BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Leer de namen van de noten 1
Programmeren van een humanoid robot
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
via Picasa Bestanden op CD of DVD branden
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Lego Mindstorm.
Test je geheugen
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Les 3: Verkeer TOETS.
Handleiding ClassDojo
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Programmeer les voor gevorderden
Kleurensensor kalibreren
ZijActief Koningslust
Sketchup 2014 Les 10.
© imec 2000 © imec 2001 MAX+PLUS II Installatieprocedure.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Gevorderde programmeer les
Gevorderde PROGRAMMeer Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Parallelle Balken Synchronisatie
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde PROGRAMmeer Les
Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1 Introductie EV3 blok en software, vooruit rijden, bochten Gemaakt door: Droids Robotics Deze les is in het Nederlands vertaald door: NXT Generation

SectiE 1: EV3 BASIS beginselen © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

dE EV3 KNOPPEN 1 = Terug Ongedaan maken Stop programma Zet EV3 uit 2 = Middelste knop Selecteer optie Start programma 3 = Links, Rechts, Boven, Onder Navigeer in menu 1 3 3 2 3 3 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Het EV3 scherm Tabbladen op scherm Start laatst gebruikte programma’s Zoek programma’s die je het laatste gestart hebt. 2. Bestandsnavigatie Vind alle programma’s per project 3. EV3 toepassingen Port view 4. Instellingen Bluetooth, Wifi, Volume 1 2 3 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Poorten, Sensoren, motoren Poorten A, B, C, D = Motoren De standaardinstelling: rechter motor is aangesloten op poort C, de linker motor is aangesloten op poort B B C Standaard instelling Poort 1, 2, 3, 4 = Sensoren © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Open opgeslagen projecten EV3 Software Open opgeslagen projecten Maak nieuw project © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

EV3 Software: Maak een nieuw programma Maak een project Geopend project Geopende programma’s Maak een programma Project eigenschappen Programma lijst © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

EV3 Software: Programmeer scherm Programma blokken in 6 gekleurde tabbladen Programmeer venster Blok status en downloaden © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

EV3 Blokken: Gekleurde tabbladen ACTIE BLOKKEN Bewegen, grote & medium motor, geluid… BESTURINGSVERLOOP Starten, wachten, herhalen, schakelen…. SENSOR BLOKKEN EV3 knoppen, tast, kleur, Ultrasonic GEGEVENSBEWERKINGVariabelen, rekenen, vergelijken….. GEADVANCEERDE BLOKKEN Datalogging, bestandstoegang… MIJN BLOKKEN Blokken die je zelf maakt © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

SectiE 2: BEWEGEN © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

OPDRACHT: vooruit rijden STAP1: Groene tabblad: Klik op blok [richting veranderen] en sleep deze naar het programmeervenster. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Blok: RICHTING VERANDEREN Wijze van bewegen remmen/ vrijloop Besturing: recht of bocht vermogen/snelheid duur/afstand © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

NEGATIEf & POSITIEf vermogen: achteruit & vooruit Negatief vermogen = achteruit Positief vermogen = vooruit © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

OPDRACHT: BEWEEG VOORUIT (3 SECONDEN) STAP 1: Groene tabblad: Klik op blok [richting veranderen] en sleep deze naar het programmeervenster. STAP 2: instellen in seconden STAP 3: tijd instellen op 3 seconden” STAP 4: USB kabel verbinden op EV3 en computer. STAP 5: Download naar EV3 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Beweeg opdracht: Seconden vs graden vs rotaties FINISH Opdracht: Beweeg de robot vooruit vanaf de startlijn naar de finishlijn (1) en weer terug naar de start (2). Probeer: Selecteer SECONDEN, GRADEN of ROTATIES Probeer: Verschillende snelheden Wat zijn voordelen of nadelen van iedere optie? 1 2 B C START © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Beweeg opdracht– deel 1 samenvatting TEAMS SECONDEN GRADEN ROTATIES Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Beweeg opdracht discussie Teams Heb je veel gegokt en gecontroleerd? Was de verandering van snelheid van invloed? Wat was preciezer? Seconden? Graden Rotaties? Denk je dat de wielgrootte van invloed is? Denk je dat de batterij sterkte van invloed is? Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Precies BEWEGEN: GEBRUIK “Port View” Probeer “port view” op het EV3 blok (blok tabblad apps) Beweeg je robot met de hand vanaf de startlijn naar de eindlijn. Lees op het scherm af hoeveel graden de robot zich heeft verplaatst. Gebruik dit getal in het [richting veranderen] blok om de juiste afstand te bewegen. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

SECTIe 3: bochten/draaien © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

180 graden spil draai met 1 motor 180 graden spin draai (2 motoren) draaien 180 graden spil draai met 1 motor Let op waar de robot eindigt in beide afbeeldingen na een draai van 180 graden. In de spin draai verplaatst de robot zich een stuk minder en dat maakt spin draaien goed voor strakke posities, ze zijn iets sneller, maar ook een beetje minder precies. Wanneer je bochten moet maken op het FLL veld moet je beslissen welke draai het beste is voor jou! B C Eind positie Motor B beweegt B C Start positie 180 graden spin draai (2 motoren) Start Position End Position B C B C Motor B en C bewegen © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Hoe maak je bochten Stuurwaarde 50 -50 100 -100 bocht naar rechts bocht links Spin bocht rechts Spin bocht links B C B C B C B C verander hier de stuurwaarde © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

MAaK een draai van 90 graden ? B C B C Programmeer de robot om 90 graden te draaien....Draait de robot inderdaad 90 graden als je dit getal instelt? © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

HOE LAAT JE DE ROBOT 90 GRADEN DRAAIEN? Probeer “port view” om de draai aan te passen en stel dan het juiste aantal graden in. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Een robotarm met hulpstuk bewegen Verbind een medium motor op poort A of een grote motor op poort D. [Richting veranderen] vs [motor] blok Voor het bewegen van de wielen gebruik je een [richting veranderen] blok zodat beide wielen (motoren) gesynchroniseerd worden. Om een armhulpstuk te bewegen gebruik je het [medium motor] blok of het grote motor blok omdat je de motoren niet hoeft te synchroniseren. Medium Motor Block Large Motor Block © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Motor “aan” en “Wacht” Blok Laat de motor “aan” en “uit” Waarom aan gebruiken in plaats van graden? Het programma andere taken laten doen terwijl de robot beweegt “Wacht” blok in besturingsverloop tabblad Wacht in seconden WAIT! © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

Iets grappigs: beeldscherm weergeven blok Gebruik het [beeldscherm] (weergeven) blok om informatie en afbeeldingen op het scherm te tonen Je kunt de plaats en de tekstgrootte zelf instellen. Je kan dit blok ook gebruiken om sensorwaardes of instructies weer te geven. Opdracht: Kun je ogen op het scherm weergeven terwijl de robot rijdt? Ogen die naar links en rechts kijken Gebruik beeldscherm, motor aan en wacht blok © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

oplossing Beelscherm (weergeven) blok Wacht blok Motor uit Motor aan © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

CREDITS Deze les is gemaakt door Sanjay Seshan en Arvind Seshan van Droids Robotics. Email: team@droidsrobotics.org Deze les is in het Nederlands vertaald door NXT Generation, email: nxtgeneration@wasven.nl                           This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015