oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur centrale compositie driehoekscompositie horizontale compositie verticale compositie diagonale compositie dynamische compositie all-over compositie symmetrische compositie asymmetrische compositie primaire kleuren secundaire kleuren tertiaire kleuren aardkleuren symboolkleur signaalkleur kleur-tegen-kleurcontrast complementair kleurcontrast kwantiteitscontrast kwaliteitscontrast koud-warm kleurcontrast meelicht zijlicht tegenlicht spotlight diffuus licht natuurlijk licht kunstlicht slagschaduw gebroken schaduw silhouet
afb.1 > De lantaarn en de mensen op de foto van afbeelding 1 steken als donkere vormen af tegen de achtergrond. Hoe noemen we die donkere vormen? Hoe noemen we de lichtrichting op afb.1? 3 Op welk tijdstip van de dag kan deze foto genomen zijn?
4 welk type belichting is op deze foto te zien? afb.2 >
5 Welke soort compositie zie je op afbeelding 3? Slagschaduw, gebroken schaduw afb.3 >
6 welke soort compositie is te zien op deze advertentie? afb.4 > 6 welke soort compositie is te zien op deze advertentie? 7 Leg uit wat deze advertentie vertelt over smaak en samenstelling van deze saus. Slagschaduw, gebroken schaduw
afb.5 > 8 Om wat voor schaduwen gaat het op afbeelding 5? En op afbeelding 6? Slagschaduw, gebroken schaduw Afb.6 >
Op afbeelding 7 is geen lichtbron te zien. 9 Van welk type belichting spreken we hier? Diffuus licht afb.7 >
De kunstenaar Roy Lichtenstein haalt inspiratie voor zijn schilderijen uit strips. 10 welke soort kleuren gebruikt hij in afbeelding 8? afb. 8 >
Veel douche- en badproducten hebben een blauwgekleurde verpakking. 11 Leg uit waarom voor doucheproducten vaak de kleur blauw wordt gebruikt. afb.9 >
afb.10 > 12 Teken de hoofdlijnen van de compositie van afb.x op je blaadje. Hoe benoem jij deze compositie? 13 Wat voor soort kleuren zien we op afbeelding x?
14 De felle kleuren van deze paperclips noemen we ook wel …. kleuren afb.11 >
15 Leg uit waarom met name in het verkeer signaalkleuren worden gebruikt. afb.12 >
Het schilderij hieronder is opgebouwd uit groenige en blauwe tinten. 16 Hoe noem je deze groep kleuren? afb.13 >
17 Vertel welk kleurcontrast op deze foto te zien is. Waarom maakt deze groenteboer gebruik van dit kleurcontrast voor zijn sinaasappelen? afb.14 >
Deel 2: reclames Lindstrom, die met neurologen talloze MRI- en CT-onderzoeken heeft gedaan naar het effect van reclameprikkels op ons brein, verklaart dat angst voor een van de meest krachtig somatische stempels kan zorgen. Hij voorspelt zelfs dat fabrikanten in de nabije toekomst steeds vaker neuromarketeers in zullen zetten om hun producten aan de man of vrouw te brengen. Stuipen op het lijf jagen Je hoeft op TV maar naar de reclames voor en na het avondnieuws te kijken om te begrijpen wat hij bedoelt. Beelden van pijnstillers, maagtabletten, zalfje zus zalfje zo, body lotions en andere huidverzorgingsproducten, babyverzorgingsartikelen waarvan geclaimd wordt dat ze goed zijn voor miljoenen euro’s aan wetenschappelijk onderzoek, maandverband, shampoos en antirimpelcrèmepjes flitsen aan onze ogen voorbij. Om de 25 seconden bombarderen reclamemakers onze amygdala, onze prefrontale cortex en onze hippocampus. Hun doel: ons de stuipen op het lijf jagen zodat we zo snel mogelijk hun ‘remedie’ voor onze zogenaamde kwalen aanschaffen. Spiegelneuronen veroorzaken na-aperij Het is ook angst die ervoor zorgt dat we ons binden aan merken. Angst…plus de behoefte ‘er bij te horen’, sensorische aantrekkingskracht en merksymbolen. Hierop richten fabrikanten zich in een commerciële kruistocht om steeds meer consumenten tot hun merk te doen bekeren. De werking van hun campagnes is niet heel anders dan die van de grote wereldreligies. De mens is een sociaal dier met een sterke behoefte aan saamhorigheid. Sterke merken zetten trends en bepalen de mode. Ze geven mensen het gevoel dat ze ‘erbij horen’. Je vangt een blik op van allerlei rolmodellen en opeens wil je in dezelfde auto rijden, in dezelfde kleding flaneren, hetzelfde eten en ga zo maar door. Spiegelneuronen in de premotorische cortex en in de pariëtale kwabben van de hersenen veroorzaken deze na-aperij.
Wie zou de hoofdpersoon op deze advertentie zijn? 18 Leg uit hoe het kleurgebruik bijdraagt aan het bepalen van het aandachts- punt van deze advertentie. afb.15 >
Sommige reclames proberen je nieuwsgierig te maken. 19 Leg uit op welke manier deze reclame jou nieuwsgierig maakt. afb.16 >
20 Wie zou de doelgroep van deze reclamecampagne zijn, denk je? Leg je antwoord uit en verwijs zowel naar afbeelding 16 als 17. De reclamecampagne van afb.16 en 17 werd zo bekend dat er zelfs T-shirts gemaakt werden met de opdruk ‘geschikt’ of ‘ongeschikt’. 21 Leg uit met welk doel de reclamemakers de T-shirts toevoegden aan de reclamecampagne van afb.16 en 17. afb.17 >
Guerilla-reclame: onverwacht en origineel Axe is de maker van douche en verzorgingsproducten. In hun reclamespotjes op televisie benadrukken ze dat het gebruik van axe-producten je onweer- staanbaar maakt. 22 Leg uit waarom onderstaande Axe-reclame goed bij het imago van Axe past. 23 waarom zijn de borden waarop de nooduitgang is aangegeven altijd groen van kleur? afb.18 >
Guerilla-reclame: onverwacht en origineel De maker van het speelgoed LEGO maakte een uitvergroot blok vast aan een hijskraan. Als contragewicht dient het logo van het speelgoedmerk. 24 Leg uit waarom het gebruik van een hijskraan voor deze reclame passend is. afb.19 >
Guerilla-reclame: onverwacht en origineel Mini Cooper, een automerk, staat bekend om zijn originele reclamestunts. In een winkelcentrum plaatsten zij een heuse mini, verpakt als speelgoed- autootje. 25 Welke doelgroep willen zij vooral aanspreken met deze reclame? Leg je antwoord uit! afb.20 >
Guerilla-reclame: onverwacht en origineel Mc Donalds is een bekende fastfoodketen met vele vestigingen in Europese steden. Vlak vóór een McDonalds-locatie bevindt zich onderstaande schilde- ring op de weg. 26 Leg uit waaraan je kunt zien dat deze reclame specifiek voor deze plek is bedacht. afb.21 >