Hoe werkt een rekenmachine?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Standaard-bewerkingen
Leer de namen van de noten 1
Hoe werkt een rekenmachine?
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Hardware (1) SGDB Informatica.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
1 visual basic flash F3 studentenversie auteursversie.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
Computerarchitectuur
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
WISKUNDIGE FORMULES.

De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Calculator Calculator  Computer.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1Ben Bruidegom A Harvard Machine Recapitulatie Calculator Calculator  Calculator met “loopjes” Calculator met “loopjes”  Processor.
Complexe schakelingen
1. Salut! a. Nee b. In c. Hoi. 2. vert a. Rood b. Groen c. geel.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Leren lezen op de Wijngaard : kern 2 door juf Martine
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Tuinvogels herkennen.
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Transcript van de presentatie:

Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator

Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator

Rekenmachine: vier hoofdcomponenten: Program Counter Instruction Memory Registers Arithmetic Logic Unit (ALU)

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: De Arithmetic Logic Unit is het rekenorgaan van de machine

ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: In de registers worden de (tussen)resultaten opgeslagen

Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres? 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) 1010110110111000 ( register)adres Hoeveel bits is het adres? Hoeveel bits is dit geheugen?

Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres? 4 bits 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) 1010110110111000 ( register)adres Hoeveel bits is het adres? 4 bits Hoeveel bits is dit geheugen? 16 * 16 = 256 bits

Datapad ALU

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: In het IM is het programma opgeslagen in machinetaal Op iedere geheugenplaats staat één instructie

Instruction Memory 13 bits Hoeveel instructies kunnen we in dit geheugen opslaan? Hoeveel bits is dit geheugen?

216 = 65.536 instructies 216 x 13 = 65.536 x 13 = 851.868 bits Instruction Memory 13 bits 216 = 65.536 instructies 216 x 13 = 65.536 x 13 = 851.868 bits

Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: De PC houdt bij welke instructie wordt uitgevoerd

Instructiepad: Program Counter en Instruction memory 13 bits

Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator

Terug naar de ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B

Instructies Rekenkundige instructie: ADD (optellen) Datatransfer: COPY (Register  Register)

Assembly Language Syntax: ADD rd, rs, rt Voorbeeld: ADD $7, $5, $6 Betekenis: register 7 = register 5 + register 6

Variabelen zijn adressen van registers ! c = a + b rd = rs + rt ADD $7, $5, $6 register 7 = register 5 + register 6 Variabelen zijn adressen van registers !

Rekenmachine

Rekenmachine ADD $7, $6, $5 12 + 8 = 20

Rekenmachine ADD $7, $6, $5 12 + 8 = 20

Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator

Practicum met de SIM-PL rekenmachine Maak opdrachten hoofdstuk 3.4.