coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
2. Beïnvloedingsstijlen
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
De ontwikkeling van de 7 competenties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
….een korte presentatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Visie & Strategie.
Volksuniversiteit Zwolle
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.

gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Coachen op competentie-ontwikkeling
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Koppeling visie en praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
BOM-model PV 25/03/2014.
Cursus Interne auditor
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

coaching

Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen –iemand helpen van ene naar andere punt iemand helpen van ene naar andere puntiemand helpen van ene naar andere punt u ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: –een groep/individu helpen een bepaald doel te bereiken een groep/individu helpen een bepaald doel te bereikeneen groep/individu helpen een bepaald doel te bereiken

coach van nu u hulpmiddel om comfortabel te kunnen bewegen door: –activiteiten –persoonlijke ontwikkeling –levensloop –loopbaan –maatschappij u coach helpt de ander om: –te leren –zichzelf –zichzelf beter te leren kennen –versterken van vermogen tot zelfsturing

coaching, voor wie: u begeleiden van leerlingen in praktijk u begeleiden van collega ’ s (algemeen) u begeleiden van collega ’ s (specifiek) u vorm van menselijke communicatie u in therapeutische setting

Voorwaarden coach: u interesse hebben in de ander; u geloof hebben in de ander; u afstemmen op leerstijl en denkniveau van de ander; u bewustwording op gang kunnen brengen; ander bedenkt zelf oplossing; u scheppen van veilig klimaat; u juiste luisterhouding.

voorwaarde gecoachte u gecoacht willen worden u willen leren u zichzelf beter willen leren kennen u zichzelf willen leren sturen

methodiek coaching u bevorderen van zelfonderzoek u afbakenen en verdiepen u vragen stellen u patronen zien u de verbeelding u samenvatten en herhalen u vasthouden van de vooruitgang

bevorderen van zelfonderzoek u tijd gunnen tot nadenken –nadenken niet onderbreken u bij zich herhalende verhalen wel onderbreken –verhaal samenvatten en voortgaan met een vraag

Afbakenen en verdiepen u niet afwijken van het onderwerp u d.m.v. vragen de diepte in (bij onderwerp) u regelmatig samenvatten bevordert afbakenen en verdiepen

Vragen stellen u Open, niet suggestief u Tot op bodem van waarneming, gevoel en gedachte u Filteren van onvolkomenheden (suggestief scheiden van objectief) u Vraag naar feiten (film) u Vraag naar gewaarwordingen (voelen)

Vragen stellen u Vraag naar voorbeelden (andere conclusies) u Vraag naar perspectief (denken vanuit context, context kan veranderen) u Vraag naar waarden (belang)

Patronen zien u ‘Als je steeds doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.’ u Ontdekken van patroon in denken, handelen en doen. Een vast patroon kan mensen beletten hun doelen te bereiken. u Bewustwording.

De verbeelding u Het beeld fungeert als een zichzelf waarmakende voorspelling

Verbeelding is doel u Positief formuleren (zonder ‘niet’) u Koppelen van intentie (niet ‘ik wil’ maar ‘ik ga’) u Koppelen van waarden (doel achter doel) u Interne model: zoek voorbeelden waarbij gewenste situatie wel lukte. Bewust worden van eigen mogelijkheden

De coach en advies u Vragen of advies gewenst is u Advies op effectief moment u Advies hoeft niet opgevolgd u Stem advies op manier van denken van gecoachte (bv overdreven neerzetten) u Laat iemand zichzelf advies geven

De coach en feedback u Informatief teruggeven van geobserveerd gedrag u Effectief in veilig leerklimaat u Concreet en informatief

Model van coaching u Enkele modellen: –Paffen: doel – plan – uitvoering – evaluatie –Whitmore: context – vaardigheid - sequentie (doel, werkelijkheid, opties, wil) –STAR: situatie – taak – actie – resultaat Alle met de specifieke coaching aspecten

Coach stijlen u Mentor: overdracht van levenservaring u Content: kennisoverdracht u Transforational: reflectie u Mental: focus op prestatie

bronnen u ‘ Coaching voor iedereen’ –Rudy Vandamme (2001) u ‘coachen op competentieontwikkeling’ –M. Lingsma en M. Scholten (2001) u ‘Opleidingsdidaktiek voor de zorgsector’ –De Jongh en Scholten (1996) u u ‘leren leren coachen’ Module coaching –‘Nij Smellinghe’ (2002) u ‘Een coach voorkomt geijkt gedrag’ –Management, trends, tools en visies (6, 2001) u ‘De coachende docent’ –Erik J. Luigies (1997)

Bedankt voor uw aandacht

Alberta van der Bij