Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Virale filmpjes op het internet: alleen maar leuk, of zit er meer achter? alleen maar leuk, of zit er meer achter?
Advertisements

Handleiding installatie XBMC
“Conquest of Paradise”
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
M. van cann business unit manager. Patiëntenvereniging  Kennis/informatie  Netwerk  Lobby  Contact bevorderen Online CommunitiesMicroblogs Wiki's.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Meer klanten, meer conversie door “User centric mobile identity management” Mario Houthooft LIN.K nv Rotterdam
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Gamedevelopment, een blik in de keuken en in de toekomst
Wat kan een multifunctioneel agrarisch bedrijf met marketing? Adriaan Polderman RM LTO-Noord 31 oktober 2013 Swifterbant.
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Les 1: Level wattes? RTS FPS TPS Stealth/adventure RPG MMORPG Puzzle Adventure Platform Race Sport Etc… Multiplayer Single Player FFA TDM CTF KOTH.
Be ready to get blown away!! Bart Venema Kevin Gerde Pleun Klootwijk CDM1B.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Myspace and Movies. Myspace and James Bond Myspace US Vrienden! Interactie op Myspace: Wallpapers, Bonds latest mission, Dossier over Bond, Games.
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
1 E-Blokart Ontwerpmethodologie 2006 Presentatie van de projectplanning Jens de Boer Karen Warnier Michaël Raets David Zimmer Robin Lataire.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
Ask the Experts. Trek in meer? 16 juni, Nijkerk Gratis toegang voor Technet Deep Dive bezoekers!
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Integrity's Hosanna! Music 1/9 REVIVAL FIRE FALL (Paul Baloche) 1. As we lift up Your.
Media en creativiteit Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE.
Methods of Development. Never Google Shitpipe * with safe-search off.
ruimte object beleving
HOMEWORK. HOMEWORK TEST JE ILLUSIE OP MENSEN HOMEWORK BEDENK EEN ILLUSIE GA MET JE GROEPJE OP PAD TEST JE ILLUSIE OP MENSEN BEELDMATERIAAL.
Cloud computing. Cloud introductie  Gebruiker: ‘ Computer Basics: What is the Cloud?’ ‘De cloud.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Agenda Pionieren Advocatuur,Brummsbooks, IENS The Next Women.
Les 3. Doelgroepen 1. 2 Richard Bartle defineerde vier gamer types - ♦ Achievers - ♠ Explorers - ♥ Socializers - ♣ Killers Wat voor gamer type ben jij?
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Trends in de evenemtenbranche. Trend #1 Crowdfunding Financieren van project (evenement) Onvoldoende kapitaal Online platform Sponsoren en subsidies.
Trends in de media Speelgoed <50 jaar
Streetlab Campagne Mark, Sven & Marcel (IAMstreet)
kansen voor de tuinbouw?
Works of Art by A. Nonymus and B. Nonymus. Kijk op je gemak naar de volgende beelden, als je wilt, en laat ze op je inwerken. Elk beeld bevat zijn eigen.
* FHK Docent Dans * Media: - TV, internet, smartphone, radio * Social Media: Facebook, WordPress, Whatsapp, Skype.
TRENDS and impact on your Business
Learning Skills TIM VAN DEN BOSCH. Inhoud Wie ben ik? Wat heb ik hiervoor gedaan? Waarom doe ik deze opleiding? Test Hbo competenties Swot analyse.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
EQUA Moeten we requirements serieus nemen?. Traditioneel Iteratief Agile Open Source Frank Peeters Petra Heck
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Paul Adriaanse en Marjolein Verhallen
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
NETWORK MARKETING. KOPER Aangebracht 1 ste level Aangebracht 2 e level Aangebracht 2 e level 3e level Aangebracht 2 e level Aangebracht 2 e level Aangebracht.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Hoe kan ik het beste in Nederland een eigen Game bedrijf opzetten?
Product Design & Engineering
Het 24 spel.
Big Media Group Toonaangevende multimediale uitgeversmaatschappij
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Design Thinking Immo Dijkma
Social Media Eindcriteria SM-plan
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Design Thinking Immo Dijkma
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Transcript van de presentatie:

Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra

Wie zijn wij?

Karen Sikkema Ondernemer in de creatieve sector (events, gamification, mobiele beleving) Werkvelddocent HKU (Games & Interactie, Kunst & Economie)

Wie zijn wij?

Arjan Terpstra Games & gaming journalist Docent games Ranja72

Wie zijn wij?

Wie zijn jullie? Waar wil je werken?

Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie?

Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf?

Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf? – Voor jezelf beginnen?

Wie zijn jullie? Ondernemer?

Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer?

Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector?

Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker?

Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker? Anders?

Wie zijn jullie? Hoe ga je dan je geld verdienen?

Hoe verdienen gamesbedrijven hun geld?

Marketing & entrepreneurship

Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

Marketing & entrepreneurship Bedrijf product Marketing &PR

Marketing & entrepreneurship Hoe belangrijk zijn marketing/PR/enterpreneurship eigenlijk?

Marketing & entrepreneurship Stelling 1: Een game is een product is een product

Marketing & entrepreneurship Stelling 2: Elke game heeft marketing/PR nodig

Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games

Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing

Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing Hoe ver werkt marketing door in game design?

Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design)

Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design) 2. Risico: Is het spel (in deze vorm) wel te verkopen?

Marketing & entrepreneurship Stelling: marketing skills & -bewustzijn meer nodig dan ooit

Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release

Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Marketing?

Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Buzz creëren, beeld lekken, beta openen Advertentie-campagnes

Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces

Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product

Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?

Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?

Marketing & entrepreneurship Marketing?

Marketing & entrepreneurship Waar gaan deze lessen over?

Marketing & entrepreneurship 1. Intro (vandaag) 2. Game sector (Arjan) 3. Media en pers (Arjan) 4. Je eigen bedrijf (Karen) 5. Verdienmodellen (Arjan & Karen) 6, 7, 8. Opdracht 9. Eindpresentaties (Arjan & Karen) LESSEN: