Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Wat is er in het nieuws?
Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4
Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces Breed beeld mediaterrein Toelichting op de module Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik Dummy Maken opdracht 2A 2 Inleveren opdracht 2A Creatief denken en proces Gebruik dummy Voorbereiden volgende les 3 Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase Gebruik Dummy 4 Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen 5 Trainen creatieve technieken: ideale situatie 6 Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) Tussentijds feedback vooronderzoek 7 Tijdens de les opdracht 2B Vooronderzoek 2B inleveren Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen 9 Inleveren opdracht 1 en 2 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek
Dummy Beeldtaal Uitleg startfase Uitleg divergerende fase MEDMEC - Q1- LES 3 Dummy Beeldtaal Uitleg startfase Uitleg divergerende fase
Dummy 2 random dummypresentatie's van klasgenoten Laat zien wat je in je dummy hebt gezet Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Opdracht voor volgende week Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt. Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy
Beeldtaal
Het Creatieve proces Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen Startfase (analyseren, onderzoeken) Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren) Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken) In welke vorm kun je dit weergeven?
Divergeren en convergeren Start ideeën genereren Divergeren Veel ideeën genereren Einde ideeën genereren Start selectie fase convergeren Convergeren Ideeën selecteren Einde selectie fase
Fase 1 - Startfase De startfase is de fase waarin de vraag geanalyseerd wordt Is het onderwerp helder? Stellen we de juiste vraag? Beschikken we over de relevante gegevens? Hebben we voldoende achtergrondinformatie? Wie is de probleemeigenaar? Beschikken we over voldoende tijd?
Startfase - Abstractieladder Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Bevordert nieuwe perspectieven Extra ideeën Verruimt je blik Zoomt in Oefening: Wachtrij kassa
Oefening Maak een abstractieladder: Wachtrijen bij kassa’s
Startfase - Startformulering Aan de hand van analyse in startfase stellen we een startformulering op. Formuleer het doel in 1 zin – Wat wil je oplossen? Formuleer het doel niet te breed of te algemeen. Houd focus! Vermeld de probleemeigenaar in de formulering Wie is dat bij jullie? Formuleer het doel uitdagend en aantrekkelijk
Startfase - Associatiebrainstorm Associeer rond de belangrijke woorden uit een startformulering om gelijke de breedte in te gaan Hoe Kunnen We de klanttevredenheid verhogen met betrekking tot wachten bij de kassa
Huiswerk Lees Creativiteit Hoe? Zo! Hoofdstuk 4 & 5 Pas de abstractieladder toe op je handleiding Ga minimaal 4 stappen naar boven en 4 stappen naar onderen Bedenk per stap minimaal 10 oplossingen Beschrijf je ervaringen in je procesverslag