Goed voorbereid naar de Pabo!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
over antwerpen & holland
Hoofdstuk 3: 1588 – 1648 De Gouden Eeuw
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
3. Periode De vestiging van de Republiek
6 De Republiek in Europa.
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
Bijzondere positie in de Republiek
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
Politieke bloei.
Politieke bloei.
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Kunst algemeen.
De tijd van regenten en vorsten
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
6 De Republiek in Europa.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Pabo instroom geschiedenis
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Nederland Les 6: De Gouden Eeuw; Sociale aspecten
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdrolspelers HC1 De Republiek ( )
Pabo instroom geschiedenis
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Van gewesten naar eenheidsstaat
Republiek in de Gouden eeuw
Hoe werd de republiek bestuurd?
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
1.4 Republiek der 7 verenigde Nederlanden
Regenten en vorsten H6.2 HET BESTUUR VAN DE REPUBLIEK.
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Paragraaf 6.3 Internationale handel
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Gouden Eeuw V5.
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Het bestuur van de republiek
Transcript van de presentatie:

Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer

Nieuwjaarswens

Wat is blijven hangen? B.6 Tijd van vorsten en regenten (1600- 1700) B.6.1 De aspirant-student kan verbanden leggen tussen de overzeese expansie, het handelskapitalisme en het ontstaan van een wereldeconomie.

Onderbelicht: Karel V Fillips II

Tijdvak 6 (1600-1700) Film Moedernegotie Wat is moedernegotie en wat heeft dit te maken met de Gouden Eeuw? Bedrijven gebouwd op kapitaal: VOC (handelskapitalisme) Hoe krijgen we de macht over handelsposities in Nederlands Indie? (historische waarden) Pietersz Coen

Kern van de les B.6.2 De aspirant-student kan burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in het Nederland van de 17e eeuw herkennen en beschrijven. B.6.3 De aspirant-student kan uitleggen waarin de staatsinrichting van de Republiek zich onderscheidde van die in andere landen.

Opdracht: Wie/wat ben ik? Lees bladzijde 71 t/m 75 Kies een begrip of persoon en zoek hierbij zoveel mogelijk informatie uit. Je hebt hiervoor 15 minuten, wanneer je eerder klaar bent kun je verder met de opgaven op bladzijde 77. Daarna klassikaal.

Bestuur in de republiek 7 gewesten met eigen bestuur: Maar ook centraal. Belangrijkste personen: Maurits / Oldenbarneveld Zie figuur 6.6 blz 73

Grachtengordels met pakhuizen

Wetenschap en kunst Kunst: realisme en nieuwe opdrachtgevers

Cultuur: redelijk tolerant Religie

tolerantie Migratie Gelovigen (hugenoten / joden) Vanwege economie (belemmeren van Antwerpen) Nieuwe migranten brengen kennis en kapitaal

Deze les B.6.2 De aspirant-student kan burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in het Nederland van de 17e eeuw herkennen en beschrijven. Behorend bij kenmerkend aspect: Burgerlijk bestuur, stedelijke cultuur in Nederland Behorend bij canonvenster: Statenbijbel, De grachtengordel, Hugo de Groot, Rembrandt en De Republiek Gouden Eeuw, grachtengordel, Atlassen van Blaeu, Statenbijbel, tolerantie, protestants geloof dominant, katholieken gedoogd (schuilkerken), bloei van kunst en wetenschap, uitvindingen (telescoop, microscoop), Rembrandt, Christiaans Huygens, Spinoza, Hugo de Groot B.6.3 De aspirant-student kan uitleggen waarin de staatsinrichting van de Republiek zich onderscheidde van die in andere landen. Behorend bij canonvenster: De Republiek en Hugo de Groot Staatkundig: Republiek der Verenigde Nederlanden, Vrede van Münster (1648), stadhouder, raadpensionaris en Staten-Generaal, regenten, gewest Holland dominant

Huiswerk Opgaven bladzijde 77