1 Syntax JavaLogo
2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java
3 Standaard Programmacode import logotekenap.*; public class Applet1 extends TekenApplet { public void tekenprogramma() { > }
4 Tekenopdrachten (2D) vooruit(100);100 pixels vooruit links(90);90 graden n. links rechts(90);90 graden n. rechts penAan();(= zwart) penAan(“rood”);(= rood) penUit();
5 Stap-opdrachten (2D) stap(20,30); verplaats (met pen aan of uit) 20 pixels naar rechts 30 pixels naar boven
6 Vul-opdrachten (2D) vulAan();(= zwart) vulAan(“rood”);(= rood) vulAan(255,255,0);(= geel) vulUit();
7 Achtergrondkleur public void initialiseer() { achtergrondkleur(“rood”); }
8 Trace (fouten opsporen) public void initialiseer() { maakTraceMogelijk(); }
9 Variabelen maken/gebruiken import logotekenap.*; public class Applet1 extends TekenApplet { double trompet; public void tekenprogramma() { trompet = 200; >}}
10 Deeltaken import logotekenap.*; public class Applet1 extends TekenApplet { public void tekenprogramma() {rechts(45); draai();} void vierkant() { >} }
11 Parameters opgeven void vierkant(double x, String kleur) { vulAan(kleur); vooruit(x); rechts(90); enzovoorts… }
12 Herhaling Voor 4 keer > uit. for(int i=0, i<4; 1++) { > }
13 Commentaar Regel commentaar // dit is commentaar maar dit niet meer Blok commentaar /* dit is commentaar en dit ook nog */
14 Hoofdstuk 2 Interactieve programma’s
15 Invoervariabele (naam: c) public class Titel extends TekenApplet InvoerVariabele cInv; public void initialiseer() cInv = new InvoerVariabele(“label”, 0, 400, 100); min, max, begin maakZichtbaar(cInv); public void invoerVarActie(InvoerVariabele iv) trompet = aInv.geefWaarde(); tekenOpnieuw();
16 If … Then … Else if(a == b)of > of < { > } else { > }
17 Tekst helemaal bovenaan import java.awt.Font; public class Titel extends TekenApplet Font f; initialiseer() f = new Font(“Courier”, Font.PLAIN, 18) programma() schrijf(“Dit schrijf ik”, f);
18 Animaties initialiseer() maakAnimatieMogelijk(); public void animatie() { while(animatieLopend()) { > tekenOpnieuw();}}
19 Muis: Slepen initialiseer() maakMuisActieMogelijk(); public void muisSleepActie() { beginX = beginX + geefSleepdx(); beginY = beginY + geefSleepdy(); tekenOpnieuw(); }
20 Muis: Klikken initialiseer() maakMuisActieMogelijk(); public void muisDrukActie() { int x = geefDrukx(); //slaat klik-x op in x int y = geefDruky(); //slaat klik-y op in y tekenOpnieuw(); }
21 Hoofdstuk 3 Recursie
22 Recursie Programma start zichzelf… … maar niet oneindig vaak
23 Hoofdstuk 4 3D-figuren
24 Tekenopdrachten (3D) vooruit(100);100 pixels vooruit xdraai(90);90 graden rond x-as ydraai(90);90 graden rond y-as zdraai(90);90 graden rond z-as moeilijk!
25 Stap-opdrachten (3D) stapx(100);100 pixels in x-richting stapy(100);100 pixels in y-richting stapz(100);100 pixels in z-richting
26 Vul-opdrachten (3D) vulAan(“cyaan”); > vulUit(); voorkantachterkant