Modelleren Steve Stomp VU Masterclass Game Development maart 2006
Inhoud Levels Levels Programmatuur Programmatuur BasisBasis OperatiesOperaties Texture Texture Licht Licht Renderen Renderen Animeren Animeren Huidige modellen Huidige modellen
Levels 2D Graphics 2D Graphics SpritesSprites 3D Graphics 3D Graphics Opgevulde driehoeken met een textureOpgevulde driehoeken met een texture Polygons Polygons Vertices Vertices
Wat zijn vertices & polygonen? Een vertices is een punt met drie coordinaten: x, y en z Een vertices is een punt met drie coordinaten: x, y en z De polygonen zijn de vlakken van een object en bestaan uit N vertices (punten) De polygonen zijn de vlakken van een object en bestaan uit N vertices (punten)
Programmatuur 3D Studio MAX 3D Studio MAX Blender Blender Cinema 4D Cinema 4D Lightwave Lightwave Maya Maya Softimage XSI Softimage XSI Zbrush Zbrush
De vormen Basisvormen Basisvormen Bol, cylinder, kegel en kubusBol, cylinder, kegel en kubus Operaties Operaties RotateRotate ScalingScaling ExtrudeExtrude SubdivideSubdivide
Extrude & Subdivide
Texture UV-mapping UV-mapping ProjecterenProjecteren Technieken Technieken PlanarPlanar CylindricalCylindrical AutomaticAutomatic PeltPelt
Licht Typen Typen AmbientAmbient DirectionalDirectional PointPoint SpotSpot AreaArea
UV mapping
Renderen Uitrekenen van de resulterende afbeelding Uitrekenen van de resulterende afbeelding RaytraceRaytrace ScanlineScanline RadiosityRadiosity
Voorbeeld
Animeren Skelet Skelet Boom structuurBoom structuur Key frames Key frames
Huidige modellen Groeiend aantal polygonen Groeiend aantal polygonen Motion Capture Motion Capture AnimatiesAnimaties