Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012
1.Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? 2.Wat is impact op staf en stafmobiliteit? 3.Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? 4.Wat is meerwaarde voor de organisatie? Kernvragen Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20112
AHS °2000 enkel opleidingen, geen deptm. 4 ≠ culturen 1 cultuur Onderwijsontwikkeling & Internationalisering Centraal (dienst O&I) versus decentraal (opdrachthouders internationalisering) 1. Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20113
Studentenmobiliteit (binnen/buiten Europa) Stafmobiliteit (binnen/buiten Europa) Erasmus Intensieve Programma’s (= mobiliteit) Europese onderwijsprojecten (Erasmus CD, Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci) Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20114 Internationalisering < 2010
Studentenmobiliteit (↗ Q en kwantiteit) Stafmobiliteit (↗ Q en kwantiteit) Erasmus IP’s inbedding in curricula Eng. semesterprogramma’s internationalisering curricula Europese onderwijsprojecten (Erasmus CD, Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci) Benchmarkingsinitiatieven (opleiding/organisatie) Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20115 Internationalisering > 2010
Meer inkomende mobiliteit en bepalen van beleid Meer mogelijkheden voor internat./intercult. competentieverwerving door eigen studenten/staf Belang van professionalisering van staf Belang van en internationalisering van curricula Belang van prioritaire partnerschappen/netwerken & benchmarking Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/20116 Beleidsprioriteiten onderwijsontwikkeling & internationalisering
≠ onderwijs in het Engels Gebruik van Engels ≠ internationalisering = stimulans voor internationalisering internationalisering van het curriculum ≠ doel op zich Doelen van internationalisering van het curriculum Q van het leren verhogen van alle studenten, ‘global citizens’ Q van de curricula verbeteren integratie van inkomende studenten bevorderen Alle pijlen gericht op 7Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011
Noodzakelijk in professionele loopbaan en maatschappij (intrinsieke motivatie) zet zich wereldwijd door, ofwel doe je mee, ofwel zet je jezelf buiten de competitie… (extrinsieke motivatie) Waarom internationalisering van curriculum? 8Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011
Begint bij de leerresultaten => belang/rol van curriculumontwikkeling Verwoorden int. leerresultaten Belang van staftraining, niet alleen door hen Engels aan te leren! ‘Internationalize your staff before you can internationalize your curriculum’. Mobiliteit, uitgaand en inkomend Integratie van projectresultaten Hoe internationaliseren van curriculum? 9Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/2011
1.Hoe organiseert AHS internationale ervaringen? 2.Wat is impact op staf en stafmobiliteit? 3.Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? 4.Wat is meerwaarde voor de organisatie? Kernvragen Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201110
Internat. ervaring van staf is motor voor internat. v. hogesch. Eigen onderwijspraktijk toetsen aan andere realiteit Eigen competentieverwerving (professioneel, persoonlijk, talenkennis…) generiek versus beroepsspecifiek Mogelijkheden creëren voor internat. competentieprofiel van studenten Concurrentievermogen van de AHS mee realiseren 2. Wat is impact op staf en stafmobiliteit? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201111
Doel AHS: Q onderwijs/onderzoek/MDV Waarom? Intern: studenten voorbereiden op steeds internationaler wordende arbeidsmarkt (educatieve redenen, ‘employability skills’) Extern: profilering (sterktes/zwaktes), benchmarking, competitief/attractief blijven in globale markt, kwaliteitskenmerk (strategische redenen, ‘waarom in godsnaam AHS?’) => v.h. curr. ondersteunt missie en doelstellingen van AHS, zij is geen doel op zich Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/ Internalisering van internationalisering
Toename stafmobiliteit (fysiek en ‘mobility of the mind’) en verbreding stafmobiliteit Terugkoppeling naar eigen opleiding via opdrachthouder, OMT Interculturele competenties verwerven is meer dan Engels studeren impact op professionaliseringsbeleid Link naar benchmarking initiatieven, curriculumontwikkeling en Engelstalige (semester)programma’s Stimuleren van interdisciplinaire aanpak via strategische partnerschappen/allianties Stimuleren van initiatieven rond ‘blended learning’ 3. Wat is impact op beleid rond stafmobiliteit? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201113
Verruiming van internationaliseringbereik binnen AHS Internationalisering = meer en meer logische reflex Toename van interdisciplinaire en vergelijkende initiatieven Inbedding van resultaten van int.activiteiten als hefboom voor kernactiviteiten Internationale studenten en staf worden eigen studenten en staf Concurrentievermogen van de AHS verstevigen 4. Wat is meerwaarde voor de organisatie? Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/201114
Grensverleggers 2012 (EPOS) - 12/11/ ‘A strategy is only as good as its execution’