Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Ouders en Kinderen Centraal
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Geestelijk genieten van schoonheid en cultuur Preek over Genesis 4:16-22.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
De waarde van cultuureducatie
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
De Olympische scheppingsmythe
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Personeelsvergadering
Naïeve kunst.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Kunst algemeen.
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
1 Cultureel zelfportret
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Mariem Edib.  In folklore en religie, politiek en cultuur  Medische wetenschap  Psychologie en sociologie Eetgewoonten en eetstoornissen in historisch.
Les 39: De beeldende kunsten
Workshop Beeld beschouwen
Aanvaarding en tolerantie
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Paspoort griekse goden
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
Nederlandse literatuur
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Sander Landman Annica Brummel
Enkele interessante vragen!
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
BOM-model PV 25/03/2014.
BEELD “ DE VOORSTELLING VAN HET GEHEEL, VOOR ZOVER HET IN HET GEHEEL VAN HET AANSHOUWBARE IS GEBRACHT”
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
JEUGDzorg - voor wie?.
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken

Optimale kijk-en luisterattitude ► Onbevooroordeeld en persoonlijk kunst benaderen ► Anders en trager kijken en luisteren ► Emotioneel en affectief openstellen ► Kunstwerk heeft een betekenis ► Diverse betekenisgeving ► Kunst reikt verder dan schoonheid, toegankelijkheid en genietbaarheid

Appèlwaarde van kunst (1) ► Gericht kijken via componenten van beeld- en muziektaal ► Affecten en emoties verwoorden ► Onderzoekend en probleemoplossend kijken en luisteren ► Eigen begrippenkader opstellen en confronteren met bestaande terminologie ► Brede esthetische gevoeligheid ontwikkelen

Appèlwaarde van kunst (2) ► Eigen methode ontwikkelen om kunstwerk te analyseren en kunstinterpretaties kritisch te beoordelen ► Persoonlijk en gefundeerd waardeoordeel vormen; openstaan voor andere ► Ervaren dat kunstbeleving gevoeligheid voor transcendente aanscherpt

Kunst contextueel benaderen ► Cultuur-historische context ► Transculturele context ► Transhistorisch perspectief ► Psycho-biografisch perspectief ► Technologisch-wetenschappelijke context ► Sociologische, psychologische en filosofische interpretaties

Geëmancipeerd omgaan met kunst ► Omgaan met kunst buiten schoolverband ► Kritisch omgaan met media-aanbod ► Muzisch-creatieve gevoeligheid ► Kennis en vaardigheden integreren in dagelijks handelen ► Mondige cultuurmensen worden

Leerinhouden ► Kunst als communicatiemiddel ► Kunst in haar verwijzende functie ► De identiteit van de kunstenaar ► Hoogtepunten en breuklijnen in de kunst van de 20 ste eeuw ► Verschijnsel ‘stijl’ en ‘stijlgevoeligheid’ ► Vormen van een waardeoordeel