T2. Planten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar het bos ! naaldbos loofbos gemengd bos
Advertisements

Thema 2 Planten.
Zaden.
Algemene bouw van bloemplanten
Ecologie Inleiding. Onderzoekstijd 1E, Ecologie bestaat uit 16 lessen van 2 uur. - Je werkt in groepjes van 2. - Iedereen krijgt zijn eigen werkboek. Wat.
T7. Bloemen, vruchten, zaden.
Natuur- weten-schappen
Thema 4. Planten. Practicum plantenanatomie Lijst van practica:
Wortel – stengel – bladeren - bloemen
Wortels, stengels en bladeren
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
T2. Planten De levenscyclus van een plant Wortels Stengels Bladeren
Het gedrag van pissebedden.
Bst 3 Stengels.
Planten Basisstof 3: Stengels.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Een kwisje over....
De interactieve flora Paragraaf 5.
Thema 1. Afval en milieu Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Wortels, stengels en bladeren
Examentraining Biologie
Thema 1. Stofwisseling. Thema 1. Stofwisseling
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Practicum 1: Stengels en wortels
NLT Aardrijkskunde/biologie
Kenmerken van organismen BIODOEN
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Wortels, stengels en bladeren
Planten.
THEMA 2 PLANTEN Basisstof 3 STENGEL.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Thema 2 PLANTEN Basisstof 2 WORTELS.
Thema planten - Les 6 - Wortels -
Planten Thema 2.
Ontkieming, groei en ontwikkeling
Planten Wat ga je doen? Wat ga je leren?
Thema planten - Les Stengels -
Planten Wat ga je doen? Het werkboekje maken met behulp van deze digitale les. Wat ga je leren? De levenscyclus van een plant. Uit welke onderdelen planten.
Bladeren, stengels en wortels
Thema 2 Planten.
Bladeren herkennen.
Inhoud les Huiswerk (Wortels af) Biobits : Stengels
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
Havo 5 B6 Stofwisseling in planten
De bloemplant Bram Janssens.
Planning van dit lesuur
Hoofdstuk 2 Paragraaf
5. Planten 1HV.
Planten Hoofdstuk 2.
Eén van de plantendelen op de stengel zijn de bladeren
Thema 2 Planten.
Natuur in Twente klas 1 Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Thema planten Basisstof 5: verschillende bladeren.
Morfologie blad.
Algemene bouw van bloemplanten
5.2 Planten groeien Deze les: Uitleg 5.2
Bs 7 Transport in planten
Bladeren Paragraaf 4.
Hogere planten Plaats in het plantenrijk
T2. Planten.
Transcript van de presentatie:

T2. Planten

T2. Planten (les 1. Tuinkers) De natuurwetenschappelijke methode Opdracht 2 blz. 33 1. Wat willen we onderzoeken? Waarom kwaakt de kikker? 2. Wat veronderstellen we? Je bedenkt een antwoord op de vraag. Ik denk dat het mannetje een vrouwtje nodig heeft 3. Wat gaan we doen? Nauwkeurige beschrijving van de proef. Dus niet vrouwtje in bak doen! 4. Wat hebben we nodig? Lijst van benodigdheden 5. Wat nemen we waar? Beide kwaken 6. Welke conclusie kunnen we trekken? Ligt niet aan het vrouwtje 7. Terug naar punt 1 Een andere veronderstelling bedenken

T2. Planten (Kieming van Tuinkerszaden) Voorbeeld. Is er water nodig voor de kieming? De lijst van proeven waaruit je mag kiezen. Is de afstand tussen de zaden van belang voor de kieming? Is er licht nodig voor de kieming? Is er een hoge temperatuur nodig voor de kieming? Is er een lage temperatuur nodig voor de kieming? Is er zeep nodig voor de kieming? Is er een kleurstof nodig voor de kieming? De lijst van benodigdheden. Petrischaal Filtreerpapier Water Aluminiumfolie 20 tuinkerszaden per petrischaal Stikker Koelkast /Verwarming

T2. Planten Resultaten bekijken van de tuinkersproef. Bekijk het resultaat en vul resultaat en conclusie in op je stencil.

T2. Planten (Les 2. Wortels ± 15 min.) Functie van de wortel? 1. Opnemen van water en voedingstoffen uit de grond. 2. Vastzetten van de plant. 3. Opslag van reservevoedsel. Functie wortel Video

T2. Planten (Wortels) 4 soorten wortels: Hoofdwortel met zijwortels Penwortel Penwortel met reservevoedsel Bijwortels Functie wortel Video 2

T2. Planten (Wortels) Wortelharen Blz. 35 Wortelhaar. Vergroting 400x

T2. Planten (Stengels) De bouw van een stengel (Rhododendron) Maak een habitustekening van de gehele stengel op 1 A4. Zet de namen erbij zoals die je in je boek vindt.

T2. Planten (Les 3. Stengels) Extra opdracht: VERSCHIL KRUID- en HOUTACHTIGE STENGEL BEUK Christusdoorn Gatenplant Citroengeranium Bommenwerper Berk

T2. Planten. De bouw van een kruidachtige stengel. De Dovenetel.

T2. Planten (De Dovenetel) Opperhuid Bastvaten Cambium Houtvaten Vulweefsel Mergholte Vaatbundel Functie stengel Vaatbundel Mamberg

Functie(s) diverse plantaardige weefsels Opperhuid: Bescherming tegen vraat en uitdroging Bastvaten: Transport van suiker Houtvaten: Transport van water en zouten en stevigheid Cambium: Aanmaken van bast- en houtvaten Vulweefsel: Stevigheid en fotosynthese Mergholte: Stevigheid Vaatbundel: Transport van allerlei stoffen Bastvaten: Houtvaten: Vaatbundel Cambium:

T2. Planten (Les 3. Stengels) De Amerikaanse Eik.

T2. Planten (les 4. Houtachtige stengel) Overzichtstekening van een dwarsdoorsnede houtachtige stengel (Amerikaanse eik en een takje van de Linde). Kurk Bastvaten Cambium Jaarring Jaargrens Houtvaten Houtvaten Voorjaarhout Zomerjaarhout Jaarringen (beeldbank)

T2. Planten (les 4. Houtachtige stengel) Vragen. 1. Waarom heeft een palmboom geen jaarringen? 2. Hoe en waar staat het hartje in de boom na 20 jaar en waarom?

T2. Planten (les 4. Houtachtige stengel) Vragen. 3. Vul de jaartallen in het hout in. Cambium Deze tak is in januari 1990 van de boom geknipt. Vul de jaartallen in het hout in.

T2. Planten (Bouw van een Blad) Maak een topografische tekening van een dwarsdoorsnede van een blad van een Oleander op 1A4. Vergroting 100 of 400 x. Waslaag Opperhuid Pallisadenparenchym Zijnerf Sponsparenchym Ademholte Opperhuid Functie van het blad

T2. Planten (Bouw van een Blad) Maak een preparaat in water van de opperhuid van een Fluweelplant. Maak een detailtekening van de opperhuid van een blad van een Fluweelplant op 1A4. Vergroting 100 of 400 x. Opperhuidcel Sluitcel Huidmondje Plantenhaar Fotosynthese

T2. Planten (les 4. Blad) Bladeren. Zelf 10 bladeren meenemen Voer opdracht 16, blz. 40 uit met één van je meegebrachte bladeren. Extra opdracht. 1. Leg de bladeren die je verzameld hebt voor je op de tafel. Probeer te achterhalen m.b.v. de kleurplaat wat de nervatuur is en welke bladrand de bladeren hebben. Schrijf dit op een stukje papier en leg het bij het blad.

T2. Planten (Extra opdracht: Determineren van bladeren) 1a. Bladeren zijn naaldvormig (in paren)......................................Den b. Bladeren zijn niet naaldvormig................................................2 2a. Bladeren zijn enkelvoudig.......................................................3 b. Bladeren zijn samengesteld....................................................9 3a. Bladrand is gaaf...................................................................4 b. Bladrand is niet gaaf.............................................................5 4a. Bladeren zijn parallelnervig..........................................Weegbree b. Bladeren zijn niet parallelnervig...............................................5 5a. Bladeren zijn veernervig.........................................................7 b. Bladeren zijn niet veernervig...................................................6 6a. Bladeren zijn handnervig................................................Esdoorn b. Bladeren zijn niet handnervig..................................................7 7a. Bladeren zijn langwerpig (lengte meer dan 4 X de breedte). Veel zijneren…………………………………………………………………………………....Wilg b. Bladeren zijn niet langwerpig.................................................8 8a. Bladrand als van een zaag. Blad ruitvormig..............................Berk b. Bladrand als een onregelmatige zaag, soms ingesneden.................Els 9a. Handvormig samengesteld blad.......................................Kastanje b. Veervormig samengesteld blad.....................................Lijsterbes

T2. Planten (Determineren van bladeren) Antwoorden extra opdracht determineren: Blad 1: Esdoorn Blad 2: Berk Blad 3: Els Blad 4: Kastanje Blad 5: Den Blad 6: Lijsterbes Blad 7:Weegbree Blad 8: Wilg

T2. Planten (Les 5. Winterkenmerken) Takken in de winter Geef de volgende onderdelen aan: eindknop – knopschubben – okselknop – bladlitteken – slapende knop -ringlitteken Winterkenmerken

T2. Planten (Winterkenmerken) Extra opdracht 1: M.b.v. deze winterkenmerken kun je dus achterhalen om welke soort boom het gaat. Probeer aan de hand van de onderstaande determinatietabel de zes takken op de plaat te determineren. Schrijf elke stap hieronder op, zoals dit ==> Tak 1: 1 -> 3 -> 5b -> EIK. 1a. knoppen tegenoverstaand....................................................2 b. knoppen verspreid.............................................................3 2a. knoppen zwart, bladlitteken halfrond.....................................Es b. knoppen niet zwart, bladlitteken hoefijzervormig...............Esdoorn 3a. knoppen regelmatig verspreid, knoppen van gelijke grote…….........4 b. knoppen onregelmatig verspreid, knoppen lichtbruin……...............5 4a. knoppen kort gesteeld.......................................................Els b. knoppen zittend............................................................Berk 5a. knoppen toegespitst, gesteeld...........................................Beuk b. knoppen rond, zittend.......................................................Eik Zet je antwoorden op het invulvel

T2. Planten (Winterkenmerken) Antwoorden extra opdracht 1: Tak 1: Esdoorn Tak 2: Eik Tak 3: Els Tak 4: Es Tak 5: Berk Tak 6: Beuk Antwoorden opdracht 3: Tak 1: Es Tak 2: Esdoorn Tak 3: Els Tak 4: Den Tak 5: Larix Tak 6: Beuk Tak 7: Acacia

T2. Planten (Winterkenmerken) Extra opdracht 2: Probeer nu aan de hand van de “zoekkaart om aan knoppen bomen te herkennen” de 7 takken op de plaat te determineren. Begin bij elke tak bij START. Zet je antwoorden op het invulvel. TIP! Gebruik bij tak 3 een loep.