Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra
Wie zijn wij?
Karen Sikkema Ondernemer in de creatieve sector (events, gamification, mobiele beleving) Werkvelddocent HKU (Games & Interactie, Kunst & Economie)
Wie zijn wij?
Arjan Terpstra Games & gaming journalist Docent games Ranja72
Wie zijn wij?
Wie zijn jullie? Waar wil je werken?
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie?
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf?
Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf? – Voor jezelf beginnen?
Wie zijn jullie? Ondernemer?
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer?
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector?
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker?
Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker? Anders?
Wie zijn jullie? Hoe ga je dan je geld verdienen?
Hoe verdienen gamesbedrijven hun geld?
Marketing & entrepreneurship
Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?
Marketing & entrepreneurship Bedrijf product Marketing &PR
Marketing & entrepreneurship Hoe belangrijk zijn marketing/PR/enterpreneurship eigenlijk?
Marketing & entrepreneurship Stelling 1: Een game is een product is een product
Marketing & entrepreneurship Stelling 2: Elke game heeft marketing/PR nodig
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing
Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing Hoe ver werkt marketing door in game design?
Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design)
Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design) 2. Risico: Is het spel (in deze vorm) wel te verkopen?
Marketing & entrepreneurship Stelling: marketing skills & -bewustzijn meer nodig dan ooit
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Marketing?
Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Buzz creëren, beeld lekken, beta openen Advertentie-campagnes
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?
Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?
Marketing & entrepreneurship Marketing?
Marketing & entrepreneurship Waar gaan deze lessen over?
Marketing & entrepreneurship 1. Intro (vandaag) 2. Game sector (Arjan) 3. Media en pers (Arjan) 4. Je eigen bedrijf (Karen) 5. Verdienmodellen (Arjan & Karen) 6, 7, 8. Opdracht 9. Eindpresentaties (Arjan & Karen) LESSEN: