College K3-3b Practicum Informatie zoeken Feature Geometry.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Advertisements

Masterproef DGK
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Instructie Universiteitsbibliotheek
Mediatheek SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken
Voor: 1 e jaars studenten KT, in: studiejaar , door: Margreet de Vries, in het kader van: “Mens in biografie” door Louise Berkhout.
7/12/2014 | 1 Bibliotheekinstructie ATW 2013 archeologie2013.
Auditieve verwerking van spraaksignalen psychofysisch en fysiologisch onderzoek: hoe reconstrueren we de boodschap van de spreker uit het spraaksignaal?
Engelse Taal en Cultuur
LITERATUUR ONDERZOEK.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie CIW 2013 archeologie2013.
Bibliotheekinstructie
Zoeken naar literatuur Opstelling in de kast Catalogus Picarta Bibliografieën Elektronische tijdschriftbestanden Literatuurgids per vakgebied OZON-module.
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie Europese Talen Vertaalwetenschap.
Literatuuronderzoek doen
Zoeken naar literatuur. Collectie Naslagwerken Handboeken Monografieën Tijdschriften Bundels Grijze literatuur Locaties: UB studiezalen, UB-magazijn,
College 2: Autosegmentele fonologie
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Zoeken naar literatuur
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
Studielandschap SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken Waar, wat, hoe?
Studielandschap SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken Waar, wat, hoe?
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Introductie bibliotheek sociale wetenschappen: Master Toerisme   Praktische informatie   Toegang tot de catalogus (boeken, tijdschriften in gedrukte.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Website Mediacentrum Hogeschool Leiden:
LLBA Zoeken via indexen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
9/3/2014 | 1 Bibliotheek Instructie Kunsten, Cultuur en Media.
9/3/2014 | 1 Bibliotheekinstructie CIW Leerdoelen -Snel en efficiënt informatie leren zoeken voor opdrachten, essays. -Overzicht krijgen: wat is.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Zoeken naar een bekend tijdschrift of artikel Demo Nyenrode bibliotheek.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Dag van de Fonetiek 18 december 2008 Bea Valkenier & Dicky Gilbers Rijksuniversiteit Groningen PERCEPTIE VAN ONVOLLEDIG SPRAAKSIGNAAL onderzoeksvraag.
Literatuur zoeken. VOORBEREIDING - Wat wil je weten? - Wat is de exacte zoekvraag? - Welke aspecten wil je uitzoeken? - Zet de vraag om in zoektermen.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Bibliotheek Instructie
4/15/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Informatiekunde 2014.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
4/19/2015 | 1 Bibliotheek Instructie Kunstgeschiedenis.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Antropologie   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
CLIL-didactiek voor Duits
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe herkennen mensen klanken?
Transcript van de presentatie:

College K3-3b Practicum Informatie zoeken Feature Geometry

Informatie zoeken Internet AlgemeenGoogle: Google scholar

Informatie zoeken Internet LiteratuurWebOPC - bibliotheekwww.rug.nl BNTL - bibliotheek – elektronische bestanden – geesteswetenschappen – BNTLwww.rug.nl ROA (Rutgers Optimality Archive) Web-SLS (artikelen van studenten) via – ww.google.com of ww.google.com

Informatie zoeken Internet Algemeenhttp:// Joint European Website for Education in Language and Speech Website MIT-abstracts TaalverwervingNetwerk Eerste Taalverwerving

Informatie zoeken Internet Universiteitsbibliotheek PICARTA; electronische tijdschriften bekijken via Ebsco (electronic journals) carta/

Informatie zoeken Taalverwerving CHILDES/BIB: ter inzage op 1e verdieping UB (ubic J ) CHILDES CDROM

Informatie zoeken UB Letterenzaal 4e verdieping Algemene Taalwetenschap links achterin ( ) AlgemeenThe Handbook of Linguistics ulet 005D 086 The Handbook of Language Variation and Change ulet 023D 044

Informatie zoeken UB Letterenzaal 4e verdieping Fonologie & Fonetiek (009) The Handbook of Phonological Theory ulet 009D 041 The handbook of Phonetic Science ulet 009D 047

Informatie zoeken UB Letterenzaal 4e verdieping Nederlands fonologie & morfologie (380)

Informatie zoeken UB Letterenzaal 4e verdieping Eerste Taalverwerving (020) The Handbook of Child Language (Ritchie) ulet 020D 027 The Handbook of Child Language (Fletcher) ulet 020D 019

Informatie zoeken UB Tijdschriftenzaal 2e verdieping (verouderde informatie) Eerste TaalverwervingFirst Language TB 3662 Child Development TB 4483 TaalStudia Linguistica TB 5090 (o.a. first/second language acquisition) Word (journal of the international linguistic association) TB 5197 Language and Speech TB 73

Informatie zoeken UB Tijdschriftenzaal 2e verdieping (verouderde informatie) Fonologie & Fonetiek Phonetica (international journal of phonetic science) TB 4074 verwijzing naar Child Language Update Journal of the International Phonetic Association TB 1501: vooral over klanken, etc.

Informatie zoeken Journals Phonology; Journal of Phonetics; First Language; Journal of Speech and Hearing Research; Journal of Speech and Hearing Disorders; Infant Behaviour and Development; Journal of Child Language; Clinical Linguistics and Phonetics; Journal of Communication Disorders; Child Language Teaching and Therapy; Language; Speech and Hearing Services in Schools

Informatie zoeken Dissertaties, leerboeken kindertaal Fikkert, Levelt, Nouveau, Beers, van der Linde, Taelman, Smith, Dinnsen, Gierut, Barlow, Gillis, Schaerlakens, Frijn en de Haan

College K3-3b Practicum Feature Geometry

College K3-3b Practicum In het fonologische systeem van de toontaal Margi komt een opmerkelijke vorm van vocaaldeletie voor: In deze taal betekent fà 'boerderij'. De vocaal wordt gekarakteriseerd door een lage toon De vorm voor 'de boerderij' wordt verkregen door aanhechting van het suffix -árì. De eerste vocaal in dit suffix wordt gekarakteriseerd door een hoge toon, de tweede door een lage

College K3-3b Practicum De resulterende oppervlaktevorm is echter niet fàárì, maar farì met deletie van de eerste a Vreemdgenoeg blijft de lage toon bewaard na deletie van het toondragende segment (zie de autosegmentele weergave van het proces in (i)) De lage toon van de gedeleerde a keert terug in de resterende a. Deze wordt gekarakteriseerd door een lage toon gevolgd door een hoge toon, kortom een stijgende toon

College K3-3b Practicum (i)Margi fafa + ari  f a r i | | | | | L L H LL H L 'boerderij''de boerderij' a (2 pnt)Hoe staat dit fenomeen bekend? b (8 pnt)Waarom vormt de beschrijving van dit fenomeen zo'n groot probleem voor een lineaire theorie als SPE (Chomsky & Halle 1968)?

College K3-3b Practicum Feature Geometry: Geef in een geometrisch featuremodel (Clements 1985) (5 punten) aan hoe de realisatie [ z  gduk ] uit de inputvorm / z  kduk / afgeleid kan worden (5 punten)

College K3-3b Practicum Feature Geometry: Geef in een geometrisch featuremodel (Clements 1985) (5 punten) aan hoe de realisatie [  ] uit de inputvorm /  s  / afgeleid kan worden (2 punten) Staat het model van Clements bij deze vorm van assimilatie een betere generalisatie toe dan het model van Sagey? Licht toe (3 punten)

College K3-3b Practicum Feature Geometry: Geef in een geometrisch featuremodel (Clements 1985) (5 punten) aan hoe de realisatie [  ] uit de inputvorm /  / afgeleid kan worden (5 punten)

College K3-3b Practicum Feature Geometry: Bediscussieer de voor- en nadelen van een FG Wat zouden argumenten kunnen zijn om het model aan te passen? zie o.a. Michael Kenstowicz (1994, p ) zie o.a. John Coleman and John Local (1991) The "No Crossing Constraint" in Autosegmental Phonology. Linguistics and Philosophy

College K3-3b Practicum Vragen leiden misschien tot argumenten: –Wat zijn de fonemen en wat de allofonen van een taal? –Hoe wenselijk is een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving? –Staat abstractie beknoptere beschrijvingen toe van fonologische processen? –Waarom hebben kinderen vaak moeite met /l/ en /r/ en met fricatieven? –Waarom komen sommige klanken in vrijwel alle talen voor en zijn andere uiterst zeldzaam?

College K3-3b Practicum Vragen leiden misschien tot argumenten: –Wat zijn algemene fonologische processen? –Waarom verliezen coronale klanken vaak in fonologische processen hun plaatskenmerken? –Waarom vormen plaatskenmerken vaak een eenheid en wijzekenmerken niet? –Waarom is een beknoptere beschrijving beter dan een minder beknopte? …

College K3-3b Practicum Misschien zijn de meeste fonologische modellen ten onrechte gevormd op basis van articulatie Bij Klankleer 2 hebben we gezien dat veel processen beter akoestisch kunnen worden verklaard Wat voor inzichten kunnen we halen uit de perceptie?

Perceptie Flemming: functionele verklaring voor de observatie dat de meeste talen ongeronde voorklinkers en geronde achterklinkers kennen: Hoe groter het contrast tussen klanken, des te makkelijker de communicatie vanuit het oogpunt van de luisteraar

Perceptie Hoe groter het contrast tussen klanken, des te makkelijker de communicatie vanuit het oogpunt van de luisteraar F2 wordt verlaagd door ronding (getuite lippen → grotere klankkast → lagere resonantiefrequentie) i y  u F2

Perceptie F2 wordt verlaagd door ronding (getuite lippen → grotere klankkast → lagere resonantiefrequentie) i y  u F2 Het grootste contrast wordt dus gevormd door de ongeronde variant van de voorklinker met de geronde variant van de achterklinker (dispersion theory)

Perceptie i y  u F2 Ook de perceptie heeft dus invloed op de keuze van segmenten in vocaalsystemen Moeten we de perceptie dan ook niet een belangrijkere rol geven in de representatie van klanken?