Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 1 Werken met databasesystemen: beveiliging tegen falen Hoofdstuk 10 Database, Document and Content Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Databases en databasesystemen
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Hoe werkt een rekenmachine?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
OPSLAG.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Basisgeheugenschakelingen
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Start.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
HANDLEIDING: REGISTREREN VAN VACCINATIES Q-KOORTS
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoe werkt een rekenmachine?
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
DATABANKEN Didactisch materiaal bij het opleidingsonderdeel
Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 1 Werken met databasesystemen: delen van gegevens Hoofdstuk 11 Database, Document and Content Management.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
23 september 2014 Niels Vanmarcke
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
SQL Les 7 24 February 2019.
SQL Les 9 12 May 2019.
Transcript van de presentatie:

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 1 Werken met databasesystemen: beveiliging tegen falen Hoofdstuk 10 Database, Document and Content Management

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 2 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 3 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 4 Transacties en OLTP Basisconcepten Een transactie is een hoeveelheid werk (één of Meerdere instructies waarvan het dbms garandeert dat het ofwel volledig met succes wordt uitgevoerd, ofwel helemaal niet wordt uitgevoerd. consistente toestand transactie begin consistente toestand einde COMMIT consistente toestand transactie begin = einde ROLLBACK (a)  (b) probleem

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 5 Transacties en OLTP Eigenschappen van transacties – atomair – consistent – isolatie – duurzaam

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 6 Transacties en OLTP Werken met transacties –Impliciete transacties –Expliciete transacties START TRANSACTION; DELETE FROM Schilderij WHERE S_ID = ‘S04’; IF fout_opgetreden THEN GO TO Maak_ongedaan; ENDIF; INSERT INTO Schilderij VALUES (‘S11’, ‘De intrede van Christus te Brussel’, ‘A03’, 1888, , ‘KMSK’); IF fout_opgetreden THEN GO TO Maak_ongedaan; ENDIF; INSERT INTO Schilderij VALUES (‘S08’, ‘De intrige’, ‘A03’, 1890, 40000, ‘KMSK’); IF fout_opgetreden THEN GO TO Maak_ongedaan; ENDIF; COMMIT WORK; GO TO Einde; Maak_ongedaan: ROLLBACK WORK; Einde: RETURN;

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 7 Transacties en OLTP –Synchronisatiepunten tijd begin code einde code s1 s : synchronisatiepunt transactie 1 begin commit s2 transactie 2  begin rollback transactie 3 begin commit s3

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 8 Transacties en OLTP –Savepoints synchronisatiepunten die tussentijds door de gebruikers kunnen worden geplaatst OLTP –OnLine Transaction Processing

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 9 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 10 Mogelijke oorzaken van falen Problemen door overmacht Beschadiging of falen van de hardware Softwarefouten Bewuste onderbreking –Timeout –Deadlock –Reorganisatie van primaire of secundaire bestandsorganisatie

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 11 Mogelijke oorzaken van falen Onachtzaamheden van de gebruikers Ongeoorloofd gebruik –Sabotage –Diefstal

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 12 Mogelijke oorzaken van falen CPU primair geheugen secundair geheugen databasebuffers databases ‘hard crash’ ‘soft crash’  

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 13 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 14 Faciliteiten ter voorkoming en herstel Back-up- en logbestanden –Back-upbestand Volledige backup versus incrementele backup Secundair geheugen (magneetband, cd-rom of dvd) Gebruik van tool versus directe instructies

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 15 Faciliteiten ter voorkoming en herstel –Logbestand: registratie van transacties Een identificatie van de transactie. Een registratie van alle instructies binnen de transactie. Daarbij kunnen per instructie de volgende data worden bewaard: –het soort instructie (bijvoorbeeld START TRANSACTION, SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, COMMIT WORK, ROLLBACK WORK); –het tijdstip van opstarten van de instructie; –bij instructies die de database wijzigen: een ‘before image’ en ‘after image’ van de toestanden van de componenten van de database die door de instructie worden gewijzigd.

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 16 Faciliteiten ter voorkoming en herstel Informatie om het beheer van het logbestand te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld wijzers naar de volgende of de vorige transactie; Informatie over controlepunten (checkpoints).

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 17 Faciliteiten ter voorkoming en herstel Beveiliging tegen stroompieken en stroomuitval RAID-systemen –‘Mirroring’ –‘Striping’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 18 Faciliteiten ter voorkoming en herstel

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 19 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 20 Herstel bij ‘soft crashes’ Werking van de databasebuffers –Keuze van vrij te maken databasebuffer bij ‘Flushing’ FIFO (First In First Out) LRU (Least Recently Used) –“Flushing” gebeurt bij sommige database- systemen ook na uitvoering van een instructie (bvb. COMMIT WORK)

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 21 Herstel bij ‘soft crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 22 Herstel bij ‘soft crashes’ –Wanneer is ‘flushing’ toegelaten? Steal: er mogen “uncommited” transacties zijn. No force: uitvoering van “COMMIT”-instructies mag geen aanleiding geven tot “flushing”.

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 23 Herstel bij ‘soft crashes’ –‘write-ahead log’-regel Om de duurzaamheideigenschap van een transactie te kunnen garanderen is het belangrijk dat de ‘COMMIT’-instructie van de transactie naar het logbestand wordt geschreven net voor de transactie afgesloten en bevestigd (‘committed’). Dit wordt de ‘write-ahead log’-regel genoemd.

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 24 Herstel bij ‘soft crashes’ transactie begincommit registratie van commit … … logbestand

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 25 Herstel bij ‘soft crashes’ Controlepunten Een controlepunt is een tijdstip waarop de database en het logbestand worden gesynchroniseerd door alle databasebuffers te “flushen”. –Na verloop van een vast tijdinterval –Controlepuntrecord

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 26 Herstel bij ‘soft crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 27 Herstel bij ‘soft crashes’ Hersteltechnieken met uitgestelde aanpassing –Voor ‘no steal’-strategie. –Werkwijze Transactieverwerking door dbms –Registreer de transacties in logbestand, daarbij worden geen ‘before images’ weggeschreven –Instructies die de database aanpassen, worden niet uitgevoerd –Pas de ‘write-ahead log’-regel toe –Gebruik alle ‘after images’ om de wijzigingen direct in de database uit te voeren; bevestig dan pas de transactie. –Bij een ‘rollback’ wordt de registratie van de transactie in het logbestand genegeerd

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 28 Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel na ‘soft crash’ –Doorloop het logbestand van achteren naar voren en stop bij het recentste controlepunt, registreer daarbij van welke transacties een ‘commit’ en een startinstructie zijn gevonden. –Gebruik de ‘after images’ van de geregistreerde transacties om de wijzigingen door te voeren in de database

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 29 Herstel bij ‘soft crashes’ Hersteltechnieken met onmiddellijke aanpassing –Voor ‘no steal, no force’-strategie. –Werkwijze Transactieverwerking door dbms –Registreer de transacties in logbestand, daarbij worden ‘before images’ en ‘after images’ weggeschreven –Instructies die de database aanpassen, worden uitgevoerd in de databasebuffers –De aanpassingen worden pas effectief naar de database geschreven bij de eerstvolgende ‘flushing’ –Pas de ‘write-ahead log’-regel toe

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 30 Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel na ‘soft crash’ –Maak een lege ‘undo’-lijst en een lege ‘redo’-lijst aan. –Doorloop het logbestand van achteren naar voren en stop bij het recentste controlepunt. Plaats de identificaties van alle transacties uit het controlepuntrecord in de ‘undo’-lijst. –Doorloop het logbestand van aan het controlepunt tot aan het einde. »Bij een begin van een transactie wordt de identificatie van de transactie in het ‘undo’-lijst geplaatst. »Bij een ‘commit’ van een transactie wordt de identificatie van de transactie verplaatst van de ‘undo’-lijst naar de ‘redo’-lijst. –Doorloop het logbestand nogmaals van aan het einde tot aan het controlepunt. Elke transactie uit de ‘undo’-lijst wordt daarbij ongedaan gemaakt (via de ‘before images’). –Doorloop het logbestand een laatste maals van aan het controlepunt tot aan het einde. Elke transactie uit de ‘redo’-lijst wordt daarbij opnieuw uitgevoerd (via de ‘after images’).

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 31 Herstel bij ‘soft crashes’ Hersteltechnieken met schaduwpagina’s –Geen logbestand –Werkpagina’s en schaduwpagina’s in het secundaire geheugen. –Werkwijze Bij het begin van een transactie hebben werkpagina’s en schaduwpagina’s dezelfde inhoud. Aanpassingen worden enkel uitgevoerd in werkpagina’s Na een ‘commit’ van een transactie worden de gewijzigde werkpagina’s gekopieerd naar hun schaduwpagina’s

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 32 Overzicht Transacties en OLTP Mogelijke oorzaken van falen Faciliteiten ter voorkoming en herstel van falen Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel bij ‘hard crashes’

Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking 33 Herstel bij ‘soft crashes’ Herstel van hard- en software Herstel van de database –Verwijderen van de database uit het secundare geheugen –Inladen van de recentste back-up –Herstellen van recentste consistente toestand