Sketchup 2014 Les 9
Programma van nog te doen Trappen maatlijnen Daken Protractor tool Kerkje maken Ramen Gordijnen Face componenten bomen Section tools Scenes en animatie filmpje Foto als achtergrond Componenten Warehouse Dynamische componenten Camera-zaken
Trap Open trap1.skp Trek 2 maatlijnen met de maatlijn-knop:
Trap 2 De trap die we gaan maken heeft een optrede van 20cm en een aantrede van 22cm en heeft 13 treden Om allerlei moeilijke rekenpartijen te voorkomen maken we het plafond 20cm dik Dubbelklik op het model en maak met de P-toets het plafond van boven af 10 cm dunner. Zie hoe de maatlijn zichzelf aanpast
Trap 3 Trek een hulplijn vanaf punt 1 naar punt 2
Trap 4 Trek een hulplijn van 1 naar 2 op een afstand van 286 cm (13 x 22)
Trap 5 Teken een rechthoek van 22cm breed en 20cm hoog op de tweede hulplijn (meet na!)
Trap 6 Trek de rechthoek 100cm uit, selecteer de hele trede en maak een component trede:
Trap 7 Kopieer (= Move + Ctrl) de trede) van 1 naar 2:
Trap 8 Type in het maatvak x12:
Trap 9 Sleep uit het componenten venster een losse trede en zoom daarop en dubbelklik daarop:
Trap 10 Bewerk de tegel naar hartenlust en bekijk het resultaat steeds. Zorg er wel voor dat de hoogte nooit meer wordt dan 20cm;
Trap 11 Zie uitgewerkte trap: trap2.skp
Trap 12 Naast steektrappen, zijn er meer soorten:
Trap 13 Om een gedraaide trap te tekenen moet je niet alleen de treden kopiëren, maar ook steeds draaien. Ga daarbij uit van treden die een deel van een cirkel of veelhoek vormen. Zoek op internet instructievideo’s, bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=QeoBkyS04eg
Daken 1 Demonstratie 3 manieren om een dak te maken: Middenlijn Moven Met hulplijn tekenen Met protractor tool tekenen
Daken 2 Open kerkje1.skp Trek het torengedeelte 2000cm omhoog Trek het overige gedeelte 1000cm omhoog Verwijder de twee lijnen op de toren
Daken 3 Trek een hulplijn van 1 naar 2:
Daken 4 En hier ook:
Daken 5 En trek een hulplijn voor de dakhoogte van 1 naar 2, 500cm hoog (Ga niet op een hoekpunt staan!)
Daken 6 Trek 2 lijnen
Daken 7 Trek het dak uit
Daken 8 Doe hetzelfde met het tweede dak: Trek hulplijn op 500 Teken daklijnen Trek dak uit
Daken 9 Merk op dat er geen lijnen zijn tussen de dakvlakken. Selecteer alles klikrechts en kies intersect faces with selection De daken maken nu lijnen op de vlakken die ze doorsnijden
Daken 10 Teken 2 lijnen boven op de toren En zet je Move tool op het kruispunt Klik en trek recht (blauwe as) 800 cm omhoog. Zie resultaat kerkje2.skp
Ramen 1 Open ramen1.skp Dubbelklik op de rechthoek, zodat alleen het raam, maar dan wel alles van het raam, geselecteerd is.
Ramen 2 Maak een component raam, en vul de dialoog als volgt in:
Ramen 3 Sleep de component uit je componentenvenster en plats hem goed in zicht
Ramen 4 Dubbelklik op de component Maak het raam doorzichtig
Ramen 5 Verwijder de component Open het componentenvenste Plaats wat ramen:
Ramen 6 Bewerk de component weer: Trek met de Offset tool (F) een kozijn (de transparantie verdwijnt) Maak het kozijn met PushPull wat dikker Maak het raam zelf weer doorzichtig.
Resultaat van kerk en ramen Open kerkje3.skp