UiTpassen en cultuurkaarten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
verenigings- communicatie
De hoeden van Edward de Bono
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Presentatie CNA, 22 Oktober, Marijn Willemen en John Keunen
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Wat is Certipost?.
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
BBC – LDC.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Hoe bereik je jongeren Hoe bereikt CJP jongeren?
Cultuurpassen in Vlaanderen 1 december 2003 Joris Rossie.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Online platform voor hergebruik van voorwerpen uit Tentoonstellingen en Podiumkunsten.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Workshop Fondsen werven
Oud worden in deze tijd..
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Gemeente Ede.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
 probleemstelling  doelstelling  werkwijze  bereik doelgroep  interessescoringskaart  evaluatie.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ontwerpen & ontwikkelen
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Near Field Communication Nicki, Lorette en Maaike.
Commercieel beleid van de MIVB inzake voorkeurstarieven Mei 2016.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Wat is de UiTPAS? 1. Een SPAAR- en VOORDEELKAART voor iedereen
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Succesvol cultureel ondernemen
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
UiTpunt op Wieltjes: voorstelling
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

UiTpassen en cultuurkaarten Een introductie

UiTpassen en cultuurkaarten Kortingpassen, geschenkcheques, vrijkaarten, probeerbonnen, abonnementsformules, strippenkaarten, triootjes, “ga eens vreemd” bon…

Praktijkvoorbeelden Dossier UiTpassen http://www.cultuurnet.be/dossiers/uitpassen-en-cultuurkaarten UiTpas Mechelen Stadspas Amsterdam Cultuurwaardebon Brussel Brussels Card Jacobuscheque Kapellen Cultuurbon Leuven BIG-kaart Antwerpen Kansenpas Aalst Lerarenkaart Cultuurcheques voor studenten Gent CJP-pas voor jongeren Korting voor 55-plussers …

Bouwstenen Doelgroep(en) en doelstellingen Partners Functies Personalisatie Geldigheidsduur Voordeel voor de gebruiker Verspreiding Promotie van kaart en aanbod Financiering van het systeem Monitoring en evaluatie

Voor wie? Klassiekers: jongeren (CJP), kansengroepen (kansenpas Aalst, stadspas Amsterdam, BIG-kaart Antwerpen), UiTpas Mechelen), gezinnen (Gezinsbondkaart) Speciale doelgroepen: “alle inwoners” (A-kaart Antwerpen), werknemers (Sodexho) , abonnees, late beslissers (last minute ticketing), … Aandachtpunt: ‘Exclusief’ voor één groep vs. ‘inclusief’

Wat wil je bereiken? De zaal vol krijgen? Bestaande “gebruikers”: vaker laten participeren andere dingen laten proeven aansporen om nieuwe gebruikers mee te brengen Nieuw(e) publiek(sgroepen) de kans geven om kennis te maken met iets Uitbreiding aantal mensen van bestaande doelgroepen Nieuwe doelgroepen die je nog nooit benaderd hebt Bestaande gebruikers VAKER / ANDERS: bv. last minute korting Arsène50, Amsterdams Uitburo… Bestaande / nieuwe: bv. Triootjes CC Belgica, gezinskortingen… NIEUW PULIEK: bv. studentencheques Gent, CJP,

Allerlei drempels Informatiedrempel: bv. Stadspas Amsterdam, UiTpas Mechelen… Sociale drempel: bv kansenpas Aalst Fysieke drempels: bv. Kom-Pas

Wie is betrokken bij de totstandkoming? Partners Wie is betrokken bij de totstandkoming? Opdrachtgever(s) Inhoudelijke partners = de verstrekkers van korting Technische partners Promotionele partners Sponsors en subsidiënten Inhoudelijke partijen / opdrachtgevers Hebben opdrachtgevers dezelfde doelen? Zijn de doelen combineerbaar? “Content”partners = de verstrekkers van korting What’s in it for them? Hoe overtuig je ze? Goede mix van aanbod? Op maat van doelgroep(en)?

Wat moet de kaart doen? Functies Identificatie Bewijs van recht op korting: leeftijd, inkomen… Bewijs van lidmaatschap Leidraad naar specifiek aanbod Spaarkaart Betaalkaart CRM-systeem (klantengegevens bijhouden) Mogelijke knelpunten Hoe meer functies, hoe complexer en duurder meestal Spaarkaart / specifiek aanbod: bv. HUBO Betaalkaart: bv. Sport- en cultuurpas Ede CRM-systeem: bv. Delhaize Plus

Vorm Hoe ziet de kaart eruit? Papieren cheque of chequeboekje Eenvoudige plastic of kartonnen kaart Pas met barcode Pas met magneetstrip Contactloze magneetkaart Pas met chip Nieuw: near field communication (NFC/RFID tag) > kan toegepast worden op pas maar ook op GSM, sleutel- hanger, badge…

Toekenning kaart aan specifieke gebruikers? Personalisatie Toekenning kaart aan specifieke gebruikers? Geen personalisatie (bv. geschenkcheque) Enkel code op kaart voor analyse / onderzoek van gebruik achteraf Strikt persoonlijk: met naam, code, foto… Voor een individu, gezin of groep Waarom is dit belangrijk? Komt niet altijd bij de juiste doelgroep terecht Misbruik vermijden, controlemechanismen Privacy-issues, stigmatisering Geen personalisatie: bv. Cultuurbonnen Leuven Enkel code voor onderzoek: bv. kortingbonnen van supermarkten Voor groep: bv. Triootjes (CC Belgica Dendermonde) Niet altijd bij doelgroep: bv. beginperiode van Cultuurwaardebon Brussel

Hoe lang kan de kaart gebruikt worden? Geldigheidsduur Hoe lang kan de kaart gebruikt worden? Een of enkele dagen Voor (een speciale of) meer activiteiten Voor een seizoen, jaar of academiejaar Voor meerdere jaren Onbeperkt Waarom is dit belangrijk? Gerechtigde voldoet niet meer aan criteria Te lange geldigheidsduur kan leiden tot meer misbruik Of tot uitval van gebruikers > aanwakkeren gebruik is nodig Administratieve consequenties: kaarten vernieuwen, aanvraagprocedures… Een of enkele dagen: Brussels Card X aantal activiteiten: bv. strippenkaart, Ga-eens-vreemdbon regio Kortrijk 1 jaar: CJP, UiTpas Mechelen… Meerdere jaren: UiTpas Hasselt

Voordeel voor de gebruiker Mogelijke voordelen Vaste kortingen: steeds korting op locatie X Tijdelijke acties Volledig gratis / vrijkaarten Punten sparen Derdebetalerssysteem: bv. OCMW betaalt Info en/of diensten op maat: aangepaste selectie, extra begeleiding, exclusieve activiteiten… Waarom is dit belangrijk? Kaart wordt enkel gebruikt indien het voordeel relevant is voor de gebruiker Voordelen moeten in relatie staan tot doelgroepen en doelstellingen

Voordeel voor de gebruiker Vragen bij korting geven Korting geven kost geld! Verschillende kortingen per doelgroep? Korting voor iedereen = korting voor niemand? Gratis = waardeloos? Kortingen harmoniseren? Niet evident, bv. verschil grootte ‘groep’ voor theater vs. musea Commerciële kortingen en sponsordeals (bv. Delhaize Plus, Axion…) Kortingen harmoniseren: bv. Gent

Verspreiding Hoe de kaart aanvragen? Bij een verkooppunt / verdeelpunt Op aanvraag (telefoon, email, website…) Via bemiddelaars Al dan niet persoonlijk Al dan niet na controle criteria Al dan niet onmiddellijk beschikbaar Waarom is dit belangrijk? Misbruik vermijden Privacy en stigmatisering Administratieve last voor aanbieder(s) Administratieve last voor gebruiker

Promotie van kaart én aanbod Hoe weet de doelgroep dat de kaart bestaat? Lancerings- en promotiecampagne(s) Gerichte communicatie Via toeleiders Hoe weet je waar je de kaart kunt gebruiken? Communicatie over aanvaardingspunten “Permanente” communicatie over het aanbod via website, magazine, nieuwsbrief… Tijdelijke aanbiedingen om gebruikers te activeren Waarom is dit belangrijk? Aanbod onder de aandacht houden, gebruik aanwakkeren Lanceringscampagne UiTpas Mechelen

Financiering van het systeem Wie betaalt dit alles? Bijdrage van de aanvrager voor de kaart: gratis, symbolisch bedrag, tegen kostprijs, betalend Bijdrage van de partners voor de korting? Nee, volledige retributie door organisator Ja, gedeeltelijke retributie: percentage, vast bedrag… Bijdrage van de partners voor het systeem? Kaartlezers, database, partnerfee… Zijn er andere financieringsbronnen? Subsidies, sponsors… Waarom is dit belangrijk? Financiering totale kostprijs van het systeem Financiële drempel voor gebruiker? Financiële drempel voor aanvaardingspunten? Kost moet opwegen tegen meerwaarde

Financiering van het systeem Prijsfactoren Financiering van de korting Prijs van de kaart incl. vervanging / vernieuwing Uitbouw netwerk van partners Administratieve verwerking Technische onderbouw: database, scanners, kaartlezers, CRM-rapportage… Promotie van kaart en aanbod Personeel

Monitoring en evaluatie Effectiviteit van de aanpak? Doel: meer weten over gebruik en gebruikers met oog op bijsturingen Geen meting? Investering dan weinig zinvol! Kwalitatief: bv. via bevraging Eenvoudig kwantitatief: locatie X kreeg Y gebruikers, bv. meten via retributiesysteem Rijker kwantitatief: database waarin gebruiksinfo wordt opgeslagen (CRM) Alleen de kost waard als je effectief analyses doet: rapportagesysteem nodig Input gebruiken voor acties en bijsturingen