Retour naar leverancier SAP Best Practices Baseline Package (België)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Advertisements

Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
E-service: Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Debetnota creëren SAP Best Practices Baseline Package (België)
Chargebeheer SAP Best Practices Baseline Package (België)
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Inventarisatie SAP Best Practices Baseline Package (België)
Interaction Center-marketing SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Online splitsen (segmentatie) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Magazijntransport zonder levering SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Serviceorderbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Offerte voor aankoop SAP Best Practices Baseline Package (België)
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Inkoopcontract SAP Best Practices Baseline Package (België)
Gebiedbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Pijplijnprestatiebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Administratie werkelijke overheadkosten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Segment Rapportage SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interne O&O-order (R&D) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Retouren verwerken SAP Best Practices Baseline Package (België)
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interne projecten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Leadbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Crediteuren boekhouding SAP Best Practices Baseline Package (België)
Vereenvoudigd (lean) WMS SAP Best Practices Baseline Package (België)
Tijdregistratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het urenformulier (CATS) wordt.
Opbrengstplanning SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Pipeline Performance beheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Vast-activaverwerving met directe activatie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
E-service: Serviceaanvraagbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Magazijntransport met levering SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
O&O-orders plannen (R&D) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Interne order voor marketing en andere overhead planning SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Model- en simulatiecalulatie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices Baseline Package (België)
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Klantofferte SAP Best Practices Baseline Package (België)
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kansenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Verwerking van klantorder van potentiële klant SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Nabewerkingsverwerking (uit voorraad geproduceerd artikel)
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA SAP Best Practices.
Tijdregistratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA
E-service: Oplossingsondersteuning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Retour naar leverancier SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het scenario heeft.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Serienummerbeheer SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Externe verwerving van services SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bieden van geheel geïntegreerd.
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Klantofferte SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het proces beschrijven voor een.
Interactieve rapportage SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Transcript van de presentatie:

Retour naar leverancier SAP Best Practices Baseline Package (België)

Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen Het scenario heeft betrekking op het bedrijfsproces waarmee goederen worden geretourneerd naar de leverancier. De doelgroep bestaat uit inkopers, magazijnmedewerkers en boekhouders. Voordelen Goederen kunnen worden retourneerd met een reden die in het document is vastgelegd Alle informatie voor vervolgfuncties voor FI, zoals factuurkorting, afwijzing en annulering, wordt verstrekt Key procesflows Retourbestelling creëren Leveringsvoorraad voor bestellingen Afgiftebevestiging Goederenafgifte Handmatige controle van in behandeling zijnde kredieten

Scenario-overzicht – 2 Vereiste SAP-applicaties: Vereist SAP enhancement package 4 for SAP ERP 6.0 Bedrijfsrollen in procesflows Inkoper Magazijnmedewerker Crediteurenadministratie

Scenario-overzicht – 3 Gedetailleerde procedureomschrijving: Leverancierretouren De leverancierretouren beginnen met een aanvraag om een artikel retour te zenden aan de leverancier. De eerste activiteit is om aan de leverancier een retourartikel- autorisatie (RMA) te vragen. Dit is een handmatige stap en het RMA-nummer wordt ingevoerd in een tekstveld in de retourbestelling. De inkoper creëert vervolgens een retourbestelling in het systeem. De retourbestelling is vergelijkbaar met een standaardbestelling, behalve de retourvlag waarmee de retourlevering wordt ingesteld zodat de artikelen kunnen worden teruggestuurd naar de leverancier. De bevestiging van de retourbestelling gaat naar de leverancier en de retourlevering wordt naar de expeditieafdeling verzonden, waar de items worden gepickt en teruggestuurd, samen met een leveringsdocument. Wanneer de expeditieafdeling de levering creëert, worden de artikelen in mindering gebracht op de voorraad. Er wordt een creditnota gegenereerd waarmee de verplichting aan de leverancier afneemt.

Procesflowdiagram Leverancierretouren Event Inkoper Verzending Picken Aangeschaft artikel moet worden geretourneerd Leverancier ontvangt artikel Leverancier Verzoek om RMA Bevestiging van retour-PO Afleveringsbewijs Inkoper Retour-PO creëren Behoeften controleren Inkoop manager Handmatige controle van in behandeling zijnde kredieten Verzending Leveringsvoorraad voor PO's - Retourbestelling Voorraadbeweging GR/IR voorraad Goederenafgifte boeken Picken Picklijst levering Transportorder genereren Autom. transportorder bevestigen Crediteurenadministratie GR/IR PPV leverancier Creditnota Proces beëindigen RMA = retourartikel-autorisatie, PO = bestelling, GR/IR = goederenontvangst/factuurontvangst, PPV = inkoopprijsafwijking

Legenda Symbool Omschrijving Opmerkingen over gebruik Symbool Bereik: Identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: Bevat events die het scenario starten of beëindigen of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): Lijn geeft de normale volgorde van de stappen en de richting van de flow in het scenario weer. Flowlijn (ononderbroken): Lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen Bedrijfsactiviteit / event: Identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt Komt niet overeen met een taakstap in het document Eenheidsproces: Identificeert een taak die stap voor stap in het scenario wordt beschreven Komt overeen met een taakstap in het document Procesreferentie: Als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier scenarionummer en -naam in. Subprocesreferentie: Als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in Procesbeslissing: Identificeert een beslissing / vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die van verschillende delen van de diamant komen. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt Symbool Omschrijving Opmerkingen over gebruik Naar volgend / van vorig diagram: Leidt naar de volgende / vorige pagina van het diagram Stroomschema wordt vervolgd op de volgende / vorige pagina Afdruk / Document: Identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen Werkelijke financiën: Geeft een financieel boekingsdocument weer Budgetplanning: Geeft een budgetplanningsdocument weer Handmatig proces: Een taak die handmatig wordt uitgevoerd Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie / gegevens: Dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die van een externe bron komen. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen Systeembeslissing geslaagd / mislukt: Dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een automatische beslissing van het systeem weer te geven nadat een stap is uitgevoerd. Diagram-verbinding <Functie> Afdruk / Document Extern naar SAP Werkelijke financiën Bedrijfsactiviteit / Event Budgetplanning Eenheidsproces Handmatig proces Proces-referentie Bestaande versie / Gegevens Subproces-referentie Systeem-beslissing geslaagd / mislukt Proces-beslissing

© 2010 SAP AG. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, Clear Enterprise, SAP BusinessObjects Explorer, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP France in the United States and in other countries. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG. This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice. SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence. The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.