Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

ICTO Update 2006 Een kort overzicht van ontwikkelingen.
•Groei in smartphone gebruik •Smartphone altijd bij de hand •Steeds sneller mobiel internet •Eenvoudige en snelle communicatie.
Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Wat is een Wiki Web 2.0
Vreemde Talen. Welcome! Bienvenue! Benvenuti! Zapraszamy! Bem-vindos! добро пожаловать Bienvenidos! Hoşgeldiniz! أهلاً وسهلاً
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
 Wiki … wat ?  Wiki … hoe ?  Wiki …wanneer ? WikiProgramma Wiki.
 Wiki … wat ?  Wiki … hoe ?  Wiki …wanneer ? WikiProgramma Wiki.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Feedback Wat Soorten Door wie
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
wiki’s opzetten en implementeren
Michel Visser Founder EesySoft
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
ICT-voorstelling: onderhoud van een website Donderdag 23 oktober 2008.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar Presentatie Beoordeling.
Hoofdlijn Communicatie
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Elise Bauwens, Astrid Danau en Lies Jacxsens. 1 dashboard voor verschillende accounts Gelinkd aan 8 sociale netwerken Bespaar tijd Gratis of betalend.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
NU ENGELS.
Vakdidactiek 2 – Les 10.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Online filmpjes maken. (
Van Google Webalbums Bijbehorende software Allemaal gratis.
Online filmpjes maken. (
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Minor Internet Marketing
Startcollege B2 Psychologie
Nieuwe Ontwikkelingen To boldly go where no one has gone before…
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Erasmus Taal- en letterkunde
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ONDERWIJS OP WEG DINSDAG 15 JUNI 2004
Hoe werkt Wikispaces? Wikispaces in 10 stappen!.
Canvas introductie voor studenten
Transcript van de presentatie:

Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit Laura Capitani Talencentrum Universiteit Maastricht Studiedag ICT en Onderwijs in de Humaniora Groningen 17 juni 2010

Online collaboration tool Sleutelwoorden: Samenwerking uitwisseling Wat is een wikispace? Online collaboration tool Sleutelwoorden: Samenwerking uitwisseling communicatie Social software tools

Een voorbeeld van een standaard wikispace www.wikispaces.com

Waar komt het vandaan? opgericht in San Francisco in 2005 Waarvoor is het gebruikt? Onderwijs, non-profit sector, private sector

Moet men ervoor betalen? Nee, het is gratis met mogelijkheid voor toevoeging van betaalde extra opties: afwijzen advertenties, besloten wiki, bijzondere layout

Structuur van wikis informatie / navigatie bar account mail dashboard http://ita-es-a1.wikispaces.com/

Maken en bewerken van pagina’s New page Edit: opmaak, link, file, widget, table Save

Manage wiki History Recent changes Belangrijke functies Manage wiki History Recent changes

De wikispaces in de cursus Italiaans De context: Het Talencentrum van de Universiteit Maastricht

Welke talen worden gegeven? Nederlands Engels Moderne Vreemde Talen: Spaans, Frans, Italiaans, Portugees, Duits, Pools, Zweeds,Turks, Arabisch, Chinees, Russisch.

Structuur en aanpak MVT = 28 contacturen + ca. 35 zelfstudie uren per niveau Studenten gewend aan PBL in de UM Sleutelwoorden didactiek aanpak: learner centered communicatief taakgericht

Wiki’s Italiaans: algemene structuur Één wiki per niveau (meer groepen in een wiki) Homepage met algemene informatie en links naar andere pagina’s Informatiepagina’s Werk pagina’s en mappen

Homepage http://IT-ES-A1.wikispaces.com

Informatiepagina’s www.ita1.wikispaces.com Gebruik van wiki Uploaden schriftelijke opdrachten Programma van de hele cursus PDF reader Links FAQ’s over structuur en assessment cursus

Werkpagina’s en mappen http://ita3.wikispaces.com/ Programma per les /logboek /huiswerk Studenten pagina’s Debatten pagina’s Video (links) pagina Muziek (links) pagina Specifieke projecten samenwerkend leren: Songwriters Dichters Het internationale appartement

Studenten pagina’s worden gebruikt voor: Uploaden van schriftelijke opdrachten Feedback van docenten d.m.v. aandachtpunten en codes (om de studenten de opdrachten zelf te laten verbeteren) Verbetering van studenten Uitwisseling tussen studenten

Studentenpagina’s http://IT-ES-A1.wikispaces.com pagine degli studenti

Debatten pagina’s worden gebruikt voor: Kiezen van debat Publiceren van input moderatoren (vragen, onderzoek, info, eigen mening) Reageren door studenten op bijdragen van moderatoren en medestudenten Verzamelen van meningen door de moderatoren om het debat in de les voor te bereiden Niet gebruikt voor taal assessment, wel voor participatie assessment!

Debattenpagina’s http://ita3.wikispaces.com dibattiti

Samenwerkend leren pagina’s Songwriters en dichters Sleutelwoorden: Authentiek materiaal Motivatie Ontdekking Analyse Samenwerken Productie Uitvoering

Songwriters http://ita3. wikispaces

Dichters http://ita3.wikispaces.com/+studenti+poeti

Samenwerkend leren pagina’s: Het Internationale appartement Sleutelwoorden Samenwerken voor schriftelijke opdracht Motivatie Interculturele aspect Opdracht met einddoel Verantwoordelijkheid

Het internationale appartement http://ita3. wikispaces

Waarom een wikispace? Overzichtelijk en gebruikersvriendelijk Vele mogelijkheden voor beginners en gevorderden in gebruik ICT Ruimte voor samenwerking en creativiteit Student autonoom en verantwoordelijk Flexibel voor verschillende doelen en gebruikswijzen Tijdbesparend voor docent en student

Nadelen van een wikispace Inwerken en administratie kost tijd voor docent Altijd internet connectie nodig Het kan soms niet goed werken (maar er is wel een efficiënte helpdesk) Gratis basis versie zichtbaar op het internet

Conclusies Het kan als blackboard worden gebruikt (Learning Management Systeem) maar … …het meest geschikt gebruik is als collaboration tool (Social Network tool) Charme van “work in progress” tool. Het past perfect in een learner centered aanpak.

Vragen??? Opmerkingen???

Wikidank allemaal!