Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
Rekenmachine: vier hoofdcomponenten: Program Counter Instruction Memory Registers Arithmetic Logic Unit (ALU)
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: De Arithmetic Logic Unit is het rekenorgaan van de machine
ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: In de registers worden de (tussen)resultaten opgeslagen
Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres? 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) 1010110110111000 ( register)adres Hoeveel bits is het adres? Hoeveel bits is dit geheugen?
Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres? 4 bits 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) 1010110110111000 ( register)adres Hoeveel bits is het adres? 4 bits Hoeveel bits is dit geheugen? 16 * 16 = 256 bits
Datapad ALU
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: In het IM is het programma opgeslagen in machinetaal Op iedere geheugenplaats staat één instructie
Instruction Memory 13 bits Hoeveel instructies kunnen we in dit geheugen opslaan? Hoeveel bits is dit geheugen?
216 = 65.536 instructies 216 x 13 = 65.536 x 13 = 851.868 bits Instruction Memory 13 bits 216 = 65.536 instructies 216 x 13 = 65.536 x 13 = 851.868 bits
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten: De PC houdt bij welke instructie wordt uitgevoerd
Instructiepad: Program Counter en Instruction memory 13 bits
Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
Terug naar de ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B
Instructies Rekenkundige instructie: ADD (optellen) Datatransfer: COPY (Register Register)
Assembly Language Syntax: ADD rd, rs, rt Voorbeeld: ADD $7, $5, $6 Betekenis: register 7 = register 5 + register 6
Variabelen zijn adressen van registers ! c = a + b rd = rs + rt ADD $7, $5, $6 register 7 = register 5 + register 6 Variabelen zijn adressen van registers !
Rekenmachine
Rekenmachine ADD $7, $6, $5 12 + 8 = 20
Rekenmachine ADD $7, $6, $5 12 + 8 = 20
Hoe werkt een rekenmachine? Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
Practicum met de SIM-PL rekenmachine Maak opdrachten hoofdstuk 3.4.