijn van verschillende delen van de diamant. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt. SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Naar volgend/van vorig diagram: leidt naar de volgende/vorige pagina van het diagram. Stroomschema wordt vervolgd op de volgende/vorige pagina. Afdruk/document: identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Werkelijke financiën: geeft een financieel boekingsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Budgetplanning: geeft een budgetplanningsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Handmatig proces: een taak die handmatig wordt uitgevoerd. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie/gegevens: dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die afkomstig zijn van externe bron. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen. Systeembeslissing geslaagd/mislukt: dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt voor het weergeven van een automatische beslissing die is genomen nadat een stap is uitgevoerd. Bedrijfsactivi- teit/event Eenheidsp ro-ces Subproces -referentie Proces- beslis- sing Extern naar SAP Processo unit à Afdruk/docu- ment Werkelijke financi ë n Budgetplan- ning Handm a-tig proces Bestaande versie/ gegevens Systeem- beslis-sing geslaagd/m islukt Diagramver binding

©2012 SAP AG. All rights reserved.7 No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, PowerPoint, Silverlight, and Visual Studio are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, z10, z/VM, z/OS, OS/390, zEnterprise, PowerVM, Power Architecture, Power Systems, POWER7, POWER6+, POWER6, POWER, PowerHA, pureScale, PowerPC, BladeCenter, System Storage, Storwize, XIV, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Tivoli, Informix, and Smarter Planet are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the United States and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and other countries. Oracle and Java are registered trademarks of Oracle and its affiliates. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems Inc. HTML, XML, XHTML, and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Apple, App Store, iBooks, iPad, iPhone, iPhoto, iPod, iTunes, Multi-Touch, Objective-C, Retina, Safari, Siri, and Xcode are trademarks or registered trademarks of Apple Inc. IOS is a registered trademark of Cisco Systems Inc. RIM, BlackBerry, BBM, BlackBerry Curve, BlackBerry Bold, BlackBerry Pearl, BlackBerry Torch, BlackBerry Storm, BlackBerry Storm2, BlackBerry PlayBook, and BlackBerry App World are trademarks or registered trademarks of Research in Motion Limited. Google App Engine, Google Apps, Google Checkout, Google Data API, Google Maps, Google Mobile Ads, Google Mobile Updater, Google Mobile, Google Store, Google Sync, Google Updater, Google Voice, Google Mail, Gmail, YouTube, Dalvik and Android are trademarks or registered trademarks of Google Inc. © 2012 SAP AG. All rights reserved INTERMEC is a registered trademark of Intermec Technologies Corporation. Wi-Fi is a registered trademark of Wi-Fi Alliance. Bluetooth is a registered trademark of Bluetooth SIG Inc. Motorola is a registered trademark of Motorola Trademark Holdings LLC. Computop is a registered trademark of Computop Wirtschaftsinformatik GmbH. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, SAP BusinessObjects Explorer, StreamWork, SAP HANA, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Business Objects Software Ltd. Business Objects is an SAP company. Sybase and Adaptive Server, iAnywhere, Sybase 365, SQL Anywhere, and other Sybase products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Sybase Inc. Sybase is an SAP company. Crossgate, EDDY, B2B 360°, and B2B 360° Services are registered trademarks of Crossgate AG in Germany and other countries. Crossgate is an SAP company. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG.