De Bedrijfskolom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Tweedegraads Verbanden
Advertisements

- Hoe noem je uitkomsten?
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
offshore-outsourcing (import)
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Kopen en verkopen les 74.
Uitwerking opgave Johan van Velzen. Volgorde van behandeling  Uitleg bedrijf  Uitwerking deelvraag 1  Uitwerking deelvraag 2  Uitwerking deelvraag.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Hoe komen producten tot stand?
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Het prijs- of marktmechanisme I
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Welvaart Hoofdstuk 2.
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Bedrijfskolom tijdschrift JOEPIE
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
VWO 4: Vraag & aanbod Hoofdstuk 2: De producent: het bedrijfsleven
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Lesplanning 6.5 blz. 174 t/m 177 Binnenkomst. Intro. Uitleg docent.
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
H4 Differentiëren.
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten:
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Agenda  Les  wkn  hs 2 1 omzet en afzet  bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
Vraagstuk: korting ( type 1)
Constant of Variabel? Kosten.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
H.5 Winst en toegevoegde waarde
De apotheek de bezoeker het bedrijf de camera hetzelfde de supermarktde telefoon kosten het product het huiswerk de machine de fabriek.
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
 Om te kijken of je belegging echt beter is als je geld op de spaarrekening zetten, moet je het rendement berekenen.  Bij rendement wordt de winst vergeleken.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Aantekeningen hfst 6.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pag 12 t/m 43. Verdeling van de winst bij een VOF Wat brengt iedere vennoot in bij de VOF? 1.Arbeid (tijd) 2.Vermogen (geld) Beloning is dus hiervan afhankelijk….dus.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Hoofdstuk 6 Productie.
De productiestructuur
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
3.1 PRODUCTIE.
Welkom Havo 5..
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Distributiebeleid.
Welkom Havo 5..
BTW Wat is dat? Hoe werkt dat?.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Nederland en de rest van de wereld
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

De Bedrijfskolom

Tijdschrift Hoe komt een tijdschrift tot stand? Welke stappen doorgaat het product om tot het eindproduct te komen?

Hoe maakt men een tijdschrift? De grondstof van papier is hout. Er moet dus eerst aan bosontginning gedaan worden. De omgehakte boomstammen krijgen hun definitieve bestemming in het houtverwerkingsbedrijf. Een deel gaat naar de papierfabriek. Hier wordt papierdeeg gemaakt dat uiteindelijk papier oplevert.

Letters komen op het papier terecht in de drukkerij. De drukker levert de nummers aan de uitgever. De uitgever zorgt dat in zoveel mogelijk dagbladwinkels de consument zijn lectuur kan kopen.

Houtverwerkings-bedrijf Begrip Bosontginning Houtverwerkings-bedrijf Papierfabriek Drukkerij Uitgever Dagbladhandel Als je alle bedrijven die hebben meegewerkt in de juiste volgorde in een schema zet, krijg je een bedrijfskolom. Een bedrijfskolom is een schematische voorstelling van de opeenvolgende bedrijven die een product vervaardigen en het bij de consument brengen. Alleen die bedrijven die iets toevoegen aan het product, komen voor in de bedrijfskolom. Consument??

Kenmerken van de bedrijfskolom De lengte hangt af van product tot product Door elke activiteit van een bedrijf in een bedrijfskolom, stijgt het product in waarde. Elk bedrijf dat iets bijdraagt aan het product, rekent hiervoor geld aan, dit noemen we de toegevoegde waarde. Hoe langer de bedrijfskolom, hoe duurder het product.

Vleesverwerkingsbedrijf Groothandel Kleinhandel Katoenplantage Veehouder Vleesverwerkingsbedrijf Groothandel Kleinhandel Katoenplantage Kantoenverwerkings-bedrijf Jeansfabriek Groothandel Boetiek

Toegevoegde waarde?

Hoe maakt men een tijdschrift? - Prijzen De grondstof van papier is hout. Er moet dus eerst aan bosontginning gedaan worden. AP = 0 euro VP = 0,20 euro De omgehakte boomstammen krijgen hun definitieve bestemming in het houtverwerkingsbedrijf. AP = 0,20 euro VP = 0,45 euro Een deel gaat naar de papierfabriek. Hier wordt papierdeeg gemaakt dat uiteindelijk papier oplevert. AP = 0,45 euro VP = 0,75 euro

Letters komen op het papier terecht in de drukkerij. AP = 0,75 euro VP = 1,10 euro De drukker levert de nummers aan de uitgever. AP = 1,10 euro VP = 1,50 euro De uitgever zorgt dat in zoveel mogelijk dagbladwinkels de consument zijn lectuur kan kopen. AP = 1,50 euro VP = 2,10 euro

Voorbeeld tijdschrift AP VP Toegevoegde waarde Voorbeeld Bosontginning Houtverwerking Papierfabriek Drukkerij Uitgever Dagbladhandel € 0,00 € 0,20 € 0,20 Arbeid (kappen) € 0,20 € 0,45 € 0,25 Machine € 0,45 € 0,75 € 0,30 Water, energie € 0,75 € 1,10 € 0,35 Drukpers, inkt € 1,10 € 1,50 € 0,40 Kosten verdeling € 1,50 € 2,10 € 0,60 Loon verkoper € 2,10

Begrip toegevoegde waarde De toegevoegde waarde van elke stap in de bedrijfskolom is het verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs. Daarin zitten o.a. lonen, kosten voor grondstoffen, rentes, de winst, … Het totaal van de toegevoegde waarde (van alle schakels van de bedrijfskolom) is de prijs die de consument betaalt.

Opdracht Vul je cursus in van pagina 24 tot 27 In de les maken we oefeningen