Zenuwcellen en zenuwgeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Advertisements

Trillingen 1.
Newton - HAVO Golven Samenvatting.
Zo werkt je oor ! Zo kun je geluiden horen…
Hoe wordt geluid gemaakt?
Basisstof 6 De bouw en werking van de oren
Annemiek Voor in 't Holt Hoe werkt je oor? 2008
Newton - VWO Golven Samenvatting.
Aard van de prikkel: geluid
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
CURSUS NEUROBIOFYSICA
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Hoe werkt het oor. Work through and explain. Get them to re-explain back.
Bouw en werking van het oor
Klinkerverstaanbaarheid
De elasticiteitsmodulus van koper
Deel 2: het oor.
Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Geluid Karl Ceulemans, Alex Deckmyn, Ciska Meganck, Ruben Silkens.
Bouw en werking van het menselijk oor
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Hfst 7: Samenstellen van golven
Eéndimensionale golven
Geluiden maken en horen
Toonhoogte en frequentie
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Bloed weefselvocht epitheel cel intern milieu extern milieu.
Geluid Een beknopt overzicht.
Geluid Een beknopt overzicht.
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Natuurkunde & Scheikunde
De oren.
Het buitenoor 10. Vraag (bladzijde 15) Het middenoor met de gehoorbeentjes.
Straling en het elektromagnetisch spectrum
1. Geluiden zijn trillingen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Enkele proefjes….
Zingen met boventonen en resonantie
Geluid.
JE STEM Raadsel Het is een muziekinstrument…
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Samenvatting.
Samenvatting.
VGELUID ALS GOLF IIIRESONANTIE IVGOLVEN VIEXTRA SOMMEN IITRILLEN EN SLINGEREN IGELUID EXAMENTRAINING BLOK 3 MUZIEK.
Quantumwereld Vwo – Hoofdstuk 4 (deel 3).
PO Periodieke functies
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
G E L U I D.
Waarnemen 2.2 Horen.
Hoofdstuk 2 Golven.
Frequentie en trillingstijd
Akoestiek en geluidshinder LES 1
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Frequentie en trillingstijd
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
Thema Zintuigen.
De oren Paragraaf 4.
vwo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Thema 2 : Geluidsreceptoren 1. Aard van de prikkel : geluid 2. Situering van het gehoorzintuig 3. Bouw en werking van het oor 4. ‘Horen’ met je hersenen.
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Transcript van de presentatie:

Zenuwcellen en zenuwgeleiding Hoofdstuk 6; bladzijde 26

Geleiding

Synapsen Axon Dendriet

Haarcellen

Haarcel (schematisch)

Beschadigde haarcellen (schematisch)

Van slakkenhuis naar hersenschors (schematisch)

Hard/Zacht Hoog/Laag 17. Vragen bij de tekst

Stembanden Hoofdstuk 7 De stem

Stembanden (schematisch)

Staande golf

Staande golven (boventonen) Snaar Grondtoon Frequentie = 2 x de grondtoon Frequentie = 3 x de grondtoon

Geluid is een longitudinale golf

Staande golven (boventonen) 24. Opdracht V = f x λ

Formanten

Spreken na Laryngectomie 25. Opdracht

Twee namen en drie keuzes doorgeven …. Onderwerp Begrippen Maximaal aantal 1 Heliumstem Formanten, Donald Duck, Brandweer, Geluidssnelheid 3 tweetallen 2 Cocktailpartyeffect Richting horen, Frequentie, Achtergrondruis, Horen in combinatie met zien. 2 tweetallen 3 Alles maakt geluid Geluidsoverlast, Decibelmeter, Geluidsisolatie, Geluidssterkte en afstand. 4 Verschil in stem tussen meisjes en jongens Formanten, Signaalanalyse, Proefpersonen. 5 Model slakkenhuis Je bouwt een model van het slakkenhuis. De frequentieverdeling op het basilair membraan wordt zichtbaar. 1 tweetal 6 Dopplereffect en radar Snelheidsmeting, Frequentie, Signaalanalyse, Meetopstelling bouwen

Onderzoek 1. Probleemstelling 2. Opstellen onderzoeksvragen 3. Experiment bedenken 4. Experiment uitvoeren 5. Resultaten 6. Conclusie 7. Terugblik