Gebruiksvriendelijke websites De bezoeker centraal Gebruiksvriendelijke websites
Usability & User Experience Gebruiksvriendelijk ontwerpen De effectiviteit van een website begint ermee dat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken Pas als bezoekers daarover tevreden zijn, bestaat de kans dat ook de doelen van de afzender van de website bereikt worden
Vijf vragen Stap voor stap een website ontwerpen. Wat is de bezoekersvraag en wat zijn jouw doelen? Wat is er nodig om dat te bereiken? Waar haal je de informatie vandaan? Hoe ontsluit je de informatie? Hoe moet de website er uit zien?
De essentie van communicatie Het publiek! Communiceren doe je met anderen voor anderen omdat je iets wilt bereiken bij die ander En daarom zijn de belangrijkste vragen…
Op wie richt ik me? Scherp stellen om je doel te bereiken
Wie is die ander? Leer je doelgroep kennen. Het gaat daarbij niet alleen om de (informatie)behoefte, maar het gaat er ook om hoe die ander in elkaar zit, bijvoorbeeld door duidelijkheid te verkrijgen over: Cultuur (sub)Groep Gedrag Informatieverwerking
Opdracht Maak een plan van eisen voor je website met de volgende onderwerpen: Onderwerp van je website Geef in trefwoorden weer waar de website over gaat Doelgroep(en) Geef precies aan wie je wilt bereiken Doel dat je met de website wilt bereiken Geef per doelgroep aan met welk resultaat je tevreden bent.
Persona’s Beschrijven de leden van je doelgroep(en) Meet Eddie, 23 years old. Fed up with life, and the way things are going, he decides to rob a liquor store (I can't take this no more, I can't take it no more, homes) But on his way in, he has a sudden change of heart. And suddenly, his conscience comes into play
Persona’s Kruip in de huid van je bezoekers Geslacht Leeftijd Opleidingsniveau Huwelijkse staat Inkomen Hobby Hoe gaan mijn beoogde bezoekers om met informatie? Klikken mijn bezoekers makkelijk door? Wordt informatie altijd opgezocht via een zoekfunctie? Wat zijn websites die zij zoal bezoeken? Hoeveel uur per dag zitten ze op internet? Lopen ze vooraan qua techniek of hobbelen ze overal achteraan? Op welke social media kanalen zijn zij actief en hoe?
Persona’s Voorbeelden en meer informatie. http://www.socialcrowd.nl/personas-en-hoe-maak-je-ze/ http://www.frankwatching.com/archive/2009/04/01/hoe-personas-en-user-stories-bijdragen-aan-een-succesvol-designproces/ https://www.google.nl/search?q=persona+maken&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BkkoUraaPIirhAfAl4HwAQ&ved=0CD8QsAQ&biw=1536&bih=722
Wat wil de doelgroep? Op ontdekkingtocht. Ontdekken wanneer iemand naar je website komt Ontdekken waarom iemand naar je website komt De informatiebehoefte in kaart brengen Een model van je website maken Dat model uitproberen in de doelgroep Waar nodig aanpassen
Opdracht Persona’s maken: Bepaal wie de leden van je doelgroep zijn Maak voor elk type een persona Heb je meer doelgroepen, dan herhaal je deze stap voor elke doelgroep
Wat wil jij bereiken? Stel je doelen scherp. Informeren = bezoekers: laten weten dat iets bestaat helpen Beïnvloeden = bezoekers: anders laten denken aanzetten tot gewenst gedrag
Contentstrategie Een definitie Een contentstrategie is een plan dat je vertelt welke content bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie en op welke manier dat gebeurt
Contentstrategie Content ingedeeld naar waarde voor de organisatie Content als product Mensen betalen voor je content (strikt genomen betalen ze voor het fysieke product dat je aanbiedt via je content) Content als service Content die de gebruiker helpt om taken goed uit te voeren Content als invloed Helpt het gedrag, de kennis of de houding van je bezoekers te beïnvloeden Content als stuff Content die geen waarde vertegenwoordigt voor je organisatie
Klantscenario’s Wat doet de klant op het moment dat jij in beeld kan komen Met een klantscenario kun je veel scherper inzoomen op de behoefte van je klant, maar ook op het kanaal dat je in gaat zetten. Het gaat daarbij om: Activiteit van de klant Tijdens die activiteit heeft jouw klant iets nodig, op dat moment komt ie naar je toe Contenttype dat je kunt inzetten om de klant te vangen Dat wat de klant nodig heeft/zoekt bepaalt welk contenttype je kunt inzetten Kanaal dat je daarbij inzet Zoek een passend kanaal bij het contenttype en bij de activiteit van de klant
Klantscenario’s Een voorbeeld
Opdracht Werk een klantscenario uit bij jouw doel en doelgroep
Gebruikerstevredenheid Contentelementen en functionaliteit afstemmen op gebruikersbehoeften. Om de bezoekers van je website tegemoet te komen, moet je bepalen welke: contentelementen nodig zijn in de website, waar het over moet gaan functionaliteit(en) de website moet hebben, welke middelen de bezoeker nodig heeft om zijn taken uit te kunnen voeren
Contentstrategie https://watch.zentrick.com/gbOhpt/