Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Onderwijsbeleidsplan
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk
Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie.
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Informeel leren en….. social media
Eerste bijeenkomst van de begeleidingscommissies ‘t Elzenveld, Antwerpen woensdag 18 april 2007.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Effectiviteit van serious gaming in het onderwijs Esther Oprins TNO Training & Performance Innovations (Soesterberg)
Honoursonderwijs in HBO
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Projectgroep: Gemeenschappelijke Contextanalyses (GCA)
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De school in Europa - Europa in de school
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs.
ALO workshop: Groepsindeling
Jaap van Lakerveld Directeur
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
KA2 – "The Future Teachter 3
Toelichting IWT-Alo! Inspiratiedag CVO De Oranjerie 23 november 2017
Website WAARDEvol besturen
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens, Sebastiano Cincinnato & Ellen Van Twembeke

Inhoud Context Stakeholders Projectdoelstellingen Valorisatie Competentiecentrum OBL Voorbeelden van verwachte resultaten Contact

IWT Strategisch Basisonderzoek (SBO) Vierjarig project Context Hoofddoel Verbeteren kwaliteit online leren en gecombineerd onderwijs In het formele volwassenenonderwijs In het beroepsonderwijs en -opleiding

MaatschappijInstelling InstructieIndividu IWT Strategisch Basisonderzoek (SBO) Vierjarig project Context Noden

Stakeholders KU Leuven Universiteit Gent Vrije Universiteit Brussel VO-centra (CVO’s, CBE’s) Koepels: GO!, VSKO, OVSG, POV,... VDAB, Forem, Actiris Lerenden Overheid Onderzoek Implementatie Gebruikers

KWALITEIT OBL CursistLectorInstellingCursusCurriculum Doelstellingen (1) Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling

Doelstellingen (2) Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling Ontwikkeling, toetsing & validatie van kwalitatieve & kwantitatieve instrumenten Raamwerk & instrumenten voor kwaliteitswaarborging

Doelstellingen (3) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerp op cursusniveau Ontwikkeling, toetsing & implementatie van flexibele leeractiviteiten Ontwerp op programmaniveau Ontwikkeling, toetsing & implementatie van ontwerpprocedures

Doelstellingen (4) Ontwerprichtlijnen Professionele ontwikkeling Kwaliteitswaarborging (CQI) Leeruitkomsten Inzicht in individuele & institutionele determinanten Instrumenten voor de opvolging van leeruitkomsten

Doelstellingen (5) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Kwaliteitswaarborging (CQI) Professionele ontwikkeling (PO) Inzicht, determinanten & versterking OBL-competenties leerkrachten Model(len) voor professionele ontwikkeling leerkrachten

Valorisatie Doelstellingen: beleidsondersteuning/aanbevelingen Strategie & aanpak Projectvergaderingen Onderzoeksprojecten Oprichting van een OBL competentiecentrum Implementatie en verspreiding van onderzoeksbevindingen Richtlijnen/raamwerk voor kwaliteitsbewaking Indicatoren voor succesvol leren & determinanten Richtlijnen/raamwerk ontwerp van online en blended leeromgevingen Trainingsmodellen voor leerkrachten en leidinggevend personeel

Competentiecentrum OBL Kennisdatabank (bv. onderzoeksbevindingen) Ondersteuningsplatform Training voor leerkrachten/instellingen/lerarenopleiders Databank van experten Databank voor lesmaterialen Good practices

Voorbeelden van verwachte resultaten Intensieve beginnerscursussen e-learning (2 maanden, 4 modules) Begeleidingstrajecten voor onderwijscentra Communities voor P2P kennisdeling...

ALO!-website: Coördinatieteam – Prof. Dr. Chang Zhu (projectmanager) – Sebastiano Cincinnato (projectverslaggeving) – Céline Cocquyt (Meetings) – Jaël Muls (Website & communicatie) Contact

Bedankt voor uw aandacht! Ruth Boelens Sebastiano Cincinnato Ellen Van Twembeke