Een leesstrategie: toepassing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uiterlijke structuur aanbrengen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Informatieavond 3 Groep 3.
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Welkom op de informatieavond van groep 7
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Schrijven met een strategie
Onderzoek doen een methodische aanpak
Stappenplan Samenvatten
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Lezen samenvatten.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Teksten lezen/Schrijven
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Transcript van de presentatie:

Een leesstrategie: toepassing

Oriënteren Wat verwacht je van dit boek? Wat zou jou persoonlijk interesseren over dit thema? Voor wie zou dit boek bedoeld zijn?

Oriënteren Is de jeugd van tegenwoordig 40? Is de jeugd van tegenwoordig anders? Is de jeugd van tegenwoordig grenzeloos? Is de jeugd van tegenwoordig moeilijk? Is de jeugd van tegenwoordig rebels? Ziet de jeugd van tegenwoordig het nog zitten? Zijn de jongeren van tegenwoordig digital natives? Is de jeugd van tegenwoordig mediawijs? Is de jeugd van tegenwoordig dom? Kan de jeugd van tegenwoordig niet meer schrijven? Heeft de jeugd van tegenwoordig nog echte vrienden? Gelooft de jeugd van tegenwoordig nog in de liefde? Is de jeugd van tegenwoordig lui? Zijn de jongeren van tegenwoordig luxebeesten?

Is de jeugd van tegenwoordig XXXX? Oriënteren Is de jeugd van tegenwoordig XXXX? Wat is het teksttype? Wat voor soort tekst is het? Wat is het doel van deze tekst? Wat weet je over het onderwerp? Wie is de zender?

Vragen, vragen, vragen … Oriënteren Waarom kies je voor deze titel? Welke vragen heb je bij de titel die je koos? Welke antwoorden denk je in de tekst te vinden?

Inleiding fragment Globaal lezen Waarover gaat de tekst? Wat heb je onthouden?

Intensief lezen Woordenschat

Herlees de tekst per alinea Intensief lezen Herlees de tekst per alinea Formuleer bij elke alinea de vraag die in deze alinea beantwoord wordt. Is de kernzin die je onderstreept hebt een antwoord op deze vragen?

Samenvatten! Studerend lezen Inleiding – midden – slot Kernzinnen Signaalwoorden Verbanden tussen alinea’s? Schema Uitgeschreven samenvatting, synthese

Kritisch lezen Las de tekst vlot of minder vlot? Hoe kwam dat? Ben je het eens met wat in de tekst gezegd wordt of niet? Waarom? Herken je jezelf in deze tekst? Kan je een boek schrijven over DE jeugd? Op welke vragen kreeg je nog geen antwoord? Zou je dit boek ook lezen? Waarom?

Enkele tips: Hoofdzaken weergeven, details vallen weg Wie de tekst niet las, moet de inhoud begrijpen Opbouwen volgens de structuur van de tekst Geen eigen mening of aanvullingen Alinea’s Overgang tussen alinea’s verduidelijken met signaalwoorden Beknopte en heldere taal Correcte spelling Gebruik eigen woorden

Reflecteren op je taak Voor het indienen: Hoe lang heb je aan deze synthese gewerkt? Met welke tips voor het schrijven van een synthese had je het moeilijk? Met welke tips zal je de volgende keer meer rekening houden?

Reflecteren op je taak Na het indienen: