Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Weddeschalen & Weddebijslagen
Advertisements

Hoofdstuk 8: Recursie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 5.

Hoofdstuk 5: Bestanden.
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Numerieke Natuurkunde
1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Visual Basic.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
JAVA1 Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Variabelen en berekeningen
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Les 1: Zaterdag 10 mei 2014 Wim Peeters
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Methoden
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Basis Gameprogrammeren
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties

2.1 Inleiding In dit hoofdstuk Voorbeelden om enkele kenmerken van Java te illustreren Twee programma-vormen : applicaties en applets JAVA

2.2 Eerste Java-programma : Een zin afdrukken Gewenste programma uitvoer : Welcome to Java Programming! JAVA

2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); 10 11 } // einde methode main 12 13 } // einde klasse Welcome1 JAVA

Commentaar (lijn 1 en 2) 3 soorten : Beschrijft stukken code Verhoogt de leesbaarheid van programma Wordt door de Java-compiler genegeerd 3 soorten : Eén-lijn commentaar : // ... Commentaar die uit meerdere lijnen bestaat : /* ... */ Document commentaar : /** ... */ JAVA

Blanco regel (lijn 3) Zorgt voor de leesbaarheid van programma Witregels, spaties en tabs = “wit-ruimte” karakters, door de compiler genegeerd JAVA

2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); 10 11 } // einde methode main 12 13 } // einde klasse Welcome1 JAVA

Klasse definitie (lijn 4) Ieder Java programma => minstens één klasse door de programmeur gedefinieerd (= user-defined class) Keyword= sleutelwoord, heeft een speciale betekenis in Java class gevolgd door naam van klasse (= identifier) Afspraak : Naam klasse begint altijd met een hoofdletter. Alsook elk woord in de klasse-naam. Vb.: VoorbeeldKlasseNaam JAVA

Identifier public sleutelwoord Rij karakters bestaande uit letters, cijfers, underscores (_) en dollartekens ($) Begint nooit met een cijfer, heeft geen spaties Voorbeelden: Welcome1, $value, value, button7 7button is ongeldig Java is case sensitive (hoofdletter-gevoelig) a1  A1 public sleutelwoord Wordt later besproken JAVA

Linkerhaakje (lijn 5) Blokken vormen Rechterhaakje sluit het blok (lijn 13) JAVA

2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 1 // Fig. 2.1: Welcome1.java 2 // Een eerste programma in Java. 3 4 public class Welcome1 5 { 6 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 7 public static void main( String args[] ) 8 { 9 System.out.println( "Welcome to Java Programming!" ); 10 11 } // einde methode main 12 13 } // einde klasse Welcome1 JAVA

Onderdeel van elke Java applicatie (7) Applicaties starten met de uitvoering van main main is een methode Java applicaties bevatten één of meerdere methodes Juist één methode moet main genoemd worden Methodes verrichten taken en kunnen informatie teruggeven void betekent geen teruggeef-informatie JAVA

Linkerhaakje = begin body main Afgesloten door rechterhaakje } (lijn 11) In body : instructies System.out Standard output object Drukt af in command window(MS-DOS prompt) Methode System.out.println Toont een zin Argument tussen haakjes instructies=statements Statements worden afgesloten met ; JAVA

2.2.1 Compilatie en uitvoering van Java Applicatie Bewaren Bestandsnaam = klassenaam.java Vb. : Welcome1.java javac Welcome1.java (compiler) Welcome1.class (=uw applicatie, bestaande uit bytecodes) java Welcome1 (interpreter) uitvoering van applicatie JAVA

2.3 Eerste Java programma wijzigen. Eén zin afdrukken met meerdere statements Meerdere zinnen afdrukken met één enkel statement JAVA

2.3.1 Eén zin met meerdere statements 9 System.out.print( "Welcome to " ); 10 System.out.println( "Java Programming!" ); Welcome to Java Programming! JAVA

2.3.2 Meerdere zinnen met één enkel statement 9 System.out.println ( "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); Welcome to Java Programming! Newline karakter (\n) “Speciale tekens” bij methodes System.out.print en system.out.println new line = harde return JAVA

Escape characters Backslash ( \ ) Speciale karakters die output vormgeven Voorbeelden : \n \t \r \\ \” JAVA

2.4 Tekst in een Dialog Box tonen Weergave Meeste Java applicaties gebruiken vensters of een dialog box We gebruikten het command venster De klasse JOptionPane laat ons het gebruik van dialog boxes toe JAVA

Packages Verzameling van voorgedefinieerde klassen Groepen gerelateerde klassen = packages Verzameling van alle packages = Java class library of Java applications programming interface (Java API) JOptionPane zit in javax.swing package Deze package bevat klassen om Grafische User Interfaces (GUIs) te definiëren JAVA

2 // Meerdere lijnen in een dialog box afdrukken 3 1 // Fig. 2.6: Welcome4.java 2 // Meerdere lijnen in een dialog box afdrukken 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Welcome4 8 { 9 // main methode begint de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 JOptionPane.showMessageDialog( 13 null, "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); 14 15 System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie 16 17 } // einde methode main 18 19 } // einde klasse Welcome4 JAVA

Twee groepen packages in Java API Core (=kern) packages Beginnen met java Zitten in Java 2 Software Development Kit Extension (=uitbreidings) packages Beginnen met javax Nieuwe Java packages JAVA

import statements Laten de compiler toe de gebruikte klassen in een programma te identificeren en te localiseren In ons vb. : import statement vertelt de compiler om de klasse JOptionPane uit de javax.swing package te laden JAVA

2 // Meerdere lijnen in een dialog boxafdrukken 3 1 // Fig. 2.6: Welcome4.java 2 // Meerdere lijnen in een dialog boxafdrukken 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Welcome4 { 8 9 // main methode start de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 JOptionPane.showMessageDialog( 13 null, "Welcome\nto\nJava\nProgramming!" ); 14 15 System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie 16 17 } // einde methode main 18 19 } // einde klasse Welcome4 JAVA

Aanroep methode showMessageDialog van de klasse JOptionPane Twee argumenten Meerdere argumenten scheiden met komma’s Nu is eerste argument altijd null Tweede argument is string die wordt getoond showMessageDialog is een static methode van de klasse JOptionPane static methodes aanroepen via : klasse-naam . methode-naam JAVA

Aanroep static method exit van de klasse System Stopt de applicatie Gebruiken in elke applicatie die een GUI toont 0-argument = applicatie is correct geëindigd Niet-nul = meestal heeft zich een fout voorgedaan Klasse System deel van package java.lang Geen import statement nodig java.lang automatisch geïmporteerd in elk Java programma JAVA

2.5 Andere Java Applicatie: Optellen van gehele getallen Programma Gebruikt input dialogs om twee waarden aan de gebruiker te vragen Gebruikt message dialog om de som van de twee waarden te tonen JAVA

2 // Een bijkomend programma. 3 4 // Java extension packages 1 // Fig. 2.9: Addition.java 2 // Een bijkomend programma. 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.JOptionPane; // importeert klasse JOptionPane 6 7 public class Addition 8 { 9 // main methode start de uitvoering van Java applicatie 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker 13 String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker 14 int number1; // eerste getal om op te tellen 15 int number2; // tweede getal om op te tellen 16 int sum; // som van number1 en number2 17 JAVA

Voeg commentaar toe om het doel van variabelen te beschrijven Geheugenlocatie waarin een waarde wordt gestockeerd Heeft een naam en is van een bepaald datatype firstNumber en secondNumber zijn van data type String (package java.lang) bevat strings Naam van variabele = willekeurige identifier Declaraties eindigen met ; Mogelijk meerdere variabelen van hetzelfde type tegelijkertijd te declareren Voeg commentaar toe om het doel van variabelen te beschrijven JAVA

Variabelen van het type int int bevat gehele getallen : 0, -4, 97 Data types float en double kunnen floating-point getallen stockeren Data type char bevat één enkel karakter: x, $, \n, 7 Primitieve data types - later in hoofdstuk 4 JAVA

18 // lees eerste getal van gebruiker in als een String 19 firstNumber = 20 JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer" ); 21 22 // lees tweede getal van gebruiker in als een String 23 secondNumber = 24 JOptionPane.showInputDialog( "Enter second integer" ); 25 JAVA

Methode JOptionPane.showInputDialog toont de dialoogbox en leest een string in Bij ingave van een verkeerd type van data (niet-integer) of bij klikken op Cancel, zal er zich een fout voordoen Inleesresultaat van showInputDialog toekennen aan firstNumber Toekenningsstatement = binaire operator - heeft twee operanden Rechterlid wordt geëvalueerd en toegekend aan variabele in het linkerlid Lees als: firstNumber krijgt de waarde van JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer" ) JAVA

26 // converteer getallen van type String naar het type int 27 number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); 28 number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); 29 30 // Sommeer de getallen 31 sum = number1 + number2; 32 JAVA

Methode Integer.parseInt Converteert String argument in een integer (type int) Klasse Integer in java.lang int teruggegeven door Integer.parseInt, wordt toegekend aan de variabele number1 (line 27) Herinner u dat number1 als int werd gedeclareerd Lijn 28 idem JAVA

Toekenningsstatement Berekent de som van number1 en number2 (rechterzijde) Gebruikt de toekenningsoperator = om het resultaat in de variabele sum te stoppen Lees als: sum krijgt de waarde van number1 + number2 number1 and number2 zijn operanden JAVA

Visuele presentatie sum = 0; number1 = 1; number2 = 2; sum = number1 + number2; na uitvoering van statement sum sum 3 JAVA

34 JOptionPane.showMessageDialog( 33 // toon de resultaten 34 JOptionPane.showMessageDialog( 35 null, "The sum is " + sum, "Results", 36 JOptionPane.PLAIN_MESSAGE ); 37 38 System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie 39 40 } // einde methode main 41 42 } // eind klasse Addition JAVA

showMessageDialog om resultaten te tonen "The sum is " + sum Samenvoeging van een String en een ander data type Dit resulteert in een nieuwe string Als sum 117 bevat, dan resulteert "The sum is " + sum in een nieuwe string "The sum is 117” Meer over strings in hoofdstuk 10 JAVA

Andere versie van showMessageDialog Eist vier argumenten (in plaats van twee) Eerste argument: null Tweede: weer te geven string Derde: string in titelbar Vierde: type van bericht met icoon Lijn 36 geen icoon: JoptionPane.PLAIN_MESSAGE JAVA

JAVA

2.7 Rekenkundige bewerkingen Gebruik * voor vermenigvuldiging / voor deling +, - Geen operator voor exponent (zie hoofdstuk 5) Integer deling kapt quotiënt af 7 / 5 => 1 Rest-operator % 7 % 5 => 2 JAVA

Prioriteitsregels Haakjes ( ) * , / , % +, - Bij gelijke prioriteit => regels van de associativiteit (van L naar R) JAVA

2.8 Beslissingen: Relationele operatoren if controlestructuur if (voorwaarde) body_voorwaarde_geldig => als de voorwaarde geldt (= true), dan wordt het statement uitgevoerd Voorwaarden kunnen geformuleerd worden met relationele operatoren en/of gelijkheidsoperatoren JAVA

 >= groter dan of gelijk aan  <= kleiner dan of gelijk aan Operator In Java = = = exact gelijk  != verschillend > > groter dan < < kleiner dan  >= groter dan of gelijk aan  <= kleiner dan of gelijk aan JAVA

1 // Fig. 2.20: Comparison.java 2 // Vergelijk integers gebruikmakend van if structuur, relationele operatoren 3 // en gelijkheidsoperatoren. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.JOptionPane; 7 8 public class Comparison 9 { 10 // main method start de uitvoering van Java applicatie 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 String firstNumber; // eerste string ingegeven door gebruiker 14 String secondNumber; // tweede string ingegeven door gebruiker 15 String result; // een string die de uitvoer bevat 16 int number1; // eerste getal om te vergelijken 17 int number2; // tweede getal om te vergelijken 18 JAVA

19 // lees eerste getal van gebruiker in als een string 20 firstNumber = 21 JOptionPane.showInputDialog( "Enter first integer:" ); 22 23 // lees tweede getal van gebruiker in als een string 24 secondNumber = 25 JOptionPane.showInputDialog( "Enter second integer:" ); 26 27 // converteer getallen van type String naar het type int 28 number1 = Integer.parseInt( firstNumber ); 29 number2 = Integer.parseInt( secondNumber ); 30 31 // initialiseer het resultaat als een lege String 32 result = ""; 33 JAVA

35 result = number1 + " == " + number2; 36 34 if ( number1 == number2 ) 35 result = number1 + " == " + number2; 36 37 if ( number1 != number2 ) 38 result = number1 + " != " + number2; 39 40 if ( number1 < number2 ) 41 result = result + "\n" + number1 + " < " + number2; 42 43 if ( number1 > number2 ) 44 result = result + "\n" + number1 + " > " + number2; 45 46 if ( number1 <= number2 ) 47 result = result + "\n" + number1 + " <= " + number2; 48 49 if ( number1 >= number2 ) 50 result = result + "\n" + number1 + " >= " + number2; 51 JAVA

if structuur om te testen op gelijkheid (= =) Als de conditie waar (true) is Rechterlid wordt eerst geëvalueerd, nieuwe string wordt toegekend aan result result = concatenatie variabelen + operator result = result + andere strings Als de conditie onwaar (false) is, dan wordt statement overgeslagen JAVA

53 JOptionPane.showMessageDialog( 52 // Toon resultaten 53 JOptionPane.showMessageDialog( 54 null, result, "Comparison Results", 55 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); 56 57 System.exit( 0 ); // beëindigt de applicatie 58 59 } // einde methode main 60 61 } // einde klasse Comparison JAVA

Prioriteitsregels ( ) * , / , % +, - <, <=, >, >= ==, != = Bij gelijke prioriteit => alle operatoren worden verbonden van links naar rechts, behalve = (assignment) x = y = z => x = (y = z) JAVA

Oefeningen Hoofdstuk 2 JAVA

Geldige identifiers? Bill main Sue’s start begin xyz123 123xyz int y=2 prog#2 DitIsGoed dit_is_ook_goed zonne-kant $ JAVA

Welke uitvoer krijgen we? System.out.println( ”getal1+getal2" ); System.out.println( getal1 + getal2 ); met in beide gevallen getal1=21 en getal2=43 JAVA

Hoe krijg je volgende zinnen op het scherm? Open de map C:\Mijn Documenten Volg de pijl “Omleiding” Het boek voor Java is dat van Deitel. Engelstalig JAVA

Bepaal resultaat : 2+3*4= (2+3)*4= 6*3/2*4= 6*3/(2*4)= 6*(8%(2*3))= 17/8+9%5-3*2= 17/(8+9)%(5-3)*2= 12/(2*8%4)= 20*17/8%4= JAVA

Vraag 2 getallen in en geef het grootste terug op het scherm. Schrijf een programma dat 2 getallen met elkaar vermenigvuldigt. Laat de gebruiker hierbij de waarden ingeven. Vraag 2 getallen in en geef het grootste terug op het scherm. Vraag het maandsalaris in en bereken het jaarsalaris (zonder vakantiegeld) en het vakantiegeld (=8% vh jaarsalaris) JAVA