Transport en Infrastructuur 4F & 4G Havens
Globalisering Met de opkomst van internationale handel zijn ook havens ontstaan. De oudste havens stammen uit de tijd van de Egyptenaren. De bekendste is die aan de monding van de Nijl
Busiris – De Nijl Dit is het einde van de Nijl. In welke zee eindigt de Nijl?
Het einde van de Nijl noemen we ook wel de Nijldelta Het einde van de Nijl noemen we ook wel de Nijldelta. Dit is een waaier van vertakkingen van de Nijl. Er komt hier veel vruchtbaar slib aan land waardoor de grond erg geschikt is voor landbouw. Wat is een probleem van de Nijldelta en de landbouw?
Rotterdam Grootste Europese havens. Aan de monding van de drukst bevaren Europese rivier de Rijn. Ook de Maas eindigt in de haven van Rotterdam! De haven van Rotterdam bestaat al sinds de middeleeuwen. Echter is de haven pas sinds de industriële revolutie echt gaan groeien!
Duitsland dankjewel! De industriële groei van Duitsland is de belangrijkste reden voor de groei van de Rotterdamse haven. De opkomst van het gebruik van aardolie maakte de haven nog belangrijker. Container vervoer werd vanaf de jaren 60 belangrijk. Deze drie in combinatie met internationalisering maakt de haven van Rotterdam tot een succes!
Afstand Rotterdam - Antwerpen
Antwerpen: het kleine broertje Het Belgische Antwerpen ligt meer land inwaarts, aan de Schelde. Schelde is te ondiep voor grote schepen Minder last van knelpunten in de infrastructuur die Rotterdam wel kent. (verbinding achterland is dus sneller) Heropening Ijzeren Rijn kan er voor zorgen dat dit nog beter verloopt. Antwerpen? Geduchte concurrent?
Filmpje over de Nieuwe Maasvlakte http://www.eenvandaag.nl/binnenland/3896 4/tweede_maasvlakte_nieuw_stukje_nederlan d