Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Grensverleggers november 2012 ADIC vzw Antwerps Drug Interventie Centrum Mieke Beirinckx - Coördinator OP+
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
University of Applied Sciences
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Jongeren Preventie Team
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Van wens naar window Een instellingsbreed model van mobility window aan de UGent.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Stafmobiliteit gewikt en gewogen Isabelle De Ridder Vlaamse Onderwijsraad.
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Samen werken aan leefbaarheid
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Stafmobiliteit in de schijnwerpers
Radboud Beyond Borders 2018
Transcript van de presentatie:

Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012

1.Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? 2.Wat is impact op staf en stafmobiliteit? 3.Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? 4.Wat is meerwaarde voor de organisatie? Kernvragen Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20112

 AHS °2000  enkel opleidingen, geen deptm.  4 ≠ culturen  1 cultuur  Onderwijsontwikkeling & Internationalisering  Centraal (dienst O&I) versus decentraal (opdrachthouders internationalisering) 1. Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20113

 Studentenmobiliteit (binnen/buiten Europa)  Stafmobiliteit (binnen/buiten Europa)  Erasmus Intensieve Programma’s (= mobiliteit)  Europese onderwijsprojecten (Erasmus CD, Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci) Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20114 Internationalisering < 2010

 Studentenmobiliteit (↗ Q en kwantiteit)  Stafmobiliteit (↗ Q en kwantiteit)  Erasmus IP’s  inbedding in curricula  Eng. semesterprogramma’s   internationalisering curricula  Europese onderwijsprojecten (Erasmus CD, Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci)  Benchmarkingsinitiatieven (opleiding/organisatie) Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20115 Internationalisering > 2010

 Meer inkomende mobiliteit en bepalen van beleid  Meer mogelijkheden voor internat./intercult. competentieverwerving door eigen studenten/staf  Belang van professionalisering van staf  Belang van en internationalisering van curricula  Belang van prioritaire partnerschappen/netwerken & benchmarking Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20116 Beleidsprioriteiten onderwijsontwikkeling & internationalisering

 ≠ onderwijs in het Engels  Gebruik van Engels ≠ internationalisering = stimulans voor internationalisering   internationalisering van het curriculum ≠ doel op zich  Doelen van internationalisering van het curriculum  Q van het leren verhogen van alle studenten, ‘global citizens’  Q van de curricula verbeteren  integratie van inkomende studenten bevorderen Alle pijlen gericht op 7Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011

 Noodzakelijk in professionele loopbaan en maatschappij (intrinsieke motivatie)  zet zich wereldwijd door, ofwel doe je mee, ofwel zet je jezelf buiten de competitie… (extrinsieke motivatie) Waarom internationalisering van curriculum? 8Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011

 Begint bij de leerresultaten => belang/rol van curriculumontwikkeling  Verwoorden int. leerresultaten  Belang van staftraining, niet alleen door hen Engels aan te leren! ‘Internationalize your staff before you can internationalize your curriculum’.  Mobiliteit, uitgaand en inkomend  Integratie van projectresultaten Hoe internationaliseren van curriculum? 9Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011

1.Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? 2.Wat is impact op staf en stafmobiliteit? 3.Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? 4.Wat is meerwaarde voor de organisatie? Kernvragen Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201110

 Internat. ervaring van staf is motor voor internat. v. hogesch.  Eigen onderwijspraktijk toetsen aan andere realiteit  Eigen competentieverwerving (professioneel, persoonlijk, talenkennis…) generiek versus beroepsspecifiek  Mogelijkheden creëren voor internat. competentieprofiel van studenten  Concurrentievermogen van de AHS mee realiseren 2. Wat is impact op staf en stafmobiliteit? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201111

 Doel AHS: Q onderwijs/onderzoek/MDV  Waarom?  Intern: studenten voorbereiden op steeds internationaler wordende arbeidsmarkt (educatieve redenen, ‘employability skills’)  Extern: profilering (sterktes/zwaktes), benchmarking, competitief/attractief blijven in globale markt, kwaliteitskenmerk (strategische redenen, ‘waarom in godsnaam AHS?’) => v.h. curr. ondersteunt missie en doelstellingen van AHS, zij is geen doel op zich Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/ Internalisering van internationalisering

 Toename stafmobiliteit (fysiek en ‘mobility of the mind’) en verbreding stafmobiliteit  Terugkoppeling naar eigen opleiding via opdrachthouder, OMT  Interculturele competenties verwerven is meer dan Engels studeren  impact op professionaliseringsbeleid  Link naar benchmarking initiatieven, curriculumontwikkeling en  Engelstalige (semester)programma’s  Stimuleren van interdisciplinaire aanpak via strategische partnerschappen/allianties  Stimuleren van initiatieven rond ‘blended learning’ 3. Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201113

 Verruiming van internationaliseringbereik binnen AHS  Internationalisering = meer en meer logische reflex  Toename van interdisciplinaire en vergelijkende initiatieven  Inbedding van resultaten van int.activiteiten als hefboom voor kernactiviteiten  Internationale studenten en staf worden eigen studenten en staf  Concurrentievermogen van de AHS verstevigen 4. Wat is meerwaarde voor de organisatie? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201114

Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/ ‘A strategy is only as good as its execution’