FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Spanningsveld EVS implementatie
Spotprent Humoristische tekening waarin iemand of een situatie bespot wordt. De tekenaar heeft een boodschap.
Hoe schrijf ik een recensie
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Handenbindertjes.
Reflecties van de waarheid
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Reflectievaardigheden en instrumenten
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Fictieanalyse-proza.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Les 6 een goed 2010 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk.
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Congres Appreciative Inquiry
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Welkom Een middag powerpoint.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Hoe brei een team?.
Patronen en Integraal samenwerken
Presentatie Bijeenkomst 4
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
De Maya’s zeggen over Blanche :Blanche belichaamt de spirituele essentie en het leidend licht van gezin en huis.
Communicatie met ouders
Media en creativiteit Herfst les 3.
Visie & Strategie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Vogels fluiten 9/04/2017 9:56.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Volksuniversiteit Zwolle
Visie & Strategie.
Moonbounce project JOTA 2011 en CAMRAS PC-klok accuraat.
Met de Kennisbasis in zee!
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
THEATERSHOW VAN VELZEN RUSH OF LIFE. Van Velzen Geboren op 20 maart 1978 in Delft Getrouwd en heeft (bijna) 2 kindjes Singer songwriter van beroep Waarom.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Het 24 spel.
BOM-model PV 25/03/2014.
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken Werkelijkheden verbinden

Fabels Metafoor Als een ruimte Waarbinnen inhoud beweegt

Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Veroorzaken Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Analyse essentie, disfunctionele patronen In drietallen, casus bespreking. Naar aanleiding van voorbereidde A5 Wat was hier de vraag? Hoe ben ik er mee omgegaan? Welke oplossing/toegevoegde waarde gaf ik? Waarin heeft dat geresulteerd? Hoe waardeer ik dit alles achteraf?

Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Essentie Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Analyse essentie, disfunctionele patronen In drietallen, casus bespreking. Naar aanleiding van voorbereidde A5 Wat was de vraag van de klant? (beschrijf het liefst ook de eerste drie zinnen van de klant) Wat was een markant moment in deze situatie? (beschrijf in observaties!) Hoe ben ik er mee omgegaan? Welke oplossing/toegevoegde waarde gaf ik? Waarin heeft dat geresulteerd? Hoe waardeer ik dit alles achteraf?

Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Metafoor Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Analyse essentie, disfunctionele patronen Maak samen voor iedere casus een fabel van de interactie Welke dieren doen hier wat met elkaar? (handeling) Schildpad verleidt olifant… Metafoor voor de context (plaats) Welke plaats ‘intensiveert’ de interactie ? Porseleinkast… Titel van de fabel (tijd) Welk herhalend patroon ontstaat door handeling en plaats? De schildpad die goed scherven kon lijmen Tragisch komisch element (premisse VW ) Essentie Door te luisteren naar wat ze willen horen, zien ze niet wie ze samen zijn…

Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Interactie Naar aanleiding van Casus Analyse, Strategie, Design Presentaties fabels… Je moet snel kunnen denken in essentie, en patronen, om met veroorzaken te kunnen werken: associëren en improviseren Casusje Raden: Er was eens… (fabel zonder toelichting) Andere bedenken de mogelijk oorspronkelijke casus Wat is de essentie van het oorspronkelijke vraagstuk? Welke disfunctionele patronen spelen hier? Korte termijn functioneel omdat… Lange termijn disfunctioneel omdat…