Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Defining a standard JSON-based exchange format for learning metadata Manon Haartsen.
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Professionaliseren van professionals tot de registratie erop volgt
Data Acquisition & Control System
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Project SILVER
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
AGENDA Tijd Agenda Spreker 08:00 – 08:30 Registratie en ontbijt
Alternative approach: Guided Discovery
Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen Coaching students to learn in an electronic environment Paul Catteeuw Iasį (EuroEd), 25 June 2009.
National Institute For Space Research SRON-EO strategie, NL gebruikersgemeenschap, Radboud Koop, 24 sept 2004 Page 1 SRON EO strategie – NL gebruikersgemeenschap.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Sociologie van organisatie en beleid From control to commitment in the workplace Richard E. Walton Eveline Vastmans Bachelor sociologie Vrije Universiteit.
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Exploratie van de ontwerpruimte 2. De Hardware/software-grens Exploratietools Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Kennis 2 Maken 30 september 2004.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
Microsoft Partner Programma
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kun jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Marria Wester Paul van Keeken.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Een evidence-based methodologie om taalcompetenties te meten Evidence-based HRM (EB HRM) Selor event 14/11/2013.
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Novel Technologies to assess Gut Health Claims for Carbohydrates Lubbert Dijkhuizen & Fons Voragen 14 juni 2011.
HR Strategy for Researchers EWI – 12 oktober 2010 Yves Soen – Human Resources Manager.
EML en IMS Learning Design
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Participatory Action Research
Finance Matters CoP Case studies
Professional Growth: Conferences and Workshops
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Transcript van de presentatie:

Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience who we are, reference to the occasion, relevance of this workshop for this conference and beyond.

Programma Introductie adaptive expertise Oefening Discussie: Inventarisatie Discussie: Leerdoelen Uitvoering

Context UCM: Ons onderzoek: Gemeenschappelijke thema’s: 3-jarige Bachelor Open Curriculum Problem-Based Learning Ons onderzoek: Transfer of knowledge and skills and adaptive expertise (Wilfred) Social engagement (Oscar) Gemeenschappelijke thema’s: Curriculum ontwikkeling Life-long learning Collaboration in learning Explanation of UCM and educational program. Background, interest and expertise of WvD (educational psy) and OvdW (history and philosophy). Common interest and themes OvdW and WvD. WD: Main interest is how students deal with knowledge at university: acquisition of information, storage and retrieval. The latter refers to transfer as well, which relates to the development of expertise. Of interest is the transfer of knowledge between modules and between past-present-future. In addition, transfer between main components of knowledge: declarative – procedural – self-regulatory.

Adaptive vs Routine expertise Efficiency Adaptive expertise Frustrated novice? Optimal adaptivity corridor Routine expert Innovation Novice Development of expertise: common development is from novice to routine expert. Adaptive experts are better able to transfer between different contexts, familiar to new situations and solutions etc. More related to liberal arts? Hatano (1986), Schwartz, Bransford & Sears (2005)

Adaptive expertise – reflective practitioner Oriëntatie Innovatie Efficiëntie Leerstijl Creatief Reproductief Gerichtheid Situatiegericht Opgavegericht

Basismodel Kennis Leeromgeving Opzet cursus Vaardigheden Affectie

Learner centered Knowledge centered Assessment centered Space | Learning Environments & Outcomes | Collaboration & Reciprocity Leeromgevingen Learner centered Knowledge centered Assessment centered Community centered Learner-centered environments focus on the knowledge, skills, and attitudes that students bring to the learning situation. Instructors should be aware that students: bring knowledge, skills, attitudes, and beliefs with them. may have misconceptions and biases. are often novices and have no construct knowledge. Knowledge-centered environments focus on content that is organized around big ideas or core concepts. Instructors can: help students organize knowledge. promote the idea that new information should make sense in context. promote learning one's way around the discipline. promote the qualitative as well as quantitative understanding Assessment-centered environments help students' thinking to become more visible so that both they and their teachers may assess and revise their understanding. Instructors should provide opportunities for formative feedback and revision, which can enhance adaptive expertise and transfer knowledge. Community-centered environments capitalize on local expertise to create a sense of collaboration among students. Some aspects of this are that: classrooms can reward inquiry rather than correct answers. teachers' expectations are important in students success. students often learn well from peers. community goes beyond the classroom and connects students to their professions. Based on HPL, National Research Council, Bransford et al. (2000); retrieved from: https://repo.vanth.org/portal

Model Course design Learning environment Learner centered Linking previous knowledge Advance organizers Self-generated examples Abstractions Analogies Discovery Hypothesis testing Problem solving Inductive versus deductive approach Error management Comfort in lack of knowledge Use of errors in learning process Executive level skills Metacognition Learner control, self-regulation Mastery oriented versus performance oriented learning Cognitive outcomes Declarative/verbal knowledge Knowledge organization Cognitive strategies Skill-based outcomes Compilation: proceduralization and composition Automaticity Affective outcomes Attitudinal Motivational Learning environment Learner centered Knowledge centered Assessment centered Community centered Weert (2001): Know What Know How Know Why Care Why

Punten voor discussie Hoe draagt de leeromgeving bij aan het detecteren en bevorderen van adaptive expertise/reflective practitioner? Hoe beoordeel je als docent innovatieve oplossingen? Beoordeling van innovatieve oplossingen wordt als problematisch ervaren omdat het vooraf vaststellen van datgene wat juist is niet mogelijk is of ingewikkelder (zoals bijvoorbeeld bij een antwoordsleutel wel mogelijk is). Als echter de ontwikkeling van adaptive expertise/reflective practitioner wordt bevorderd door het stimuleren van innovatieve oplossingen, dan is het noodzakelijk om een manier te vinden dit toch te beoordelen. Handreikingen daarbij kunnen zijn door de vier genoemde determinanten in het model om te zetten naar toetsing/beoordeling. Linking previous knowledge, discovery, error management en building executive level skills zouden dan zowel in de opzet van de cursus bewust kunnen worden meegenomen en de studenten kunnen daarop vervolgens beoordeeld worden.

Conference Capstone PEERS: 4 modules at UCM All UCM modules share the three-dimensional approach to collaboration in learning. However, not in a similar way and not to the fullest extent. WvD provides examples of Conference and Capstone. OvdW provides examples of Think Tank and UGR. Think Tank: emphasis on group effort and the role of the individual within that group. Collaboration with fellow students, teacher and external client/society. Group and individual assessment. UGR: emphasis on individual student. Collaboration with teacher and research group. Individual assessment. Capstone: emphasis on individual student. Collaboration with personal advisor. Student collaboration in random interdisciplinary groups. Individual assessment. Conference: emphasis on group effort and the role of the individual within that group. Collaboration with fellow third year students, teacher, and first year students. Individual and group assessment.

Externe cliënt – reële opdracht Teamwork Basisstructuur voor vier weken Basisstructuur rapportage Analyse, onderzoeksmethode en –terrein zelf bepalen Rollen en expertise zelf bepalen All UCM modules share the three-dimensional approach to collaboration in learning. However, not in a similar way and not to the fullest extent. WvD provides examples of Conference and Capstone. OvdW provides examples of Think Tank and UGR. Think Tank: emphasis on group effort and the role of the individual within that group. Collaboration with fellow students, teacher and external client/society. Group and individual assessment. UGR: emphasis on individual student. Collaboration with teacher and research group. Individual assessment. Capstone: emphasis on individual student. Collaboration with personal advisor. Student collaboration in random interdisciplinary groups. Individual assessment. Conference: emphasis on group effort and the role of the individual within that group. Collaboration with fellow third year students, teacher, and first year students. Individual and group assessment.

Linking Previous Knowledge Building Executive Level Skills Discovery Learning Error Management Building Executive Level Skills Cognitive outcomes Components/stages Declarative Knowledge Knowledge Organization Cognitive Strategies Skill-based outcomes Acquisition Compilation Automaticity Affective outcomes Components Attitudinal Motivational Comments Formulier om in te vullen. De bedoeling is dat deelnemers een onderwijseenheid of instelling als insteek nemen en hiervoor bekijken in hoeverre aan de vier geïsoleerde determinanten – linking previous knowledge, discovery learning, error management en building executive level skills – aandacht wordt besteed. in hoeverre dit een of meer van de mogelijke uitkomsten beïnvloedt (cognition, skills, affection). op welke wijze dit leereffect wordt gemeten en beoordeeld.

Aan de slag – adaptive expertise in het onderwijs Omschrijf de cursus/module (type, doelen): Inventariseer welke van de kenmerken voor het bevorderen van adaptive expertise in de cursus/module of programma aanwezig zijn en op welke manier; Relateer dit aan de mogelijke uitkomsten van onderwijs; Geef aan op welke wijze het leereffect wordt beoordeeld/gemeten; Beschrijf ‘good (and not-so good) practices’; Stel concrete leerdoelen voor het bevorderen van adaptive expertise voor Omschrijf concrete werkvormen bij die leerdoelen.