De Bedrijfskolom
Tijdschrift Hoe komt een tijdschrift tot stand? Welke stappen doorgaat het product om tot het eindproduct te komen?
Hoe maakt men een tijdschrift? De grondstof van papier is hout. Er moet dus eerst aan bosontginning gedaan worden. De omgehakte boomstammen krijgen hun definitieve bestemming in het houtverwerkingsbedrijf. Een deel gaat naar de papierfabriek. Hier wordt papierdeeg gemaakt dat uiteindelijk papier oplevert.
Letters komen op het papier terecht in de drukkerij. De drukker levert de nummers aan de uitgever. De uitgever zorgt dat in zoveel mogelijk dagbladwinkels de consument zijn lectuur kan kopen.
Houtverwerkings-bedrijf Begrip Bosontginning Houtverwerkings-bedrijf Papierfabriek Drukkerij Uitgever Dagbladhandel Als je alle bedrijven die hebben meegewerkt in de juiste volgorde in een schema zet, krijg je een bedrijfskolom. Een bedrijfskolom is een schematische voorstelling van de opeenvolgende bedrijven die een product vervaardigen en het bij de consument brengen. Alleen die bedrijven die iets toevoegen aan het product, komen voor in de bedrijfskolom. Consument??
Kenmerken van de bedrijfskolom De lengte hangt af van product tot product Door elke activiteit van een bedrijf in een bedrijfskolom, stijgt het product in waarde. Elk bedrijf dat iets bijdraagt aan het product, rekent hiervoor geld aan, dit noemen we de toegevoegde waarde. Hoe langer de bedrijfskolom, hoe duurder het product.
Vleesverwerkingsbedrijf Groothandel Kleinhandel Katoenplantage Veehouder Vleesverwerkingsbedrijf Groothandel Kleinhandel Katoenplantage Kantoenverwerkings-bedrijf Jeansfabriek Groothandel Boetiek
Toegevoegde waarde?
Hoe maakt men een tijdschrift? - Prijzen De grondstof van papier is hout. Er moet dus eerst aan bosontginning gedaan worden. AP = 0 euro VP = 0,20 euro De omgehakte boomstammen krijgen hun definitieve bestemming in het houtverwerkingsbedrijf. AP = 0,20 euro VP = 0,45 euro Een deel gaat naar de papierfabriek. Hier wordt papierdeeg gemaakt dat uiteindelijk papier oplevert. AP = 0,45 euro VP = 0,75 euro
Letters komen op het papier terecht in de drukkerij. AP = 0,75 euro VP = 1,10 euro De drukker levert de nummers aan de uitgever. AP = 1,10 euro VP = 1,50 euro De uitgever zorgt dat in zoveel mogelijk dagbladwinkels de consument zijn lectuur kan kopen. AP = 1,50 euro VP = 2,10 euro
Voorbeeld tijdschrift AP VP Toegevoegde waarde Voorbeeld Bosontginning Houtverwerking Papierfabriek Drukkerij Uitgever Dagbladhandel € 0,00 € 0,20 € 0,20 Arbeid (kappen) € 0,20 € 0,45 € 0,25 Machine € 0,45 € 0,75 € 0,30 Water, energie € 0,75 € 1,10 € 0,35 Drukpers, inkt € 1,10 € 1,50 € 0,40 Kosten verdeling € 1,50 € 2,10 € 0,60 Loon verkoper € 2,10
Begrip toegevoegde waarde De toegevoegde waarde van elke stap in de bedrijfskolom is het verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs. Daarin zitten o.a. lonen, kosten voor grondstoffen, rentes, de winst, … Het totaal van de toegevoegde waarde (van alle schakels van de bedrijfskolom) is de prijs die de consument betaalt.
Opdracht Vul je cursus in van pagina 24 tot 27 In de les maken we oefeningen