Numerieke Natuurkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements




Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Een programma opbouwen.
Databases via internet
Gestructureerd programmeren in C
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
GESPRG Les 14 Gestructureerd programmeren in C. 174 Details! The devil is in the details.
Het type int Tekenen met Java operatoren

Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Instructie Programmeren Debuggen 5JJ70. Debuggen: Wat is het probleem Je programma compileert, maar werkt niet zoals verwacht, wat nu? Vraag je af: wat.
1 Tentamen 21 januari 2008 uitleg Algemene kennisvragen a)“Wat verstaan we onder de complexiteit van een algoritme?” –Cruciaal: wat gebeurt er met.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
Frank Stalpers en Ad Baars
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
GESPRG Les 7 Gestructureerd programmeren in C. 92 Verwisselen Schrijf een functie waarmee twee int variabelen verwisseld kunnen worden. void wissel(int.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Algoritmiek Dataweergave en bewerking Hoorcollege 2 - Ma. 11 sept L.M. Bosveld-de Smet.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Scanf voorbeeld #include int main(void) { int i=-1,j=-1,k=-1,l=-1; int b; b=scanf("%d %d %d %d",&i,&j,&k,&l); printf("res=%d.
Deel I: Programmeertaal C 6. Arrays en Pointers
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Tircms02-p les 4 Preprocessor In- en uitvoer Diversen.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Tircms03-p les 7 Standaardfuncties. In header opnemen bijv: using namespace std // C++ // oude C.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Les 1: Zaterdag 10 mei 2014 Wim Peeters
JAVA: een platformonafhankelijke taal
PROGRAMMEREN LOGISCH en FUNCTIONEEL Ik zeg wat ik denk!
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Inleiding computersystemen en netwerken Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 2.1 Programmeren (2.9) assembler,
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Instructie Programmeren Task 3 5JJ70. Task 3.1: MIPS Rating Volg de beschrijving in de opdracht om het aantal assembly instructies in de loop uit te vinden.
Instructie Programmeren Task 7
Instructie Programmeren Task 2 5JJ70. Task 2.1: Voltage divider Welk type variabele heb je nodig? Negative weerstanden bestaan niet! (print een error.
Les 0 Structured Query Language SQL. Programma Les 0 – Introductieopdracht Les 1 Les 2 Les 3 Schriftelijke toets.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Basis Gameprogrammeren
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Tinpro015b-les6 Templates.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Numerieke Natuurkunde

Opzet van het practicum Programmeer vaardigheden De taal C leren gebruiken (1-2 dagen) Introductie in numerieke algoritmen (rest) Groot stuk “doe-het-zelf” Zelf code schrijven Zelf debuggen Ergo: aanwezigheids ‘wenselijkheid’

De programmeertaal C Ontwikkeld door Brian Kernighan in 1979 C werd door Bell Labs ontwikkeld om UNIX te kunnen maken In 1983 is er een ANSI standaard ontwikkeld Er is dus slechts 1 versie van C! C is een functionele taal Geen Object Oriented taal zoals C++ & Java

main geeft het getal 0 terug Minimaal programma int main(void) { return 0; } het hoofdprogramma: daar begint “het” De ‘scope’ van het programma main wordt afgebakkend met de accolades Elke ‘uitvoerbare’ regel wordt afgesloten met punt-komma het programma gaat een integer getal terug geven main geeft het getal 0 terug

Print het volgende naar het scherm Iets minder triviaal: #include <stdio.h> int main(void) { printf(“Hallo, Wereld!\n”); return 0; } Geef aan dat we functies uit de standaard I/O bibliotheek gebruiken Print het volgende naar het scherm

Een reken-voorbeeld int main(void) { int i; i = 2; i = i*i; printf(“i is %d\n”,i); return 0; } Er gaat een integer getal gebruikt worden: we noemen het ‘i’ ‘i’ krijgt de waarde 2 ‘i’ krijgt de waarde van i*i we printen de waarde van i uit

Variabelen De integer ‘i’ is een variabele Er zijn vier typen van variabelen int  integer float  floating point met 1/107 precisie double  floating point met 1/109 precisie char  basis (asci) character Namen van variabelen moet worden opgebouwd uit gewone letter & cijfers namen mogen nooit beginnen met een cijfer!

Inlezen van variabelen #include <stdio.h> int main(void) { int i; scanf(“geef een integer %d”,&i); print(“Ingevoerde integer is %d”,i); return 0; } De inlees funtie uit stdio Let op het ‘&’ teken!

Rekenkundige operatoren Binnen de taal C zijn de volgende rekenkundige operatoren gedefinieerd + voor optellen - voor aftrekken * voor vermenigvuldigen / voor delen % voor remainder – vb 13%2 levert 1 op Er is dus geen operator voor machtsverheffen of worteltrekken

Operator precedence Rekenkundige ‘regels’ worden volgens een vast patroon afgehandeld Hierbij hebben bepaalde operatoren voorrang op andere *,/ en % gaan eerst + en – komen later de toekennings operator (=) komt altijd als laatste

Een voorbeeld neem i = 3, j = 4, k = 5 j+k/i = 4 + (5/3) = 5.666….. In geval van twijfel – gebruik (…) om te groeperen Met (…) gegroepeerde operaties worden altijd eerst afgehandeld (j+k)/i = (4+5)/3 = 9/3 = 3

Wiskunde functies De taal C heeft veel wiskundige functies in de standaard math bibliotheek sqrt(x),log(x),log10(x),exp(x),pow(x,y),sin(x),cos(x),tan(x),……. Deze komen beschikbaar door voor de main de volgende regel toe te voegen #include <math.h> int main(void)….

Etiquette met code Er zijn een aantal standaard opmaak regels in C: Structureer de code met behulp van inspringen Kies de namen van variabelen zo dat de logisch zijn (maar niet te lang!) Gebruik blanco regels om de leesbaarheid te verhogen Becommentarieer de code tusses /* …. */ Dit helpt de ons bij het bekijken van jullie code Het helpt jou als je na een week terug komt om verder te gaan!