Motiverende Gespreksvoering Chris Rietmeijer Februari 2010
Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en advies Beëindiging van het consult Relatie opbouwen Structuur bieden
Uitleg en Advies
Gezamenlijke besluitvorming = het toverwoord Start met samenvatting van bevindingen tot nu toe, en formuleer een werkdiagnose Vraag naar ideeën/belevingen bij patiënt Aansluiting? Nee? Exploreer! Ja? Verder! Stap voor stap vertellen en vragen
Gezamenlijke besluitvorming VS
Motiverende Gespreksvoering
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING EEN METHODE OM DE PATIËNT TE ‘GIDSEN’ IN DE RICHTING VAN EEN GEDRAGSVERANDERING BASISHOUDING: EMPATHIE EN BEGRIP VOOR ALLES WAT DE PATIËNT INBRENGT ONTWIKKELD IN VERSLAVINGSZORG
DE DOKTER ALS GIDS
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING Niemand is volledig ongemotiveerd
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING Niemand is volledig ongemotiveerd Iedereen is ambivalent
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING Niemand is volledig ongemotiveerd Iedereen is ambivalent Motivatie wordt beïnvloed door de dokter
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING Niemand is volledig ongemotiveerd Iedereen is ambivalent Motivatie wordt beïnvloed door de dokter De menselijke natuur verzet zich tegen dwang en bevoogding
MOTIVERENDE GESPREKSVOERING Niemand is volledig ongemotiveerd Iedereen is ambivalent Motivatie wordt beïnvloed door de dokter De menselijke natuur verzet zich tegen dwang en bevoogding Empathie en begrip bij de dokter is essentiëel
Ambivalentie tegen verandering ← status quo → voor verandering
Ambivalentie tegen verandering ← status quo → voor verandering Het effect van de reparatiereflex: weerstand
VERANDERTAAL Verlangen: ik wil
VERANDERTAAL Vermogen: ik kan, ik zou kunnen
VERANDERTAAL Redenen: bijv: ik zou me beter voelen als…
VERANDERTAAL Noodzaak: ik moet wel, ik kan niet anders
VERANDERTAAL Vastbeslotenheid: ik zal, ik ga
VERANDERTAAL Stappen die gezet zijn: ik heb de afgelopen week….
VERANDERTAAL Kortom: Willen kunnen moeten zullen stappen en waarom
TECHNIEK Agenda ORBS: Open vragen, Reflectief luisteren, Bevestigen, Samenvatten Verandertaal oproepen met open vragen Schaalvragen Hamvragen Eventueel hypothetische vragen Afspraak maken
REFLECTIEF LUISTEREN Empathisch, niet-oordelend Rustig volgend Korte reflecties Samenvattingen Oprecht nieuwsgierig
WANNEER ZIT JE GOED? Je voelt je prettig en verbonden met de patiënt Patiënt spreekt in de richting van verandering
WANNEER ZIT JE FOUT? je voelt je minder prettig, ongeduldig, geïrriteerd, gehaast of zelfs aangevallen patiënt ontkent, bagatelliseert, werpt hindernissen op