Denken over verschillen : M/V

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het delend lidwoord Het delend lidwoord is een soort onbepaald lidwoord waarmee je een onbepaalde hoeveelheid aangeeft, bijvoorbeeld:
Advertisements

Denken over verschillen II
Voltooid tegenwoordige tijd
Hoe voel jij je?.
Dieter Vander Beke Workshop 6 Potentieel van sociale aspecten in overheidsopdrachten Conferentie Duurzame Overheidsopdrachten 1 december 2011.
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
Moeten: must, have (got) to, should, should have
Kamerleden en mensenrechten
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Grammaire chapitre 4 1 hv.
Le subjonctif De aanvoegende wijs.
3 vwo+ Grammaire chapitre 2
Onderwijs en democatisch burgerschap
Ingebedde technologie en menselijke conditie Afd. F&T van KIVI NIRIA.
Jipi-mav.. présente.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Jean-Paul Sartre.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Bienvenue à tous.
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
Woordenschat+ grammatica TB76
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Passé composé.
 1 Hoe ga je naar school?  Tu vas à l’école comment?
Hé non les poissons n' ondulent pas...belle illusion
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Chers parents, chers enfants, En février aura lieu la journée des gros pulls ! Pour ceux qui ne savent pas ce que c’est, la journée des gros pulls consiste.
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
Grammaire chapitre 3 3 havo.
Grammaire chapitre 1 2 vwo (+).
Franse Les Les 1 Kennismaken / uitleg Chanson assis / debout TPR
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1991 Word Music & Rufus Music 1/7 MARY DID YOU KNOW? (Mark Lowry & Buddy Green) Mary did you.
Het lijdend voorwerp 3 VMBO - Frans.
Faire 3 VMBO - Frans.
Toutes les femmes ont un sourire qui parle au cœur Quelque chose qui ressemble à du bonheur Alle vrouwen hebben een lach vanuit het hart. Een lach die.
Je n’ai pas de pyjama. Je ne porte jamais de pyjama.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
+ Woordenschat Actieboek pagina drieëntachtig Type de l’interro? Vous devrez remplir des bulles d’une page de BD. Bonne étude.
DE LIJDENDE VORM LA VOIX PASSIVE. De tegenwoordige tijd Een vorm van être + voltooid deelwoord Actif (= bedrijvend): François prépare le repas. Passif.
Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa Maladie de Crohn et colite ulcéreuse Onderzoek bij het publiek Enquête auprès du grand public.
Keuzevrijheid: lust of last?
1 “De echte winnaar is de dromer die blijft volhouden” 20/01/2016 Woluwe Alain Florquin “Le véritable gagnant est le rêveur qui persévère”
Grammatica: de zinsbouw Mélanie Baelen. La phrase simple.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
Ontwerpen Naam auteur(s) Drs. Nadine Kim de Boer Vakgebied Engels
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Franse Les – 1e jaar Les 9 Aujourd’hui nous sommes …. Unité 2 page 25
Franse Les Les 1 Kennismaken / uitleg Uitleg methode Hoofdstuk 1a
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Toekomende tijd: met “going to”
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Op elke dienst is er ... Pom potom….
Gezondheidsvoorzorgen op reis La santé en voyage
INFORMATION SUR LES MATIERES RID LORS D’UNE INTERVENTION
IN ELK KANTOOR IS ER WEL ÉÉN...
Een campagne van GoodPlanet, in samenwerking met honderden Belgische scholen LOGO van uw school.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
THEME 12 TOPIC 1 Repetitie Theme 12.
Empty handed here I come,
Transcript van de presentatie:

Denken over verschillen : M/V Differentiedenken Prof. Magda Michielsens Universiteit Antwerpen

M/V Androcentrisme Androgynie Gelijkheid Differentie Evenwaardig Gelijke rechten Differentie Bewust verschillend – différer (Derrida)

Gelijkheid/ Verschil: sleutelvraag in genderstudies Zwaarte van de gelijkheid/verschil-discussie Implicaties van de discussie Voorbeelden

Simone de Beauvoir http://www.vrouwenstudies.be/DeBeauvoir/

Soorten verschil-denken Franse filosofie: Luce Irigaray, Hélène Cixous, Julia Kristeva Amerikaanse sociale wetenschapsters: Carol Gilligan, Nancy Chodorov Pragmatici

Luce Irigaray Belgische Geboortejaar ? 1932 ? Psycho-analytica Lacan

Sprekende titels Ce sexe qui n’en est pas un Parler n’est jamais neutre L’une ne bouge pas sans l’autre

‘een vrouwelijke’ Lichaam  Essentialisme ? Taal Symbolische orde ? Fallische markering (Mondige) hysterie Ecriture féminine Mimesis

Citaat 1 "Zij is in haarzelf ondefinieerbaar en oneindig anders. Ongetwijfeld is dit de reden dat men haar wispelturig, ondoorgrondelijk, rusteloos en grillig noemt..." Irigaray, Luce, Dit geslacht dat niet (één) is, 1981:23

Citaat 2 Jouer de la mimésis, c'est donc, pour une femme, tenter de retrouver le lieu de son exploitation par le discours, sans s'y laisser simplement réduire. C'est se resoumettre [...] à des 'idées', notamment d'elle, élaborées dans/par une logique masculine, mais pour faire 'apparaître', par un effet de répétition ludique, ce qui devait rester occulté: le recouvrement d'une possible opération du féminin dans le langage.  (uit: Irigaray, Luce, Ce sexe qui n'en est pas un, Paris: Minuit, 1977:74)

Citaat 3 “Vrouwen zijn door hun vaders, broers, minnaars, pooiers fallisch gemarkeerd.” Cfr. the angel of the house Virginia Woolf Cfr. de Ander van Simone de Beauvoir Cfr. meisjes proberen niet het vraagstuk op te lossen maar de meester

Epistemologisch “is daar iemand” niet uitgesloten derde verschillen laten bestaan = einde van de kracht van de cognitieve dissonantie (Festinger) Le sujet de la science sera toujours été masculien (voltooid verleden toekomende tijd)

Judy Chicago

Commentaar The Crowning images the moment the baby's head first appears during the birth process. In Chicago's conception, she has transformed that moment into one of spiritual and philosophical significance. The woman turns her head downward to look at and learn from her own processes. Her action makes The Crowning a potential metaphor for any creative moment in a woman's life. The Crowning image is also a marriage of a number of forms and symbols, each meant to add meaning to the reading of the whole. This woman is part male; a penile form extends between the woman's breasts. Her position, arms holding legs open, creates a lepidopteran outline. Her body interior contains the suggestion of plant pistils and stamens. Her hair becomes energy, streaming to form an alternating pattern of light and dark lines.

Postmodern einde van het sterke subject Winst Verlies Post post post

Carol Gilligan Medewerkster van Kohlberg Cognitieve morele ontwikkelingstheorie: moreel redeneren Ethics of Care i.p.v. Ethics of principle  opwaarderen van vrouwelijkheid

Nancy Chodorov Amerikaanse Freudiaanse psycho-analytica Waarom vrouwen moederen ? ‘zwakke ego-grenzen’  opwaarderen van vrouwelijkheid Vrouwenlijke waarden ipv vrouwelijke zwaktes Cfr. Margarethe Mitscherlich : ‘de toekomst zal vrouwelijk zijn of niet’

FEMINISMEN aanklagen dat het er niet is er voor vechten gewoon doen   aanklagen dat het er niet is er voor vechten gewoon doen vieren androgynie gelijkheid verschil

Vragen Welke gelijkheid maakt een verschil ? Acceptatie van welk verschil maakt gelijker ?