Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krachten en evenwicht voor puntdeeltjes in het platte vlak
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
Start.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Les 2 Elektrische velden
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Even voorstellen : Groep 3b
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
Sketchup 2014 Les 9.
Kruiswoordraadsels eten & drinken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
1 Jeroen de Vries Topologie. 2  Historische basis  Belangrijkste concepten  Topologie in de praktijk Inhoud:
Evidence-Based Medicine
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Processing Structured Hypermedia
Transcript van de presentatie:

Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003

2 Inhoud presentatie 1.Inleiding Adaptief Hypermedia Systeem 2.Uitleg wat is een fragment 3.Fragment verwerking in AHA! Oplossingsmethode(n) 5.Gevolgen van nieuwe structuur 6.Conclusie(s) 7.Samenvatting & vragen

3 Adaptief hypermedia systeem is een systeem dat zich aanpast aan de gebruiker –Aanpassen aan: kennis, (leer)doelen, voorkeuren, andere eigenschappen van gebruiker –Wat aanpassen: Link adaptatie Content adaptatie –Aanpassen door: Welke informatie presenteren Hoe en in welke vorm informatie presenteren Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

4 Welke informatie presenteren: –Wel of niet informatie tonen –Keuze van informatie tonen Bijvoorbeeld: Engels of Nederlandse tekst Bijvoorbeeld: Simpel of moeilijke uitleg niveau aanpassen Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

5 Hoe de informatie presenteren: –Aanpassen aan omgeving van gebruiker Klein scherm / groot scherm Voor computer of GSM –Aanpassen aan eigenschappen gebruiker Grote letters voor slechtziende Geluid voor doven i.p.v. tekst Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

6 Voorbeeld welke informatie presenteren: Antwoord op de vraag: Wat is een computer? Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) A computer is a device that accepts information (in the form of digital data) and manipulates it for some result based on a program or sequence of instructions on how data is to be processed.informationdigitaldataprogram

7 Hoe de informatie presenteren: Antwoord op de vraag:Hoe laat vertrekt de trein? Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) 10:29 Eindhoven Spoor 2 Richting Roermond Zelfde informatie Blind slechtziend Zeer goed ziend

8 Voorbeeld toepassing: Webshop Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Adaptief

9 Voorbeeld toepassing: adaptief kookboek Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Kookterm gezien  meer kennis van kookterm Meer kennis  kortere, beknopte uitleg Kookterm Au bain marie In een pan met heet water (90 graden) gerecht rustig verwarmen Pan met heet water waarin een andere pan wordt geplaatst om een gerecht te verwarmen. Het wordt zodoende niet warmer dan 80 a 90 graden. Wordt ook gebruikt om gerechten op temperatuur te houden. Vul een pan voor ongeveer 3/4 met water, breng het water aan de kook. Temper de warmtebron zodra het water kookt. Plaats in de pan met het kokende water een hittebestendige kom of pannetje met de ingredienten, die gekookt moeten worden, bijvoorbeeld een sabayon. De hitte die dit hete water overbrengt, zal nooit boven de 100 C. komen, is veel gelijkmatiger en werkt minder direct - dus beter te controleren - waardoor schiften en aanbranden minder kans hebben. UitgebreidMiddel langkort

10 Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) User Model (UM) Domain Model (DM) Pagina’s en fragmenten Gebruiker Output Adaptation Engine (AE)

11 Wat is een fragment Uniek identificeerbaar stuk informatie in een systeem Pagina’s zijn opgebouwd uit statische tekst en dynamische fragmenten Statische fragmenten Dynamisch fragment

12 Fragmenten in AHA! 2.0 User Model (UM) AHA v3.0 U heeft voldoende kennis over Au bain marie, extra uitleg niet nodig. AHA engine fragment U heeft voldoende kennis over Au bain marie, extra uitleg niet nodig. resultaat AHA! is een AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Afhandeling van fragmenten in AHA 2.0:

13 Fragmenten in AHA! 2.0 Beperkingen: 1.Geen gebruik van pure XHTML code 2.Geen directe interactie met UM (na weergave fragment, update direct UM) 3.Geen multidimensionale fragment structuur (met recursie)

14 Onderzoeksvraag Oorspronkelijke onderzoeksvraag: Mogelijkheid van het verwijderen van AHA specifieke syntax uit de XHTML code Uiteindelijke onderzoeksvraag: Een impact analyse en realisatie, van dynamische object insluiting in AHA!

15 Oplossing Probleem: XHTML vreemde code uit de pagina’s: De oplossing: (meerdere alternatieven bekeken) tag en type veld voor fragment herkenning, “name” veld voor fragment identificatie. AHA v3.0 Kennis van au bain marie is 10. AHA v3.0 Fragment identificatie Fragment herkenning

16 Oplossing Na fragment herkenning en identificatie - bepalen welk basis fragment getoond moet worden Fragment 1Fragment 3 Fragment 2 Beslissing User model aanvraag Fragment 2 Webpage: Static text basisfragmenten

17 Oplossing Beslissing: Adaptatie Engine op basis van UM en DM User Model (UM) Domain Model (DM) Pagina’s en fragmenten Gebruiker Output Adaptation Engine (AE)

18 Oplossing Basisfragmenten XHTML code Concept bainmarie Bainmarie.knowledge+50 Defaultvalue  bainmariedefault.xhtml If bainmarie.knowledge=0  bainmarieuitgebreid.xhtml If bainmarie.knowledge=50  bainmarieuitleg.xhtml If bainmarie.knowledge=100  bainmariesamengevat.xhtml Bainmarieuitleg.xhtml Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj Jsdhsjhdsjhdsjhdjshsjhd Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj Jsdhsjhdsjhdsjhdjshsjhd Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj User Model (XHTML pagina Pagina wordt naar de browser gestuurd met geselecteerd basisfragment User Model mutatie(s)

19 Gevolgen Scheiding van DM met content Decentrale opslag fragment informatie multidimensionale fragment structuur Recursieve multidimensionale fragment structuur Autonoom gedrag fragment

20 Gevolgen Opslag fragment content pagina X If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent. pagina Y If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent. pagina Z If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.

21 Gevolgen Decentrale opslag fragment content Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.

22 If newton.kennis = 0  Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica en mechanica Gevolgen multidimensionale fragment structuur Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis = 0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton

23 If newton.kennis = 0  Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica, mechanica en zwaartekracht. Gevolgen Recursieve multidimensionale fragment structuur Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis = 0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton

24 Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Fragment Newton Decentrale opslag fragmentmultidimensionale fragment structuur Gevolgen Conversie document  boom

25 Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Fragment Newton Recursieve multidimensionale fragment structuur Pagina X Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en zwaartekracht [Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en zwaartekracht ]] ] etc etc…… Gevolgen

26 Recursieve multidimensionale fragment structuur Pagina X Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en [Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en ]] ] etc etc…… Pagina X Fragment zwaartekracht Fragment newton Fragment zwaartekracht Fragment newton Etc etc Gevolgen

27 Recursie aanwezig!! Oplossing Terminatie algoritme Gevolgen recursie

28 Recursie terminatie algoritme Recursie is niet per definitie slecht Oneindige recursie terminatie algoritmen: 1.Boomgrootte beperking 2.patroonherkenning

29 Recursie terminatie algoritme Boomgrootte beperking Maximaal aantal knopen in een document boom In AHA! knopen

30 Recursie terminatie algoritme Patroon herkenning: Mogelijk correct UM log Recursief patroon

31 Autonoom gedrag fragment Ieder fragment heeft een concept –Ieder fragment kan mutaties uitvoeren op UM –Fragment wordt herkent en verwerkt, dan verdere verwerking van pagina en fragmenten. –Fragmenten worden Depth First verwerkt Pagina X Fragment P Fragment Q Pagina X Frag. P Frag.Q

32 Autonoom gedrag fragment Verwerkingsvolgorde en invloed op volgende fragmenten het versturen van is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van. is de grootste tijdverdrijver voor deze groep. het versturen van 1 is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste 2 programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van 3. 4 is de grootste tijdverdrijfver voor deze groep. Legenda: 1.Uitgebreid 2.Normaal 3.Simpel 4.geen Depth-first volgordeBreadth-first volgorde document het versturen van 2 is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste 3 programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van 4. 1 is de grootste tijdverdrijfver voor deze groep.

33 Conclusies Door dynamische object insluiting is het volgende mogelijk: 1.Autonoom gedrag fragmenten 2.Hergebruik fragmenten (geen redundancy) 3.multidimensionale fragment structuur mogelijk 4.Recursie structuren mogelijk (gevaar!) 5.Verminderd overzicht AHA! applicatie 6.DM / Content splitsing 7.Andere XML talen (SMIL, SVG, MathML)

34 Vragen Samenvatting: –Nieuwe manier van fragment herkenning en identificatie en verwerking m.b.v. tag en uitbreiding DM AE en UM. –Gevolgen van nieuwe methode (recursieve) (multidimensionale) fragment structuur Terminatie algoritmen Autonoom gedrag fragment Geen redundante informatie in systeem Nieuwe talen ook mogelijk (web gebaseerd)