Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Week 9: Probabilistische Grammatica's Jurafsky & Martin (ed. 1), Hoofdstuk 12: Lexicalized and Probabilistic Parsing) Taaltheorie en Taalverwerking Remko.
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Grammar Chapter 4 – G4 Meervoud.
Natuurlijke-Taalinterfaces
Taaltheorie en Taalverwerking Week 4: Parseer-algoritmes.
SE schrijfvaardigheid De belangrijke dingen op een rijtje…
Taaltheorie en Taalverwerking Week 3: Syntax van Natuurlijke Taal.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
NV ARQUABA GROEP P.O.Box 1559 Paramaribo Suriname De Arquaba Groep richt zich op ontwikkelen van mens en omgeving. Ontwikkelen.
Syntaxis 2.
Grammaticale modellen
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Interrogative sentences
Definite Clause Grammar
1. Parsing (epsilon’s, tabellen) 2. Unificatie grammatica Natuurlijke taalverwerking week 7.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke-Taalinterfaces week 5 Lambda-termen en Lambda-conversie.
Hoofdzinnen, bijzinnen, en vraagzinnen in Unificatie Grammatica
Natuurlijke taalverwerking week 4
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Parsing: Top-down en bottom-up
Unificatie grammatica
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Meervoud in het Nederlands / Engels
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
Lesson 8. Today’s lesson  Exam material  Check homework  Grammar: the passive voice.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
Kunstmatige Intelligentie, 2009/2010, 2e semester Taaltheorie en Taalverwerking Remko Scha Week 11 Discourse.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Parsing 1. Situering Contextvrije grammatica’s Predictive (of recursive-descent) parsing LR-parsing Parser generator: Yacc Error recovery 2.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Merry Christmas from Canada Vrolijke Kerstmis van Canada.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
The scope of bare nominals    ◊ < > Bert Le Bruyn (joint work with Min Que & Femke Smits) BKL-Taaldag ’09.
Syntaxis 1. Inleiding: Combinaties Combinaties op verschillende niveaus: Lettergrepen als combinaties van fonemen. (College 3,4) Woorden als combinaties.
Zinnen 1 Henriëtte de Swart.
Tentamen vraag 1 nElke reguliere zin is ook contextvrij nElke reguliere taal is ook contextvrij nElke contextvrije grammatica is ook regulier nonsens “regulier”
Grammar Chapter 3 Part 2 – Relative pronouns. Some examples The man in the middle who is reading a newspaper is my father. The man in the middle that.
MTAS Multi Tier Annotation Search
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
De Passive (Voice). De ‘Passive (Voice)’ is geen tijd. Maar hij komt wel in alle tijden voor. Je zult de ‘Passive (Voice)’ gemakkelijker begrijpen als.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
Possessive forms of nouns
Present Simple (t.t.) allesvoorengels.nl.
This, that, these, those Aanwijzende voornaamwoorden
This is my brother. He lives in London.
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
Simple en continuous tenses
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Much / many / a lot of (a) few / (a) little
Possessive forms of nouns
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Vmbo leerwegen en profielen -vmbo in beeld -voorstellen -vmbo-uitstroom -vmbo-beelden -leerwegen -profielen -vragen.
Chapter 3 Hot off the press
THEME 12 TOPIC 1 Repetitie Theme 12.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Gerund or Infinitive 6.4.
Transcript van de presentatie:

Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.

S  NP VP NP  proper-noun NP  article noun VP  verb verb  loopt | lopen noun  hond | honden article  alle | elke | vier Jan loopt de honden lopen

S  NP VP NP  proper-noun NP  article noun VP  verb verb  loopt | lopen noun  hond | honden article  alle | elke | vier Jan loopt de honden lopen Jan lopen de honden loopt

S  NP VP NP  proper-noun NP  article noun VP  verb verb  loopt | lopen noun  hond | honden article  alle | elke | vier Jan loopt de honden lopen Jan lopen de honden loopt NP's: elke honden alle hond vier hond

S  NP sing VP sing S  NP plur VP plur NP sing  proper-noun NP sing  article sing noun sing NP plur  article plur noun plur VP sing  verb sing VP plur  verb plur verb sing  loopt verb plur  lopen noun sing  hond noun plur  honden article sing  elke article plur  alle | vier Jan loopt de honden lopen Jan lopen de honden loopt NP's: elke honden alle hond vier hond elke hond loopt alle honden lopen

S  NP sing VP sing S  NP plur VP plur NP sing  proper-noun NP sing  article sing noun sing NP plur  article plur noun plur VP sing  verb sing VP plur  verb plur Jan loopt de honden lopen Jan lopen de honden loopt NP's: elke honden alle hond vier hond elke hond loopt alle honden lopen Nadeel: Duplicatie van regels.

S  NP sing VP sing S  NP plur VP plur NP sing  proper-noun NP sing  article sing noun sing NP plur  article plur noun plur VP sing  verb sing VP plur  verb plur Nadeel: Duplicatie van regels. Nog meer zulke syntactische attributen: 1 e, 2 e, 3 e persoon: "ik loop" vs. "Jan loopt" onzijdig vs. mannelijk/vrouwelijk: "elk kind" vs. "elke hond" telbaar vs. niet-telbaar: "veel wijn" vs. "veel hond"

S  NP sing VP sing S  NP plur VP plur NP sing  proper-noun NP sing  article sing noun sing NP plur  article plur noun plur VP sing  verb sing VP plur  verb plur Nadeel: Duplicatie van regels. Nog meer zulke syntactische attributen: 1 e, 2 e, 3 e persoon: "ik loop" vs. "Jan loopt" onzijdig vs. mannelijk/vrouwelijk: "elk kind" vs. "elke hond" telbaar vs. niet-telbaar: "veel wijn" vs. "veel hond" Naarmate we meer zulke onderscheiden introduceren, neemt het aantal regels exponentieel toe.

S  NP sing VP sing S  NP plur VP plur NP sing  proper-noun NP sing  article sing noun sing NP plur  article plur noun plur VP sing  verb sing VP plur  verb plur Daarom: feature-grammatica's (unification grammars, augmented CFG's, Definite Clause Grammars (DCG's)) S  NP (x) VP (x) NP (sing)  proper-noun NP (x)  article (x) noun (x) VP (x)  verb (x)  Cf. Prolog-unificatie: Feature-agreement ("congruentie") & feature-percolation (inheritance)

S  NP [nr:x, person:y] VP [nr: x, person: y] NP [nr: sing]  proper-noun NP [nr: x]  article [nr: x, count:y] noun [nr: x, count:y] VP [nr: x, person: y]  V1 [nr: x, person: y] article [nr: sing, count: +]  a | one | some article [nr: plural, count: +]  3 | many article [nr: x, count: +]  some article [nr: sing, count: x]  some article [nr: sing, count: -]  much article [nr: plural, count: -]  3 liters of N [nr: sing, count: +]  boy N [nr: plural, count: +]  boys N [nr: x, count: -]  wine

The Verb Phrase and Subcategorization Subcategorization frame: list of complements that the verb selects for. Voorbeelden: vp --> verb. disappear * want vp --> verb, np. prefer a morning flight * disappear a morning flight vp --> verb, np, pp. put a book on the table * disappear a book on the table vp --> verb, vp. want to fly to Orlando * find to fly to Orlando

Implementing subcategorization: just like the agreement feature –encode subcategorization form in non-terminal name (larger grammar) –encode subcategorization in extra argument (smaller grammar)

Slechts één "regel" voor VP: VP  V[subcat: (X1,..., Xn)] X1... Xn N.B.: Regelschema!

S  NP VP VP  V1  V2 NP  V3 NP PP NP  DET N PP  PREP N DET  every | a N  man | table PREP  on | under V1  walks | talks V2  loves |  sees V3  puts B.v.:

S  NP VP VP  V1  V2 NP  V3 NP PP NP  DET N PP  PREP N DET  every | a N  man | table PREP  on | under V1  walks | talks V2  loves |  sees V3  puts S  NP VP VP  V[subcat: (X1,..., Xn)] X1... Xn NP  DET N PP  PREP N DET  every | a N  man | table PREP  on | under V [subcat: ()]  walks | talks V [subcat: (NP)]  loves |  sees V [subcat: (NP PP)]  puts wordt:

Lijkt het menselijk parseer-proces op de top- down-parser?

(1) Nee. Nederlands kan niet met een CFG beschreven worden: Cross-serial dependencies.

Lijkt het menselijk parseer-proces op de top- down-parser? (2) Nee: parallelle activering van heel veel mogelijke deel-analyses van een input-zin. ("Priming"-experimenten: ook betekenissen waar je je niet van bewust bent zijn onbewust geactiveerd.)

Lijkt het menselijk parseer-proces op de top- down-parser? (3) Nee. Er zijn zinnen die voor een mens moeilijk zijn en voor een chart-parser niet: "center-embedding".

J&M § 13.4: Center-embedding. "The dog chased the cat that likes tuna fish" "The cat the dog chased likes tuna fish."

J&M § 13.4: Center-embedding. "The dog chased the cat that likes tuna fish" "The cat the dog chased likes tuna fish." "The elephant admired the rat that bit the dog that chased the cat that likes tuna fish."

J&M § 13.4: Center-embedding. "The dog chased the cat that likes tuna fish" "The cat the dog chased likes tuna fish." "The elephant admired the rat that bit the dog that chased the cat that likes tuna fish." "The cat the dog the rat the elephant admired bit chased likes tuna fish."

J&M § 13.4: Center-embedding. "The cat the dog the rat the elephant admired bit chased likes tuna fish." Regels van de vorm S'  NP S' V2 kunnen de facto niet recursief toegepast worden. Verklaring: beperkte stack-diepte. Victor Yngve: Engels is wel een reguliere taal!

Huiswerk deze week: – Features Volgende week: – Chart Parser