Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré leen.depre@rug.ac.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Tweedegraads Verbanden
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Recursie: De torens van Hanoi
Hoofdstuk 8: Recursie.
Draaistroommotoren: samenvatting
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
VBA en VBS Een introductie.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Fibonacci & Friends Met dank aan Gerard Tel.
1 Datastructuren Zoekbomen II Invoegen en weglaten.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Recursie: De Torens van Hanoi
Tekenen van een draaiende molen in LOGO
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
vergrotingsformule F Er zijn in de tekening 2 Gelijkvormige driehoeken
PHP functies.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 4.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Vakdidactiek Informatica
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
Vakdidactiek Informatica bij vragen: het gebruikte materiaal: Tijl De Backer.
De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004.
Pen- & kleuropdrachten
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
LES 2 Lesgever: Henk Norman. De molen B) Laat de wieken draaien A) Teken een molen.
Liesbeth Van Raemdonck
24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.
06/032003Tom Van Damme Bomen in LOGO. 06/032003Tom Van Damme Wat is een boom? Bomen als hiërarchische gegevensstructuur Wereld Gent België Brussel China.
06/032003Tom Van Damme Sorteren van lijsten Selection Sort.
De sequentie De begrensde herhaling
H4 Differentiëren.
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Russische roulette Live or die. 7 delen Startmenu Inzet Aantal kogels Het schot While - functie Opnieuw ja/nee High score.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
Boxplot … en andere diagrammen
Vraagstuk: korting ( type 1)
3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Functioneel programmeren Een snelle herhaling…. Functie-definitie static int kwad (int x) { return x*x ; } kwad x = x * x Haskell kwad :: Int  Int.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Divide & Conquer: Verdeel en Heers vervolg Algoritmiek.
Gameprogrammeren: Recursie
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré leen.depre@rug.ac.be

Toepassingen op recursie Binaire bomen Herschrijfsystemen

Herhaling Wat is recursie? Een functie (methode) heet recursief wanneer er in de code een aanroep van zichzelf voorkomt.

Binaire bomen gebalanceerde boom

Binaire bomen ongebalanceerde boom

Binaire bomen in LOGO

Binaire bomen in LOGO to tree :size if :size < 5 [stop] fd :size lt 30 tree :size*.7 rt 60 bk :size end

Binaire bomen

Random De functie genereert een willekeurig geheel getal, kleiner dan de opgegeven waarde. print random 50 fd (random 50) + 50 ((random 5) + 5) / 10

Binaire bomen (code) to rtree :size if :size < 5 [stop] fd :size lt 30 rtree :size*(((random 5)+5)/10) rt 60 bk :size end

Natuurlijke boom

Natuurlijke boom (code) to tree :size if :size < 5 [fd :size bk :size stop] fd :size/3 lt 30 tree :size*2/3 rt 30 fd :size/6 rt 25 tree :size/2 lt 25 bk :size end

Herschrijfsystemen a  a b b  a over het alfabet {a,b} Dus krijgen we: b  a  a b  a b a  a b a a b  a b a a b a b a  …

Grafische herschrijfsystemen in LOGO   niveau 0 niveau 1

De sneeuwvlok-krommen van Koch niveau 0 niveau 1 niveau 2 niveau 3

Programma voor figuur van niveau 1 to flock :size fd :size lt 60 rt 120 end to snow :size cs ht repeat 3[flock :size/3 rt 120]

Volledig programma met recursie to flock :size :niveau ifelse :niveau = 0 [fd :size][flock :size/3 :niveau-1] lt 60 rt 120 end to snow :size :niveau cs ht ifelse :niveau > 0 [repeat 3[flock :size/3 :niveau-1 rt 120]] [repeat 3[fd :size rt 120]]

Nog een voorbeeld

Oplossing to fline :size :niveau ifelse :niveau = 0 [fd :size][fline :size/4 :niveau-1] rt 90 lt 90 end

Oplossing (vervolg) to fvierkant :size :niveau cs ht ifelse :niveau > 0 [repeat 4[fline :size/4 :niveau-1 rt 90]] [repeat 4[fd :size rt 90]] end