Welkom Voorlichtingsavond 4 VWO Dinsdag 2 september 2014
Kennismaking Mentoren: Hanneke Kroon, v4a Liesbeth Veldhuis, v4b Margret Huirne, v4c En verder: Frans van Arenthals – decaan Vivi ter Velde – deelschoolleider vwo
Programma Organisatie Begeleiding Werkweek Loopbaanoriëntatie
Organisatie Halfjaarroosters Vier toetsweken
Examenreglement Schoolexamen versus Centraal Examen Combinatiecijfer Maatschappijleer Profielwerkstuk ANW De onderdelen ckv, lo en lob moeten voldoende afgesloten worden Examensecretaris mevrouw Tensen Herkansingen
Taal en rekenen Rekenen is een apart vak Taal is onderdeel van het vak Nederlands Vanaf 2015-2016 is rekenen een van de vier kernvakken (Ne, En, Wis, rekenen) Leerlingen worden getest op rekenen en taal Leerlingen die uitvallen, krijgen extra ondersteuning voor rekenen en taal
Begeleiding door school Mentor Docenten Contactvertrouwenspersoon Verzuimcoördinator Tutoren Interne en externe begeleiders (zorgteam) Dyslexiecoach Deelschoolleider
Begeleiding door ouders Website: roosters, data, overgangsnormen Magister: cijfers, absentie TeleTOP: examenzaken, studiewijzers, intekenen Ouderavonden Klankbordgroep
Valkuilen van leerlingen - Trage start - Uitstelgedrag - Niveau onderschatting - Oh, dat cijfer haal ik nog wel op
Vragen?
Werkweek in Gulpen Wanneer? Waarom? Waar?
Programma werkweek 4 vwo Gulpen 17 t/m 19 september 2014 Snowworld Landgraaf Feestavond Geuldal Budget- en sleutelbeheer Zelf verzorgen diner en ontbijt Stadswandeling Aken Grotten St. Pietersberg Maastricht Avondwandeling / zwembad Gulpen Amerikaanse militaire begraafplaats Margraten
Per huisje vastleggen in sociaal contract Afspraken Per huisje vastleggen in sociaal contract GEEN ALCOHOL, DRUGS EN ENERGIEDRANKEN
Begeleiding bij de studiekeuze Loopbaanoriëntatie: Begeleiding bij de studiekeuze
Mogelijkheden na het vwo-examen H.B.O. V.W.O W.O. WERKEN BUITENLAND WERKEN STUDEREN
Loopbaanoriëntatie Berust op twee pijlers: Zelfkennis Kennis van de wereld van opleidingen en beroepen
Zelfkennis Wat voor iemand ben ik? Welke eigenschappen heb ik? Waar liggen mijn interesses? Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten?
Hoe verloopt een keuze? Stappenplan: Oriënteren Klas 4 en 5 Verkennen Verdiepen Klas 5 en 6 Knoop doorhakken Klas 6
Activiteiten in 4 vwo Introductie http://oscarromero.dedecaan.net/ Identitest Bezoek WO middag 13 november Copernicus Bezoek HBO middag 4 december Werenfridus April 2015 College-carrousel Groningen ? Studiekeuzebegeleiding via de methode Qompas Bezoek en verslagen van Open Dagen WO / HBO (voor een overzicht zie bijv. Qompas en Studiekeuze 123) Plusactiviteiten bij de universiteiten voor gemotiveerde leerlingen
Toekomstdossier Overzicht en verslagen van ondernomen activiteiten Een houvast in de begeleiding Onderdeel van het schoolexamenprogramma Belangrijk om steeds een stapje verder te komen in het keuzeproces
Begeleiding LOB Decaan in 4 vwo introduceert oscarromero.dedecaan.net en Qompas bereidt voor op WO- en HBO-middag bespreekt testresultaten en stimuleert zoekgedrag leerling volgt, stimuleert en beoordeelt het keuzeproces samen met de mentoren geeft toestemming bezoek Open Dagen e.d. in schooltijd verschaft informatie en informatiemateriaal voert gesprekken met leerlingen over studiekeuze
Begeleiding LOB Mentor in 4 vwo voert gesprekken volgt en stimuleert het keuzeproces via Qompas en het Toekomstdossier verwijst indien nodig naar de decaan
Begeleiding LOB Rol van de ouder/verzorger stimulator, bijv. meegaan naar open dagen, belangstelling tonen gesprekspartner, bespreek opgedane ervaringen de zaken op een rijtje zetten en de mogelijk volgende stap bespreken mogelijkheid om uzelf aan te melden bij oscarromero.dedecaan.net, eventueel als keuzekenner
Hebt u vragen?
Met de mentoren naar de lokalen Hanneke Kroon, v4a: lokaal 0.22 Liesbeth Veldhuis, v4b: lokaal 0.23 Margret Huirne, v4c: lokaal 0.24