Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
- Hoe noem je uitkomsten?
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Cirkels…omtrek en oppervlakte
Gelijkmatige toename en afname
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Snelheid.
Een manier om problemen aan te pakken
Significante cijfers: (s.c.)
Experimenteel onderzoek
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Samenvatting H29 Parabolen
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Welkom in klas 4V Docent: R. Majewski

Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 9
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Rekenregels van machten
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1212 /n Korte herhaling van vorige keer Vermelding van meetresultaten zonder nauwkeurigheid is uit den boze ! Conclusies trekken zonder betrouwbaarheids-intervallen.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Schuifmaat.
Waardoor onnauwkeurigheid?
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
User management voor ondernemingen en organisaties
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Meetnauwkeurigheid opgave 1
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
H1 Experimenteel onderzoek
Experimenteel onderzoek
Standaard-bewerkingen
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Procenten 3 havo.
Rekenen Hoofdstuk 9.
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Bewerkingen met breuken Les 37.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Elektriciteit (Hoofdstuk 7)
Versnellen en vertragen (N2-1 Hoofdstuk 1)
Kracht en impuls (N2-1 Hoofdstuk 1)
Vergelijkingen oplossen
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Heel kleine getallen.
Oppervlakte Rechthoek.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Cijferen 5de leerjaar.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Wetenschappelijk en significantie
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Transcript van de presentatie:

Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen Natuurkunde HAVO Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen

Grootheden en eenheden (§ 1.3) Grootheden: eigenschappen die zijn te meten Eenheden: maten, waarmee grootheden worden gemeten

Oefeningen Omdat we in de natuurkunde normale, hele grote of hele kleine getallen tegenkomen, noteren we getallen in de standaardvorm, uiteraard met de juiste eenheden Lees § 1.3 uit het boek Maak, om hiermee te oefenen van § 1.3 de opgaven 21, 23 en 24 (raadpleeg het uitwerkingenboek om je uitkomsten te controleren of als je vastloopt)

Meetnauwkeurigheid (§ 1.4) Geen enkele meting is 100% nauwkeurig! Nauwkeurigheid wordt bepaald door verschillende factoren (meetapparaat, waarnemer) Significantie geeft nauwkeurigheid weer (ook bij digitale afleesapparatuur!)

Oefeningen met nauwkeurigheid en significante cijfers Een apparaat, waarmee je nauwkeuriger kunt meten dan met een liniaal is een zg. schuifmaat met noniusaflezing. oefen hier eens mee met behulp van de volgende website: http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuurkunde/ntnujava/ruler_nl/vernier_nl.html Lees § 1.4 uit het boek Maak vervolgens de opgaven 26, 27, 28 en 34

Consequenties bij berekeningen: vuistregels (§ 1.5) Voor de Havo gelden aparte vuistregels voor: Optellen en aftrekken Vermenigvuldigen en delen

Vuistregel optellen en aftrekken: Kijk naar de term met het kleinste aantal cijfers achter de komma; De einduitkomst moet dat aantal cijfers achter de komma bevatten

Vuistregel vermenigvuldigen en delen: Kijk naar de factor met het kleinste aantal cijfers (het totale aantal, dus voor en achter de komma) (nullen aan het begin niet meegerekend!); De einduitkomst moet dat aantal cijfers bevatten

Voorbeeld: Veld met lengte l = 124,3 m en breedte b = 5,62 m dus ……… Tussen welke waarden ligt de omtrek? En de oppervlakte?

Dus l = 124,3 m en b = 5,62 m Ga na dat voor de mogelijke waarden voor de omtrek geldt: 259,73 < omtrek  259,95 m Typ je bovenstaande waarden op rekenmachine in dan volgt: 259,84 m  afgerond 259,8 m Idem voor de oppervlakte: 697,66375 < oppervlakte  699,46875 m2 op rekenmachine: 698,566 m2  699 m2 Dus ………..Bij afronding de Vuistregels consequent toepassen, dan komt het altijd goed!

Oefeningen met de vuistregels voor som/verschil en produkt/quotiënt Lees § 1.5 uit het boek Maak de opgaven 36, 37, 38, 39, 40, 41 en 42

Diagrammen en steilheden (§ 1.6): Algemeen y = C.x y uitgezet tegen x geeft rechte interpoleren: het aflezen van getallen in de grafiek binnen de meetpunten (zie bijv. pijl) extrapoleren: het aflezen van getallen in de grafiek buiten de meetpunten

Oefeningen in het werken met diagrammen Lees § 1.6 uit het boek Maak de opgaven 51, 53, 54 en 55

Hoofdstuk 1 van deel N1-1 is nu afgerond Maak ter oefening de zelftoets 1.1 t/m 1.6 (te vinden op pag. 15/16 van de leerlingenhandleiding – vraag ernaar in de bibliotheek). Maak eerst alle opgaven en bekijk daarna pas de uitwerkingen ervan (zie pag. 81/82 van dezelfde handleiding)