C/S varianten s /CSpaginas/www.CS.top.htm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Use Case Modelling.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Sequence Diagrammen & Toestandsdiagrammen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Objecten en Volgordediagrammen
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Gemaakt door: Stan Jacobs, Wouter Roos & Mark Waltjé.
Van domeinklasse tot implementatie
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Deel I Hoofdstuk 5: Modelleren van toestand -- gevorderd
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Verdieping Programmeren in Java - deel 1 college 6 mei 2001.
Opleiding AI cursus Databases
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
College Beslissingsondersteuning Marakas H6,7 en 11 Robert de Hoog Programmagroep SWI Universiteit van Amsterdam.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’
Object Oriented Modeling
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
Informatieanalyse.
Informatiesystemen in de Bouw
Event Handling in Embedded Systems.  Wat is een event?  Welke events zijn het meest “time-critical”?  Welke toestand wordt door de CPU opgeslagen?
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
OO Analyse in de praktijk
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Testen, deployment en configuratiemanagement
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Objectgeoriënteerd Ontwerp
TypeScript Orde in de chaos!. Over mij Patrick Schmidt (Microsoft Certified Trainer) Trainer bij 4DotNet Mede-oprichter en architect BesteProduct.nl.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
 Hugo de Groot  Rik de Groot  Sander Hartogensis  Reinoud Karssenberg  Martijn Lindhout  Marcel Lindenbergh  Julien Moorrees  Sebastiaan Overdijk.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
Informatiesystemen in de Bouw 7M711 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen Week 1.
Functioneel Ontwerpen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
UML 2. Activiteitendiagrammen2. Activiteitendiagrammen.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
9 oktober 2014 | Raymond de Niet, Beeldredactie-RPT 1 Verbeelding bij het PBL Tell me, Show me, Involve me.
Unified Modeling Language 2.0
Technische Architectuur & Discimus
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Aan de slag met Moodle Les 1. Kennismaking Schermonderdelen en navigatie Voorkeuren aanpassen: profiel, wachtwoord Cursusbeheer: cursusinstellingen en.
Vernieuwde webkaart Programma welkom en inleiding presentatie
SQL Les 7 24 February 2019.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

C/S varianten s /CSpaginas/

Conceptueel Informatie Modelleren Woe 6 november 2002 Drs. F. de Vries

Programma vandaag s 1e uur: –Bespreking eenvoudig voorbeeld –Kopie fig Mughal & Rasmussen – opdrachten afgelopen week s 2e uur: –Bespreking stof Fowler hoofdstuk 5 –Kopie fig. 5.1 en 5.4

Eenvoudig voorbeeld s Thema: gelaagdheid en voorkennis –Moet een architect iets over bakstenen en specie weten? –Moet een metselaar iets over bouwtekeningen weten?

View: extern

View: implementatie

View: klassendiagram

View: sequentiediagram

opmerkingen s Toegevoegde waarde meerdere views s Wijzigingen in view, effect? s UML = visueel programmeren?

Konklusie voorkennis s Een goede ontwerper kent z’n patronen en z’n hulpmiddelen

Interactie diagrammen s Amigo: Ivar Jacobson s Waarom nuttig? s Vormen: –1. Volgorde (sequence) –2. Samenwerking (collaboration)

1. Sequentie diagrammen objecten berichtenvolgorde s Geselecteerde objecten sturen elkaar berichten in een bepaalde volgorde s Basis: use-cases en klassendiagram s Voorbeeld fig. 5.1: –OrderEntry - Order - OrderLine –StockItem - DeliveryItem - ReorderItem

Sequentie diagram (1) s Elementen: –1. objecten –2. berichten –3. tijdas

Sequentie diagram (2) s 1. Objecten: objectnaam:klassenaam –box met objectnaam:klassenaam –levenslijn met verstuurde boodschappen –actoren van buiten het systeem mogelijk: gebruiker ( >) –nieuwe objecten (new) starten later

Sequentie diagram (3) s 2. Berichten: –naar ander object (syntax UML 1.4) u synchroon u asynchroon –label, argumenten, stuurinformatie –naar zichzelf (self-call) –beperkingen / varianten:

Sequentie diagram (4) s 2. Boodschappen: –beperkingen / varianten: u konditie [ isInVoorraad ] u iteratie: bv: *[ voor alle orderregels ] u of bv: *[ i:=1..10] geefElement(i) u alleen als het iets toevoegt: return u tijdsbeperking, bv: { t2 - t1 < 24 uur }

Sequentie diagram (5) s 3. Tijdas X –verticale stippellijn, eindigt met X activatieblok –duur van een activiteit: activatieblok –vgl. object op de stack –vgl. synchroon en asynchroon! –self-call: activatieblok op activatieblok

Parallelle processen s asynchrone berichten naar meerdere objecten s aanroeper kan iets anders gaan doen s vorm asynchroon bericht: –aanmaak nieuwe thread –naar bestaande thread –aanmaak nieuw object (Java ?)

Tekstuele informatie s Fowler: bijzonder waardevol s met name voor archivering s links, op de hoogte van het bericht

Opmerkingen s ‘moeilijke’ diagrammen opsplitsen s afzonderlijke diagrammen linken met uitvoeg- & invoegpijlen (UML ) s branching ook mogelijk, bv case s ‘time constraints’ mogelijk (UML )

2. Samenwerkingsdiagam s geen object ‘life line’ maar genummerde berichten-ketens s equivalent met volgorde diagram

CRC kaarten s 1989: Beck & Cunningham s informele techniek m.b.v indexkaartjes s noteren van: klassenaam - gedrag - samenwerking met andere klassen s workshop sessies s rollenspel (video Peter Coad) met bal s rol van programma-bibliotheek?

Opmerkingen s JVM als rots of ijsberg? s abstraheren: welke details weglaten?