Retouren verwerken SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Standaardpallets zijn eigendom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inkoop en verbruik van consignatievoorraad
Advertisements

Verwerving zonder kwaliteitsbeheer
Verkoopafhandeling door derde (met verzendbericht) SAP Best Practices.
Verkoop: periodeafsluitingsactiviteiten
Segmentrapportage SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het doel van segmentrapportage.
Planning productiekostenplaats
Inkoopcontract SAP Best Practices.
Spotconsulting met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
SOP via overboeking van langetermijnplanning naar LIS/PIS/Capaciteit
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices.
Voorraadwaardering voor jaarafsluiting
Algemene kostenplaatsplanning
Kwaliteitsbeheer voor verwerving met leveranciersbeoordeling
Retouren en klachten SAP Best Practices.
Verbruiksartikelen inkopen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Verwerving van.
Periodeafsluiting Financiële boekhouding
Creditnotaverwerking SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het creditnotaproces.
Kredietbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Er kan een kredietlimietcontrole.
Periodeafsluiting algemene vestiging
Interne verwerving: bedrijfsnummeroverkoepelend magazijntransport SAP Best Practices.
Inventarisatie/ voorraad tellen en aanpassen
Crediteuren SAP Best Practices.
Verwerking klantconsignatie
Grootboek SAP Best Practices.
Serieproductie SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Serieproductie wordt vaak gebruikt.
Vasteactivaboekhouding
Klantorderafhandeling met ontvangen vooruitbetaling
Chargebeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Klantorderafhandeling voor prospect SAP Best Practices.
Retouren verwerken SAP Best Practices.
Serienummerbeheer SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bedrijfsproces in detail.
Interne projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In een professioneel dienstverlenend.
Verkoopafhandeling door derde (zonder verzendbericht)
Klantorder met facturatie op basis van vaste prijs en T&M
Interne order voor marketing en andere overheadplanning SAP Best Practices.
Loonbewerking SAP Best Practices.
Klantorderafhandeling met collectieve facturatie
Nabewerkingsverwerking (uit voorraad geproduceerd artikel)
Tijdregistratie SAP Best Practices.
Logistieke planning SAP Best Practices.
Voorraadverwerking: uitval en geblokkeerde voorraad
Exportafhandeling SAP Best Practices.
Service met facturatie op basis van vaste prijs SAP Best Practices.
Vereenvoudigd magazijnbeheer
Interne R&D-order - werkelijk SAP Best Practices.
Cash Management: Statusanalyse en afstemming SAP Best Practices.
Charge terugroepen SAP Best Practices.
Project met facturatie op basis van vaste prijs en T&M SAP Best Practices.
Depotreparatie SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In dit scenario wordt een servicegeval.
Periodeafsluiting projecten SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Dit scenario behandelt.
Debiteuren SAP Best Practices.
Kwartaalplan – Prognose van verkoophoeveelheid met CO-PA
Standaardkostenberekening SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  De wijzigingen in.
Verkoop van geplande services SAP Best Practices.
Interne order voor marketingonkosten en andere overheadkosten - werkelijk SAP Best Practices.
Verkoop van niet-voorradig artikel met orderspecifieke verwerving
Activaverwerving door directe activering SAP Best Practices.
Voorbereidende processtappen SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Deze business.
Administratie overheadkosten – Werkelijk SAP Best Practices.
Planning inkoopprijzen artikelen SAP Best Practices.
Magazijntransport zonder levering SAP Best Practices.
Ondernemingsstructuur Overzicht SAP Best Practices.
Externe verwerving van services SAP Best Practices.
Activaverwerving voor geproduceerde activa SAP Best Practices.
Offerte voor verwerving
Model- en simulatiecalculatie SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Magazijntransport met levering SAP Best Practices.
Klantofferte SAP Best Practices. ©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het proces beschrijven voor een.
Bonusafhandeling: korting in natura SAP Best Practices.
Transcript van de presentatie:

Retouren verwerken SAP Best Practices

©2013 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Standaardpallets zijn eigendom van de producent en worden verwerkt als goederen die kunnen worden geretourneerd of als verpakkingsmateriaal. In dit scenario wordt beschreven hoe standaardpallets worden verzonden en geretourneerd. Voordelen  Het proces omvat het beheer van retouren, waarbij de logistieke ERP-functies retouremballage gebruikt worden.  Retourtracking Belangrijke Processtappen  Klantorder  Pick en verzend posities en voeg retouremballage toe  Voeg retouremballage aan leveringen toe  Retouremballageretourorder  Debiteer niet-geretourneerde verpakking  Goederenafgifte voor niet-geretourneerde verpakking

©2013 SAP AG. All rights reserved.3 Vereiste SAP Toepassingen en Gebruikersrollen Vereiste SAP Toepassingen  Enhancement package 6 voor SAP ERP 6.0 Gebruikersrollen  Verkoopbeheerder  Magazijnmedewerker  Facturatiebeheerder  Hoofd debiteurenadminstratie

©2013 SAP AG. All rights reserved.4 Gedetailleerde Procesbeschrijving Retouren verwerken Eerst dient u een standaardklantorder te creëren. Er wordt een levering gecreëerd, die gebaseerd is op de standaardklantorder. Er wordt een pallet (retouremballage) aan de levering toegevoegd tijdens de stappen picken en verzenden van het proces. De laatste stap in dit subproces is facturatie. Er zijn twee mogelijkheden om pallets te retourneren:  Palletretourorder met palletretourlevering en goederenontvangst  Palletretourlevering zonder referentie en goederenontvangst U kunt een debetnota-aanvraag indienen als de klant de pallets niet retourneert. Facturatie zorgt ervoor dat een debetnota wordt gemaakt op basis van de debetnota-aanvraag. In de laatste stap synchroniseert u de consignatievoorraadhoeveelheid en -waarde. Daarvoor dient u een handmatige goederenafgifte te boeken voor de niet- geretourneerde pallets.

©2013 SAP AG. All rights reserved.5 Procesflowdiagram Retouren verwerken Medewerkerdebiteuren-administratie Magazijn- medewerker Behoefte om goederen te kopen GO = Goederenontvangst Klantorder invoeren Goederenaf- gifte boeken Picken Picklijst levering Facturatie Gebeur- tenis Klant Verkoop- beheerder Order- bevestiging Dagelijkse werkvoorraad verzending, voldoende voorraad Levering via leverings- voorraad creëren Leveringspo- sitie voor pallets toevoegen Afleverings -bewijs Vrachtbrief Invoer palletsretour- order Goederenont- vangst boeken Palletretour zonder ref. creëren en GO boeken Debetnota- aanvraag voor niet- geretourneerde pallets creëren Debetnota- aanvraag voor facturatie vrijgeven Facturatie Niet- geretourneerd e pallets boeken FactuurDebetnota Proces beëindigen (Optioneel) Verkoop: periodeafslui- tingsactiviteiten (203) Debiteuren (157) Facturatie- beheerder

©2013 SAP AG. All rights reserved.6 Legenda SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Bereik: Identificeert een gebruikersrol, zoals Accounts Payable Clerk of Sales Representative. Dit bereik kan ook een organisatorische eenheid of groep identificeren, in plaats van een specifieke rol. De andere procesflowsymbolen in deze tabel horen in deze rijen. U hebt net zoveel rijen als nodig zijn voor alle rollen in het scenario. Rolbereik bevat taken die bij deze rol horen. Externe events: bevat events die het scenario starten of beëindigen, of de volgorde van events in het scenario beïnvloeden. Flowlijn (ononderbroken): lijn geeft de normale volgorde weer van de stappen en de richting van de flow in het scenario. Flowlijn (onderbroken): lijn geeft de flow weer van zelden gebruikte of conditionele taken in een scenario. Lijn kan ook verwijzen naar documenten die bij de procesflow horen. Verbindt twee taken in een scenarioproces of een event buiten de stappen. Bedrijfsactiviteit/event: identificeert een actie die naar binnen of buiten het scenario leidt of een extern proces dat tijdens het scenario plaatsvindt. Komt niet overeen met een taakstap in het document. Eenheidsproces: identificeert een taak die stap voor stap wordt beschreven in het scenario. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesreferentie: als het scenario verwijst naar een ander scenario in zijn geheel, vul dan hier het scenarionummer en de scenarionaam in. Komt overeen met een taakstap in het document. Subprocesreferentie: als het scenario verwijst naar een deel van een ander scenario, vul dan hier het nummer, de naam en de stapnummers van dat scenario in. Komt overeen met een taakstap in het document. Procesbeslissing: identificeert een beslissing/vertakkingspunt waarvoor de eindgebruiker een keuze moet maken. Lijnen geven verschillende keuzes weer die afkomstig zijn van verschillende delen van de diamant. Komt normaal niet overeen met een taakstap in het document, maar geeft een keuze weer die na de uitvoering van de stap moet worden gemaakt. SymboolOmschrijvingOpmerkingen over gebruik Naar volgend/van vorig diagram: leidt naar de volgende/vorige pagina van het diagram. Stroomschema wordt vervolgd op de volgende/vorige pagina. Afdruk/document: identificeert een afgedrukt document, rapport of formulier. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Werkelijke financiën: geeft een financieel boekingsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Budgetplanning: geeft een budgetplanningsdocument weer. Komt niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan wordt het gebruikt om een document weer te geven dat door een taakstap is gegenereerd. Deze vorm heeft geen uitgaande flowlijnen. Handmatig proces: een taak die handmatig wordt uitgevoerd. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. Het wordt in plaats daarvan gebruikt om een taak weer te geven die handmatig wordt uitgevoerd, zoals het uitladen van een vrachtwagen in een magazijn, en die de processtroom beïnvloedt. Bestaande versie/gegevens: dit blok geeft gegevens weer die vanuit een extern proces komen. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in een document. In plaats daarvan geeft deze vorm gegevens weer die afkomstig zijn van externe bron. Deze stap bevat geen inkomende flowlijnen. Systeembeslissing geslaagd/mislukt: dit blok geeft een automatische beslissing van de software weer. Komt normaal gezien niet overeen met een taakstap in het document. In plaats daarvan wordt het gebruikt voor het weergeven van een automatische beslissing die is genomen nadat een stap is uitgevoerd. Bedrijfsactivi- teit/event Eenheidsp ro-ces Subproces -referentie Proces- beslis- sing Extern naar SAP Processo unit à Afdruk/docu- ment Werkelijke financi ë n Budgetplan- ning Handm a-tig proces Bestaande versie/ gegevens Systeem- beslis-sing geslaagd/m islukt Diagramver binding

©2013 SAP AG. All rights reserved.7 No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. National product specifications may vary. These materials are provided by SAP AG and its affiliated companies ("SAP Group") for informational purposes only, without representation or warranty of any kind, and SAP Group shall not be liable for errors or omissions with respect to the materials. The only warranties for SAP Group products and services are those that are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services, if any. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. SAP and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Please see for additional trademark information and notices.