Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens, Sebastiano Cincinnato & Ellen Van Twembeke
Inhoud Context Stakeholders Projectdoelstellingen Valorisatie Competentiecentrum OBL Voorbeelden van verwachte resultaten Contact
IWT Strategisch Basisonderzoek (SBO) Vierjarig project Context Hoofddoel Verbeteren kwaliteit online leren en gecombineerd onderwijs In het formele volwassenenonderwijs In het beroepsonderwijs en -opleiding
MaatschappijInstelling InstructieIndividu IWT Strategisch Basisonderzoek (SBO) Vierjarig project Context Noden
Stakeholders KU Leuven Universiteit Gent Vrije Universiteit Brussel VO-centra (CVO’s, CBE’s) Koepels: GO!, VSKO, OVSG, POV,... VDAB, Forem, Actiris Lerenden Overheid Onderzoek Implementatie Gebruikers
KWALITEIT OBL CursistLectorInstellingCursusCurriculum Doelstellingen (1) Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling
Doelstellingen (2) Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling Ontwikkeling, toetsing & validatie van kwalitatieve & kwantitatieve instrumenten Raamwerk & instrumenten voor kwaliteitswaarborging
Doelstellingen (3) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Professionele ontwikkeling Kwaliteitswaarborging (CQI) Ontwerp op cursusniveau Ontwikkeling, toetsing & implementatie van flexibele leeractiviteiten Ontwerp op programmaniveau Ontwikkeling, toetsing & implementatie van ontwerpprocedures
Doelstellingen (4) Ontwerprichtlijnen Professionele ontwikkeling Kwaliteitswaarborging (CQI) Leeruitkomsten Inzicht in individuele & institutionele determinanten Instrumenten voor de opvolging van leeruitkomsten
Doelstellingen (5) Ontwerprichtlijnen Leeruitkomsten Kwaliteitswaarborging (CQI) Professionele ontwikkeling (PO) Inzicht, determinanten & versterking OBL-competenties leerkrachten Model(len) voor professionele ontwikkeling leerkrachten
Valorisatie Doelstellingen: beleidsondersteuning/aanbevelingen Strategie & aanpak Projectvergaderingen Onderzoeksprojecten Oprichting van een OBL competentiecentrum Implementatie en verspreiding van onderzoeksbevindingen Richtlijnen/raamwerk voor kwaliteitsbewaking Indicatoren voor succesvol leren & determinanten Richtlijnen/raamwerk ontwerp van online en blended leeromgevingen Trainingsmodellen voor leerkrachten en leidinggevend personeel
Competentiecentrum OBL Kennisdatabank (bv. onderzoeksbevindingen) Ondersteuningsplatform Training voor leerkrachten/instellingen/lerarenopleiders Databank van experten Databank voor lesmaterialen Good practices
Voorbeelden van verwachte resultaten Intensieve beginnerscursussen e-learning (2 maanden, 4 modules) Begeleidingstrajecten voor onderwijscentra Communities voor P2P kennisdeling...
ALO!-website: Coördinatieteam – Prof. Dr. Chang Zhu (projectmanager) – Sebastiano Cincinnato (projectverslaggeving) – Céline Cocquyt (Meetings) – Jaël Muls (Website & communicatie) Contact
Bedankt voor uw aandacht! Ruth Boelens Sebastiano Cincinnato Ellen Van Twembeke